• MalinEddie

Tycker du att den som är föräldraledig ska ta huvudansvaret för hemmet?

Jag tycker man ska dela på städning,matlagning och tvätt i den mån det går trots att någon är hemma med barn. Det har vi gjort och det funkade bra.
     Hur har ni gjort? Tycker ni att den som är föräldraledig ska ta huvudansvaret för hemmet?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-06-12 19:20
    Eftersom jag visst har varit väldigt otydlig så vill jag uppdatera TS. Jag undrar alltså om ni förväntar er att den föräldralediga gör grovjobbet?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Tycker du att den som är föräldraledig ska ta huvudansvaret för hemmet?
  • Kajak

ok ok jag behöver inte tycka som ni.

Jag tycker det är självklart att den som är föräldraledigska sköta hemmet mer.

vi får tycka olika....

Mamma till 4
  • Smilla75
    kråka skrev 2010-06-14 19:51:23 följande:
    jag anser absolut att den som är föräldraledig ska göra nästan allt hushålls arbete.
    jag har varit föräldraledig mkt. har tre barn. och har alltid klarat att sköta all tvätt, städ och i stort sett all matlagning och disk, med lite undantag på helgen och semester.
    samt haft tid att ge barnen riktad tid.det handlar om att vara bra på att organisera och att inte bli för lat.
    men det funkade bara när jag var föräldraledig, när min sambo sedan var föräldraledig såg huset ut som ett bombnedslag tvätthögarna växte och barnen fick se alldeles för mkt tv och gå ut alldeles för lite, och varge dag var "lördag". så barnen hade tom iblad pyamas på sig när jag kom hem från jobbet vid tre.

jag blev så arg. för i flera år har min sambo blivit servad och bara få jobba och sedan kommahem o leka med barnen.
    medans jag fick kommahem och få ångest över röran.
    min sambo tyckte att städ o disk ska man göra tillsammans på kvällen. vilket ledde till att jag fick väldigt lite tid för barnen plus att det inte blev nå mysiga kvällar med familjen längre. utan kvällarna spenderades i tvättstuga o så.
    jag var bitter.
    insåg att alla inte kan vara organiserade. alla kan helt enkelt inte.....
    min sambos föräldraledighet var en tung och bråkig period.han vägrade ändra sig
    gämställdhet funkar inte i vår relation. om jag ska leva med min sambo får jag leva ett gammaldags föhållande.
    därför vill jag helst inte att min sambo ska vara föräldraledig mer. för jag anser att han inte klarar jobbet, jo kanske om han får ha hus hållerska,, och barnvakt.. DåGlad
    Jag känner igen mig...
  • MalinEddie
    kråka skrev 2010-06-14 19:51:23 följande:
    jag anser absolut att den som är föräldraledig ska göra nästan allt hushålls arbete.
    jag har varit föräldraledig mkt. har tre barn. och har alltid klarat att sköta all tvätt, städ och i stort sett all matlagning och disk, med lite undantag på helgen och semester.
    samt haft tid att ge barnen riktad tid.det handlar om att vara bra på att organisera och att inte bli för lat.
    men det funkade bara när jag var föräldraledig, när min sambo sedan var föräldraledig såg huset ut som ett bombnedslag tvätthögarna växte och barnen fick se alldeles för mkt tv och gå ut alldeles för lite, och varge dag var "lördag". så barnen hade tom iblad pyamas på sig när jag kom hem från jobbet vid tre.

jag blev så arg. för i flera år har min sambo blivit servad och bara få jobba och sedan kommahem o leka med barnen.
    medans jag fick kommahem och få ångest över röran.
    min sambo tyckte att städ o disk ska man göra tillsammans på kvällen. vilket ledde till att jag fick väldigt lite tid för barnen plus att det inte blev nå mysiga kvällar med familjen längre. utan kvällarna spenderades i tvättstuga o så.
    jag var bitter.
    insåg att alla inte kan vara organiserade. alla kan helt enkelt inte.....
    min sambos föräldraledighet var en tung och bråkig period.han vägrade ändra sig
    gämställdhet funkar inte i vår relation. om jag ska leva med min sambo får jag leva ett gammaldags föhållande.
    därför vill jag helst inte att min sambo ska vara föräldraledig mer. för jag anser att han inte klarar jobbet, jo kanske om han får ha hus hållerska,, och barnvakt.. DåGlad
    Vad tråkigt att ni inte är överens om hur ni vill ha det. Det måste vara tufft. Jag skulle bli väldigt bitter om min sambo inte ville leva jämställt precis som jag. Jag har väninnor som är i den sitsen och jag avundas de inte. Jag tror de är jätteviktigt att vara överens.
  • Smilla75
    MalinEddie skrev 2010-06-14 20:17:40 följande:
    Vad tråkigt att ni inte är överens om hur ni vill ha det. Det måste vara tufft. Jag skulle bli väldigt bitter om min sambo inte ville leva jämställt precis som jag. Jag har väninnor som är i den sitsen och jag avundas de inte. Jag tror de är jätteviktigt att vara överens.
    Men är ni helt på samma nivå? Jag vill tex ha undan barnens leksaker varje kväll, putsa köksbänkarna, skura fint i vasken osv. Min man vill bara göra det grova. Då blir det ju att jag gör mer på min fritid. Annars blir det ju inte till min nivå.
  • Pormoicheia
    Kajak skrev 2010-06-14 20:09:25 följande:

vi får tycka olika....
    Ja det tycker jag också (är man hemma så är man ju "på plats"). Men jag tycker inte att mer måste innebära 90% och det behöver inte heller innebära att det är hur enkelt som helst att hinna med.
    I spell like a rake because I'm in so fast in my fingers
  • vittra
    Kajak skrev 2010-06-14 20:09:25 följande:

vi får tycka olika....
    Får väl hoppas att din man tycker likadant i så fall, så att du inte behöver hamna i samma situation som så många andra här. Huvudsaken är ju att man är överens inom familjen, det har vi också varit, även om vi till skillnad från er hjälpts åt med hushållsarbetet redan från början oavsett vem som varit föräldraledig.
  • MalinEddie
    Smilla75 skrev 2010-06-14 20:26:37 följande:
    Men är ni helt på samma nivå? Jag vill tex ha undan barnens leksaker varje kväll, putsa köksbänkarna, skura fint i vasken osv. Min man vill bara göra det grova. Då blir det ju att jag gör mer på min fritid. Annars blir det ju inte till min nivå.
     Vi har pratat ihop oss om hur vi vill ha det. Vi delade på föräldraledigheten och den som var hemma småplockade lite under dagen men var främst hemma för att vara med barnen och hade inget krav på sig att göra nåt annat. På kvällarna (efter barnen lagt sig vid 18.30) förberedde vid mat till nästa dag och städade lite. Vi tvättade och storhandlade på helgerna. Vi är nog ganska lika tror jag och har nog samma krav på städning och mat. Jag försöker komma på nåt negativt men gör det inte just nu.
    Jag tror som sagt det viktiga är att vara överens. Det finns inga rätt och fel så länge man är det.
  • Smilla75
    MalinEddie skrev 2010-06-14 20:41:28 följande:
     Vi har pratat ihop oss om hur vi vill ha det. Vi delade på föräldraledigheten och den som var hemma småplockade lite under dagen men var främst hemma för att vara med barnen och hade inget krav på sig att göra nåt annat. På kvällarna (efter barnen lagt sig vid 18.30) förberedde vid mat till nästa dag och städade lite. Vi tvättade och storhandlade på helgerna. Vi är nog ganska lika tror jag och har nog samma krav på städning och mat. Jag försöker komma på nåt negativt men gör det inte just nu.
    Jag tror som sagt det viktiga är att vara överens. Det finns inga rätt och fel så länge man är det.
    Vi har tyvärr inte riktigt nått dit, han vill inte höja standarden och jag inte sänka den, så jag måste göra mer. Vi har dock städerska var 14:e dag så det slipper jag.
  • Pormoicheia

Det jag tycker är intressant med allt detta är att många som förespråkar att den som är föräldraledig ska göra mest hemma även använder sig av argumentet "så jobbigt är det inte och så lång tid tar det inte heller".

Men om det inte är så jobbigt, och dessutom går ganska snabbt så borde det ju inte vara så farligt om den som varit borta och jobbat lägger ner lite tid och energi på hemmet även om deras arbetsdag, enligt papper, är slut. Är man två blir det ju dessutom mindre jobbigt och går ännu snabbare.

Det kan ju inte vara mycket tid som förloras med barnen om man ska se det så...eller så kan man göra det när barnen somnat om man har barn som somnar tidigt.

I spell like a rake because I'm in so fast in my fingers
  • kråka

jag tycker att den som är hemma med barnen tar reda på den röra, disk och tvätt, sopor som uppstår under dagen. så att den som jobbar inte behöver komma hem o ta reda på frukost disk lunchdisk och städa upp efter lekar som han inte ens har varit med o stökat ner.
    men när han är hemma  på kvällen ska han sjäjvklart hjälpa till med disk efter middag  och läggning av barn och så.
    fritid=som dator och tv eller andra saker tycker jag man kan ägna sig åt när barnen sover.
    storstäd kan man lösa så att den som jobbar åker ut på utflykt/aktivitet  med barnen medans den hemma varande röjer
    tvätt tycker jag faller på den som är hemma, handling kan man turas om.

Svar på tråden Tycker du att den som är föräldraledig ska ta huvudansvaret för hemmet?