• Forumvärd

Smörgåstårta bebhöver tips!

Jag behöver tips massor med tips på goda och smidiga röror till smörgåstårta.

Sonen tar studenten och jag vill göra något riktigt smarrigt. Är det någon som har tips på något annat som det går att bjuda på så tar jag gärna emot det också

• Svar på tråden Smörgåstårta bebhöver tips!
  • Forumvärd
    Zimlis skrev 2010-06-08 09:39:47 följande:
    just det jag tog inte alls så mycket lax på garneringen - och använde stenbitsrom istället för den andra
    Jag dregglar Tungan ute
    Älskar smörgåstårta och bara tanken på det gör mig så sugen att göra en provtårta innan
    Men nej det ska jag inte göra. Får hålla mig
  • Zimlis
    Forumvärd skrev 2010-06-08 09:42:03 följande:
    Jag dregglar Tungan ute
    Älskar smörgåstårta och bara tanken på det gör mig så sugen att göra en provtårta innan
    Men nej det ska jag inte göra. Får hålla mig
    Jag är med helt galen i smörgåstårta *Sluuuuuurp* - fast jag vill ha dem "cleana" inget blandande av kött och skaldjur.
  • beadis

[quote][quote-nick]Forumvärd skrev 2010-06-08 08:38:28 följande:[/quote-nick]

MuSiCLoVeR skrev 2010-06-08 08:31:11 följande:
    majonäs och lite vispad grädde, hackad dill och hackat kokt ägg smältost naturell, rökt hackad skinka, purkolök  tonfisk på burk, hackad kokt ägg, dill, rödlök, majonäs o lite vispad gräddemimosasallad färdigvästkustsallad
    Jag brukar göra så här...

Längt upp på tårtan lägger jag ett lager av röran majonäs, dill och hackad kokt ägg, så att det blir kletigt och att alla andra ingredienser fastnar bättre. Sen skivar jag tunt gurka och lägger längs sidorna, på tårtan lägger jag salladsblad (huvudsallad) sen tomat i klyftor, kokta ägg i klyftor, rökt skinka som jag rullar till "strutar" ostskivor som jag rullar också, ändarna på osten doppar jag i paprikapulver, för det ser fint ut Ibland har jag gravad lax som jag också rullar till strutor.
    Sen MASSOR av räkor på, Dill i kvistar, tunna paprika skivor,Citronskivor (ett måste om man har räkor på Tungan ute vindruvor, clemenentiner i klyftor, så det blir lite fruktinslag
    Man ha så mktpå en smörgåstårta, en del har typ köttbullar.

Kan tillägga att jag har jobbat just med att göra smörgåstårtor
  • Boothwalker

Har inget recept till smörgåstårta men om man vill göra tunnbrödssnittar kan jag rekommendera den här röran. (kanske funkar till smörgåstårta med, vad vet jag)

Rör ihop:
    Creme Fraiche
    Philadelphia
    Ost
    Skinka
    Äpple
    Gräslök

Jag är bra på att hoppa, men inte lika bra på att landa - Mowgli 4 år
  • Forumvärd
    Zimlis skrev 2010-06-08 09:54:11 följande:
    Jag är med helt galen i smörgåstårta *Sluuuuuurp* - fast jag vill ha dem "cleana" inget blandande av kött och skaldjur.
    Smörgåstårta är en av mina laster
    Jag skulle kunna äta det oftare än vad det är nyttigt
  • Forumvärd
    MuSiCLoVeR skrev 2010-06-08 09:56:15 följande:
    [quote][quote-nick]Forumvärd skrev 2010-06-08 08:38:28 följande:[/quote-nick]Jag brukar göra så här...

Längt upp på tårtan lägger jag ett lager av röran majonäs, dill och hackad kokt ägg, så att det blir kletigt och att alla andra ingredienser fastnar bättre. Sen skivar jag tunt gurka och lägger längs sidorna, på tårtan lägger jag salladsblad (huvudsallad) sen tomat i klyftor, kokta ägg i klyftor, rökt skinka som jag rullar till "strutar" ostskivor som jag rullar också, ändarna på osten doppar jag i paprikapulver, för det ser fint ut Ibland har jag gravad lax som jag också rullar till strutor.
    Sen MASSOR av räkor på, Dill i kvistar, tunna paprika skivor,Citronskivor (ett måste om man har räkor på Tungan ute vindruvor, clemenentiner i klyftor, så det blir lite fruktinslag
    Man ha så mktpå en smörgåstårta, en del har typ köttbullar.

Kan tillägga att jag har jobbat just med att göra smörgåstårtor
    Antecknar och sparar
    För här ska garneras smörgåstårtor!
  • Zimlis
    Forumvärd skrev 2010-06-08 09:59:44 följande:
    Smörgåstårta är en av mina laster
    Jag skulle kunna äta det oftare än vad det är nyttigt
    Men det är ju så gott.
    Min kompis hatar smörgåstårta och jag hade ju redan gjort smörgåstårtab *pekar upp i tråden*, men hon hade sagt att hoin kunde smaka lite.
    Hon tog om
    Hon fattade inte att en smörgåstårta kunde vara god så nu behöver jag inte vara nervös om jag bjuder hem henne på smörgåstårta igen
    Kom med förslag och vinn Leilas kokbok www.familjeliv.se/Forum-5-163/m52253563.html
  • Forumvärd
    Boothwalker skrev 2010-06-08 09:58:59 följande:
    Har inget recept till smörgåstårta men om man vill göra tunnbrödssnittar kan jag rekommendera den här röran. (kanske funkar till smörgåstårta med, vad vet jag)

Rör ihop:
    Creme Fraiche
    Philadelphia
    Ost
    Skinka
    Äpple
    Gräslök
    Tack!! Solig

Det funkar ju på en smörgåstårta också. Snittar kan jag ju också göra, eller hur?

Jag har ett recept på snittar som blir dödligt goda.
    Finhackad rökt lax
    Creme Fraiche
    Keso naturell
    Finhackad röd lök
    Gräslök

Smeta på det på mjukt tunnbröd och rulla ihop och skär i lagomt stora bitar.
    Så gott!
  • Forumvärd
    Zimlis skrev 2010-06-08 10:05:16 följande:
    Men det är ju så gott.
    Min kompis hatar smörgåstårta och jag hade ju redan gjort smörgåstårtab *pekar upp i tråden*, men hon hade sagt att hoin kunde smaka lite.
    Hon tog om
    Hon fattade inte att en smörgåstårta kunde vara god så nu behöver jag inte vara nervös om jag bjuder hem henne på smörgåstårta igen
    Det är ett bra betyg

Jag gillar ju hemmagjorda mer än de man köper i affär. För oftast så slänger de bara på flera lager med Mimosasallad och annat färdigt klet och det blir för mastigt och smakar alldeles för mycket majonäs.
Svar på tråden Smörgåstårta bebhöver tips!