• Forumvärd

Smörgåstårta bebhöver tips!

Jag behöver tips massor med tips på goda och smidiga röror till smörgåstårta.

Sonen tar studenten och jag vill göra något riktigt smarrigt. Är det någon som har tips på något annat som det går att bjuda på så tar jag gärna emot det också

• Svar på tråden Smörgåstårta bebhöver tips!
  • Zelmilainen
    Forumvärd skrev 2010-06-08 10:39:05 följande:
    Bra tänkt
    Det får bli snittar också!
    en svart oliv, en soltorkad tomat och en bit grillad halloumi ost *mumma*
    Vill ha bebis nuuu!!!
  • Lady Namárië

Ja! Bild vill vi se!

Jag gillar inte vanlig smörgåstårta själv, men när jag gör en som jag skall äta av använder jag philadelphiaost som bas. Jag blandar hälften av osten med hackad purjo och hälften kör jag i mixer med soltorkade tomater och färsk basilika (blir ganska salt). Sedan skär jag ett runt bröd i bottnar och varvar fyllningarna, täcker med vanlig philadeplphia och lägger på tomat och ruccola. Inte så geggig som vanliga smörgåstårtor, men ett bra alternativ till vegetarianderna.

www.familjeliv.se/hem/lady_namarie/gallery/phpqyh9ri.jpg

So say we all
  • Boothwalker
    Zimlis skrev 2010-06-08 10:59:01 följande:
    jo dina kombisar är ju fullt normala Drömmer - hahahahaha men min granne vill ha falukorv på pannkaka och gärna ketchup *ähmm*
    vadådå. Kan ni blanda ärtor med majs kan väl jag blanda korv och pepparkaka? =)
    Har en kompis som också gillar korv och pepparkakor. Och en del andra kombos jag gillar. De flesta konstiga kombinationer den andra inte gillar är för att vi inte gillar det okombinerat heller...
    Weird...

Just nu äter jag förresten pannkakor med bacon och jordgubbssylt. Det är helt normalt för mig. Har jag ätit så länge jag kan minnas. Men vissa tycker det är weird. Falukorv på pannkaka kanske kan gå. Men jag ör inte så förtjust i ketchup alls. Det är för sött...
    Jag är bra på att hoppa, men inte lika bra på att landa - Mowgli 4 år
  • Lattjo

Bästa snitten ever är en bit vitt bröd, linda in lite philadelphiaost i en skiva rökt skinka och så en klyfta mandarin (konserverad) uppepå. Till nyår gör jag nog närmare 100 stycken såna och vi brukar vara 5 personer men dom går åt som smör i solsken :)

Smörgåstårta brukar jag blanda CF och majonäs som grund och sen blanda i lite vad jag vill. Oftast ett lager med räkor och stråbitsrom (eller vad det heter) och ett lager med tonfisk. Jag dekorerar med blad från kruksallad runtom och sen har jag gurka, tomat, rom, räkor, citron, dill och lite annat på. Varierar lite beroende på vad som finns.

En annan god är att blanda basröran med hackad rökt skinka, purjo och majs i ett lager och ha leverpastej vispat med leverpastej på det andra lagret. Dekorerar med skinka, ost, purjo, majs, gurka och tomat :)

Jag är inte mycket för att blanda kött och skaldjur utan vill ha dom separat :)

• Ylwis

gör alltid på vanlig franska, fyller den dagen innan och den blir aldirg torr, 

3 ägg (kokta)

1 dl hackad ättiksgurka

2 krm curry

1-2 krm salt

3 msk majonnäs

1-2 msk gräddfil

Hacka ägg och blanda väl ihop med övriga ingredienser.

250 gr skinkost

100 gr rökt skinka

1 dl gräslök

grädde

salt

svartpeppar

Hacka skinkan och blanda med de övriga ingredienser.

Köttbullar

Gurksallad

( grädde / gräddfil)

Mosa köttbullarna och blanda med gurksalladen, tillsätt ev grädde/gräddfil

dessa brukar jag ha.
    något annat som är gott är finrivna morötter,salltgurka och typ gräddfil blandat.

utanpå brukar jag ha skinkost blandat med grädde/gräddfil eller räkost.

IMGP2451.JPG

IMGP1936.JPG

IMGP1457.JPG

några tårtor jag har gjort. finns mera på faceook eller i mitt galleri.

Mamma till Alvyn 051015
  • Forumvärd
    Lady Namárië skrev 2010-06-08 11:07:20 följande:
    Ja! Bild vill vi se!

Jag gillar inte vanlig smörgåstårta själv, men när jag gör en som jag skall äta av använder jag philadelphiaost som bas. Jag blandar hälften av osten med hackad purjo och hälften kör jag i mixer med soltorkade tomater och färsk basilika (blir ganska salt). Sedan skär jag ett runt bröd i bottnar och varvar fyllningarna, täcker med vanlig philadeplphia och lägger på tomat och ruccola. Inte så geggig som vanliga smörgåstårtor, men ett bra alternativ till vegetarianderna.

www.familjeliv.se/hem/lady_namarie/gallery/ph...
    Mums!Tungan ute*fortfarande en dregglande gubbe*

Jag åt en vegetarisk smörgåstårta en gång där fyllningen bara var rivna morötter, rivet äpple, riven lök och creme fraiche och majonäs. Den var riktigt god och smakade inte alls som jag trodde att den skulle göra. Blev glatt överraskad.
  • Forumvärd
    Lattjo skrev 2010-06-08 16:50:07 följande:
    Bästa snitten ever är en bit vitt bröd, linda in lite philadelphiaost i en skiva rökt skinka och så en klyfta mandarin (konserverad) uppepå. Till nyår gör jag nog närmare 100 stycken såna och vi brukar vara 5 personer men dom går åt som smör i solsken :)

Smörgåstårta brukar jag blanda CF och majonäs som grund och sen blanda i lite vad jag vill. Oftast ett lager med räkor och stråbitsrom (eller vad det heter) och ett lager med tonfisk. Jag dekorerar med blad från kruksallad runtom och sen har jag gurka, tomat, rom, räkor, citron, dill och lite annat på. Varierar lite beroende på vad som finns.

En annan god är att blanda basröran med hackad rökt skinka, purjo och majs i ett lager och ha leverpastej vispat med leverpastej på det andra lagret. Dekorerar med skinka, ost, purjo, majs, gurka och tomat :)

Jag är inte mycket för att blanda kött och skaldjur utan vill ha dom separat :)
    Tack Solig

Man kanske kan göra en tårta med "köttig" bas och en som det är fisk och skaldjur på.
  • Ylwis

eller så gör du exotisk planka.
    skivad rostiff, tjälknöl,skinka el dylikt och en massa exotiska frukter en brietårta och till kan man ha potatissallad eller gratäng.

Mamma till Alvyn 051015
Svar på tråden Smörgåstårta bebhöver tips!