• Forumvärd

Smörgåstårta bebhöver tips!

Jag behöver tips massor med tips på goda och smidiga röror till smörgåstårta.

Sonen tar studenten och jag vill göra något riktigt smarrigt. Är det någon som har tips på något annat som det går att bjuda på så tar jag gärna emot det också

• Svar på tråden Smörgåstårta bebhöver tips!
  • Zelmilainen
    Forumvärd skrev 2010-06-08 19:21:29 följande:
    Vilken tur du har
    Här bjuder de bara på blaskig burksoppa och halvtorrt bröd
    det var nåt jubileum/fest/marknadsafton, så överallt inne i butiken fick man smaka massa olika godsaker med. utanför där de bjöd på halloumi/etc bjöd de på pot sallad och grillad marinerad fläskfile med
    Vill ha bebis nuuu!!!
  • beadis
    Forumvärd skrev 2010-06-08 19:22:17 följande:
    Vad rar du är
    Om inte så går det att använda den som ett avskräckande exempel
    Hehehe, nejdå

Tips som många redan har skrivit är ju att göra tårtan dagen innan och inte snåla med rörorna, så blir den aldrig torr, alltså inte garnera utan bara basen Och då menar jag alltså att även översta lagret är smetigt, klä den bara i plastfilm, så är den garanterat inte torr.

Lycka till!
  • gullehjärtat

Åh va gott allt låter !
    Blir nog att göra smörgåstårta i helgen, fast att inget speciellt ska firas :)

Ett av mina favorit lager är gjort på Creme Fraiche, Majonäs, Rökt skinka och Ananas.

När jag gör räkröra så brukar jag ha i lite röd karamellfärg, då blir röran rosa och ser mycket godare ut :)
    Ibland trillar det även i lite ärtor, smakar nästan inget men gör röran lite roligare. Fint med lite grönt i maten ju ;)

Och så brukar jag spraya brödet med saft så det blir saftigare :)

Lycka till !

• Min högsta önskan

Senaste gången jag gjorde smörgåstårta hade jag bredbar leverpastej i ena lagret och i andra lagret mimosasallad blandat med strimlad skinka. Garnerade med rullad skinka och rullade ostskivor, en massa vindruvor (både blå och gröna) i mitten, gurskskivor och tomatklyftor mellan skink-och ostrullarna och så salladsblad på kanten runt tårtan.
    Blev jättegott!

Fyllde tårtan dagen innan och lät den safta till sej över natten, och garnerade på serveringsdagen.

Stolt mamma till HERMAN född 070129 och THEO född 090423
  • Ylwis
    Forumvärd skrev 2010-06-08 18:51:19 följande:
    Det var ett bra tips Solig
    Det blir en del fester här hemma i sommar och då ska jag absolut prova det. Det är så fräscht med plockmat och det måste bli maffigt när allt kommer på en bricka.
    Jag åt skaldjursbuffé en gång och då kom de inte med enorma fat fyllda med alla olika läckerheter så det var bara att plocka och njuta. Halva njutningen var själva fatet. Att se de här maffiga faten bäras in var en upplevelse i sig.
    Jag tog catring eller hur det stavas, på detta när sambon fyllde år via våran lokala handlare men när pappa fyllde 70 år gjorde jag det själv, blir så maffigt!
    Mamma till Alvyn 051015
  • malung86

När vi gjort smörgåstårtor har vi gjort röror med:

Creme fraiché
    Gräddfil
    Mjukost
    Majonäs

Skinka
    Rostbiff
    Ägg

Garnerat har vi gjort med:

Skinka
    Rostbiff
    Ägg
    Färdig skivad ost
    Rom
    Gurka
    Körsbärstomater

Vi har alltid gjort rörorna och brett bröden dagen innan.
    Då hinner brödet suga upp det och bli gott!

• Arentorpbebis

brukar göra en med:
    vispad grädde
    majonäs
    skalade å nerhackade äpplen
    hackad rökt skinka å en liten liten dutt currykrydda
    som blandas ihop på för ena lagret,
    sedan brukar jag köpa icas hemlagade potatissallad å lägga på andra lagret
    åså garnerar jag med rökt skinka ost, gurka tomat, vindruvor paprika, men innan jag garnerar så tar jag två kokta ägg som jag hackat ner å strör på toppen av tårtan, sedan på med skinkan å de!

• Waldo

Jag brukar ha ett lager med fruktblandning.
    Ja, jag vet det låter galet, men det är det inte jag lovar.
    Det gör smörgåstårtan väldigt saftig

1 burk krossad ananas
    2 rivna äpple
    2 mosade bananer

Blandas med vispad grädde och majonäs. Smaka av med salt och peppar

Passar väldigt bra med ett enkelt lager med äggblandning
    3-4 hårdkokta ägg
    1 kruka dill
    Kaviar efter smak
    ( ev fint hackad purjolök, typ 3-4 cm)

Blandas med grädde och majonäs Smaka av med peppar

• Forumvärd

Tack tack tack tack för alla goda tips Hjärta

Jag har precis kommit hem igen från studentfirandet och jag är smockfull av smarrig smörgåstårta.

Bild på skapelsen kommer sedan när kameran kommit hem igen
    Den är fortfarande ute på vift och skulle på studentfest

• vivianne

Mums, vilken smarrig smörgåstårtetråd. Får jag låna den och fråga alla smörgåstårtexperter:

1. Går det lika bra med lätt creme fraiche och lättmajonär i rörorna

2. Ni som bakar eget bröd till runda tårtor, skär ni bort kanterna eller har ni hela brödet som det är? För har man landgångsbröd skär man väl bort kanterna, eller?

• beadis
    vivianne skrev 2010-06-11 14:14:27 följande:
    Mums, vilken smarrig smörgåstårtetråd. Får jag låna den och fråga alla smörgåstårtexperter:

2. Ni som bakar eget bröd till runda tårtor, skär ni bort kanterna eller har ni hela brödet som det är? För har man landgångsbröd skär man väl bort kanterna, eller?
    Jag tar friheten och svarar...det kan ju andra också göra

1. absolut går det bra med lätt produkter istället

2. Själv bakar jag aldrig brödet, och köper heller inte landgångsbröd för jag tycker det är dyrare, utan jag köper vanliga ljuda rostbröd, och skär av kanterna, det funkar alldeles utmärkt.
  • beadis
    MuSiCLoVeR skrev 2010-06-11 15:11:07 följande:
    Jag tar friheten och svarar...det kan ju andra också göra

1. absolut går det bra med lätt produkter istället

2. Själv bakar jag aldrig brödet, och köper heller inte landgångsbröd för jag tycker det är dyrare, utan jag köper vanliga ljuda rostbröd, och skär av kanterna, det funkar alldeles utmärkt.
    ljusa såklart
  • vivianne

Tack Musiclover!

Ingen som bakar eget smörgåstårtebröd och vet om man ska skära bort kanterna?

• Ylwis
    vivianne skrev 2010-06-11 14:14:27 följande:

1. Ja det gör det, använder bara det.

2.Använder bara vanligt rostbröd, typ jätterasken både ljus och den grövre av dem, varvar mellan dem i tårtn, blir jätte gott! tr bort kanterna runt brödet men ibland inte beroende hur länge det får "dra". Sen så kantskär jag tårtan innan garnerinng.
    Har baka eget bröd någon gång, bågot recept  som jag gjorde i långpanna men  tyckte det gick lättare att köpa bröd.
    På de flesta konditorier kan du beställa bröd till smörgåstårta ett par dagar i förväg.
    Landgångsbröd är så jädrans torrt tycker jag så det väljer jag absolut inte.
    Mamma till Alvyn 051015
  • vivianne

Tack Ylwis!

Anledningen till att jag ska baka eget bröd är att det ska vara glutenfritt. Blir ärligt talat snordyrt att köpa.40 kr för världens minsta formfranska, tror jag hade behövt minst tre...

Så snåljåpen ställer sig och bakar

• Zimlis
    vivianne skrev 2010-06-14 11:03:28 följande:
    Tack Ylwis!

Anledningen till att jag ska baka eget bröd är att det ska vara glutenfritt. Blir ärligt talat snordyrt att köpa.40 kr för världens minsta formfranska, tror jag hade behövt minst tre...

I det läget hade jag med gjort så *sådetså*
    Kom med förslag och vinn Leilas kokbok www.familjeliv.se/Forum-5-163/m52253563.html
  • Ylwis
    vivianne skrev 2010-06-14 11:03:28 följande:
    Tack Ylwis!

klart du kan baka eget men jag skulle skära kanterna, beror hur du tänkt göra brödet, i långpanna så kanske du inte behöver skära det så många gånger utan bara kantskära innan dekoreringen.
    Mamma till Alvyn 051015
  • vivianne
    Ylwis skrev 2010-06-14 11:55:25 följande:
    klart du kan baka eget men jag skulle skära kanterna, beror hur du tänkt göra brödet, i långpanna så kanske du inte behöver skära det så många gånger utan bara kantskära innan dekoreringen.
    Tänkte göra en rund tårta nu när jag ändå måste baka. Så får ingen de trista hörnbitarna med "bara" sallad på . Får väl helt enkelt känna på brödet när det är klart hur hård utsidan känns och utgå från det.

Ska bli rätt kul faktiskt. Mitt livs första smörgåstårta!!!
  • Tinkerbelle

Tänkte göra en i helgen med kyckling/curry-fyllning. Ett lager med kyckling och rödlök i curryröra och så ett lager med fruktcoktailblandning (gott mor curryn). Brukar ha cremé fraiche, philadelphiaost och lite majonäs i min grundröra, fyller sen på med kryddor och det som ska i.

Hade tänkt att garnera med rökt chili kalkon, coktailtomater, gurkgirlang, ägg, sallad och säkert mer när jag väl står i grönsaksdisken.

Svar på tråden Smörgåstårta bebhöver tips!