• Anonyhm

Jag längtar till jul!!!

Min kompis skickade följande länk till mig igårkväll och nu är det kört-

">

Jag ÄLSKAR julen. På ett nästan lite sjukt vis. Jag älskar att pynta, jag älskar att spela julmusik, jag älskar att ha tomtar överallt, jag älskar hela julmystiken och december är en saga för mig. Förra julen var vår son 7 veckor gammal och allt var nytt och han bara sov. Denna julen kommer att vara den första julen med honom där han är uppe och glad och medveten. Och jaaa jag ska ljuga honom full av tomte. Jag är 26 år och tror fortfarande att världen är full av tomtenissar hela december. Det är mysigt

Varje år den första advent gör vi samma sak. Går på julskyltning. Tre olika. I mannens hemstad, i min hemstad och i grannkommunen Efter det bär det av hemåt för att det ska städas ordentligt till julmusik på hög volym. Vi julpyntar tillsammans. Vi bråkar om ljus som inte fungerar, ljusstakar som inte passar julstjärnor, tomtar som inte kan sitta där fattar man väl osv. När kvällen kommer  kurar vi traditionsenligt upp oss i soffan med mängder av juleljus tända i hela huset och tittar på home alone, the santa claus, grinchen eller så kör vi sunes jul - maraton.   Allt med en mugg glögg eller ett glas iskall JULMUST i näven och pepparkakor på bordet. 

Hemmet doftar apesin med kryddnejlika, pepparkakor och glögg. Vi känner oss som nyförälskade tonåringar och världen är underbar.

Den andra advent bjuder vi hem alla våra närmsta vänner. Det är julgodisdax!  Vi dricker glögg och har julölsprovning medan vi kokar knäck, gör ischoklad och rischoklad i stora lass och sist men inte minst har vi pepparkakshusbyggningstävling parvis. Det är alltid en succé. Julmusiken dånar och gapflabben avlöser varandra medan pepparkakskåkarna klistras ihop och dekoreras. Som avslutning myser vi alla upp oss i vardagsrummet, tänder levande ljus överallt och garvar läppen av oss till tomten är far till alla barnen. En film jag stolt kan säga att jag sett 64 ggr.

Jag längtar så fruktansvärt mycket till jul nu. Hur firar du din jul?  Vad har ni för traditioner och vanor kring denna magiska högtid?  

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-06-18 10:47
    jag är gift med tomten. Förra året började min man spara ut sitt skägg i slutet av maj månad. Enbart för att han skulle vara tomte till jul. Skägget skulle sedan blonderas vitt. Han hade i blonderingsmedel i både skägg och mustasch och satt och andades genom en lång papperstratt ut på balkongen.

SÅ mycket går vi in för det!

• Svar på tråden Jag längtar till jul!!!
  • molly50
    eldfluga73 skrev 2012-11-06 15:36:43 följande:
    Den här julkyrkan sprang jag på idag och kunde inte låta bli att köpa den Hög nostalgifaktor - den både lyser och spelar en julmelodi. Men kanske lite tidigt att börja bygga sitt tomteland redan?

Jättefin! Min son har en egen julkyrka,som påminner om en liten julby,på samma gång. Den har belysning men spelar ingen musik. Men han bryr sig inte så mycket om det.
    Mattias 2007-05-23 <3 Hannah 2011-09-07 <3
  • molly50
    GrimbartStrike skrev 2012-11-06 17:38:58 följande:
    Jag letar också kyrka för fullt!
    Men den MÅSTE spela White Christmas, och det finns det ingen som gör.. Gråter
    Har en som jag fått, men den spelar någon annan melodi, så den funkar inte för mig  Snart gör jag inbrott hemma hos mina föräldrar och snor den gamla kyrkan dom har.
    Det är två saker som får mig att gråta av lycka varje jul, den kyrkan och när min första hyacint slår ut - den doften alltså! 

Jag älskar också hyacintdoften. Men jag kan tyvärr inte ha någon hemma eftersom jag är allergisk. Jag kan knappt gå in i affären och handla då deras hyacinter börjat slå ut. ;-/
    Men jag kan ju inte låta bli at gå förbi och sniffa lite på dem ändå,så lite får jag ju skylla mig självatt jag blir dålig.  
    Mattias 2007-05-23 <3 Hannah 2011-09-07 <3
  • Voorhees
    skruttarnas mamma skrev 2012-11-06 20:37:53 följande:
    å vad november är dryyygt =( 

hittade en jättemysig sida idag med pysseltips, recept och allt möjligt - juligen.se  Tomte
    Åh, hittade också den!! Finns ju många goda julgodis-recept där. Fastnade för nougatcrisp och smörkola! Blir nog att jag bakar det i år Glad
  • skruttarnas mamma

jag tänkte testa mockakola och chokladfudgetårtan =) (gottegris? vem jag?) 

Voorhees skrev 2012-11-06 20:46:13 följande:
    Åh, hittade också den!! Finns ju många goda julgodis-recept där. Fastnade för nougatcrisp och smörkola! Blir nog att jag bakar det i år Glad

• sassus

Är det någon mer än jag som firar jul med människor som inte tycker julen är så där magisk? Vartannat år firar jag med sambons familj, och då är julen en högtid som alla andra. De förstår inte den riktiga tjusningen med julen. Ibland kan jag känna mig helt uppgiven när jag tänker på det, och undra varför jag längtar så och planerar för att få det så mysigt som möjligt när de bara är sura. Är det någon som känner igen sig, som har nåt bra tips på hur man behåller den magiska känslan för sig själv åtminstone?

Sen har jag en annan fråga. I min familj äter vi alltid jullunch klockan ett, sedan frossar vi godis till kalle och hela kvällen. Min sambos familj vill äta julmat klockan fem, vilket säkert finns fler som gör. Då undrar jag bara, om man äter maten så dags, när äter man då en massa godis, och kanske viktigast av allt - vad äter man till Kalle Anka? Hur gör ni andra? (Viktiga frågor det här... )

• tahira
    Sassus - Vi äter också julmat senare, som middag. Julgodis kan man ju äta lite då och då, gå och ta någon kola titt som tätt. Så har vi gjort i alla fall. Och så efter maten förstås. Men ingen av oss frossar i oss julgodis direkt, vi äter en del liksom, framförallt knäck och kola.

Är det fler barn än min son så tar vi fram lite julgodis som står framme hela dagen, och sedan mer julgodis till efter maten. Är det bara min son med så får allt vara framme.

Vi kollar inte på Kalle, men jag vet att vi gjorde det något år när jag var liten och vi firade med min morbrors frus familj, och då var det glögg och pepparkakor som gällde. 
    Blev mamma vid 17, lever avslappnat och harmoniskt liv i London och avskyr gravida som röker: tahira-faye.blogspot.co.uk/
  • sassus

Haha, nej vi frossar kanske inte heller godis, men det står ju framme så oftast äter man mer än vad man kanske borde... Kände bara "hur ska man orka mat då?" Men glögg och pepparkakor blir ju bra till Kalle, sen godis efter maten. Herregud, jag måste ha alldeles för mycket fritid som går och funderar på sånt här hela dagarna

• tahira
    sassus skrev 2012-11-07 08:51:54 följande:
    Haha, nej vi frossar kanske inte heller godis, men det står ju framme så oftast äter man mer än vad man kanske borde... Kände bara "hur ska man orka mat då?" Men glögg och pepparkakor blir ju bra till Kalle, sen godis efter maten. Herregud, jag måste ha alldeles för mycket fritid som går och funderar på sånt här hela dagarna
    När har ni julklappsutdelning? Vi har det efter maten, och då brukar det vara perfekt att sitta med julgodiset

Jag har också alldeles för mycket jul i huvudet, funderar varje dag på var granen ska stå, vilka ljus vi skall ha i den, vad vi skall baka osv.
    Blev mamma vid 17, lever avslappnat och harmoniskt liv i London och avskyr gravida som röker: tahira-faye.blogspot.co.uk/
Svar på tråden Jag längtar till jul!!!