• Anonyhm

Jag längtar till jul!!!

Min kompis skickade följande länk till mig igårkväll och nu är det kört-

">

Jag ÄLSKAR julen. På ett nästan lite sjukt vis. Jag älskar att pynta, jag älskar att spela julmusik, jag älskar att ha tomtar överallt, jag älskar hela julmystiken och december är en saga för mig. Förra julen var vår son 7 veckor gammal och allt var nytt och han bara sov. Denna julen kommer att vara den första julen med honom där han är uppe och glad och medveten. Och jaaa jag ska ljuga honom full av tomte. Jag är 26 år och tror fortfarande att världen är full av tomtenissar hela december. Det är mysigt

Varje år den första advent gör vi samma sak. Går på julskyltning. Tre olika. I mannens hemstad, i min hemstad och i grannkommunen Efter det bär det av hemåt för att det ska städas ordentligt till julmusik på hög volym. Vi julpyntar tillsammans. Vi bråkar om ljus som inte fungerar, ljusstakar som inte passar julstjärnor, tomtar som inte kan sitta där fattar man väl osv. När kvällen kommer  kurar vi traditionsenligt upp oss i soffan med mängder av juleljus tända i hela huset och tittar på home alone, the santa claus, grinchen eller så kör vi sunes jul - maraton.   Allt med en mugg glögg eller ett glas iskall JULMUST i näven och pepparkakor på bordet. 

Hemmet doftar apesin med kryddnejlika, pepparkakor och glögg. Vi känner oss som nyförälskade tonåringar och världen är underbar.

Den andra advent bjuder vi hem alla våra närmsta vänner. Det är julgodisdax!  Vi dricker glögg och har julölsprovning medan vi kokar knäck, gör ischoklad och rischoklad i stora lass och sist men inte minst har vi pepparkakshusbyggningstävling parvis. Det är alltid en succé. Julmusiken dånar och gapflabben avlöser varandra medan pepparkakskåkarna klistras ihop och dekoreras. Som avslutning myser vi alla upp oss i vardagsrummet, tänder levande ljus överallt och garvar läppen av oss till tomten är far till alla barnen. En film jag stolt kan säga att jag sett 64 ggr.

Jag längtar så fruktansvärt mycket till jul nu. Hur firar du din jul?  Vad har ni för traditioner och vanor kring denna magiska högtid?  

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-06-18 10:47
    jag är gift med tomten. Förra året började min man spara ut sitt skägg i slutet av maj månad. Enbart för att han skulle vara tomte till jul. Skägget skulle sedan blonderas vitt. Han hade i blonderingsmedel i både skägg och mustasch och satt och andades genom en lång papperstratt ut på balkongen.

SÅ mycket går vi in för det!

• Svar på tråden Jag längtar till jul!!!
  • gussilago

Jag har varit på taxinges julmarknad många gånger, men nu är det nåt år sedan. Mycket trevlig, traditionell. Hantverk o handarbeten o delikatesser i trevlig slottsmiljö. Men ofta galet mycket folk. Har de senaste åren åkt till sigtuna istället. Den är utomhus i idylliska sigtuna!

• Mallas

Sigtuna brukar vi besöka. Likaså den i Steninge slott. Funderade på att testa på något nytt i år och har läst om Taxinges i julmarknadsreportage. Kanske ska använda den helgen till annat och sikta in mig på julmarknaden i Gamla stan i år istället. Fast Gröna Lund kanske har julöppet nuförtiden. Måste kollas upp!

• Carolaj83

på fredag ska jag o min mamma åka o julshoppa så mysigt är ju inte ofta jag får egentid med henne

Rasmus 061219*Nora 081209* Trean januari 2012
  • 5by5

Har ni några tips på billiga saker till en presentkalender? Barnen är 5 och snart 2. Ska kosta runt 10-20 kr och gärna juliga...

• Utropstecknet
    Mallas skrev 2012-11-10 23:20:48 följande:
    Sigtuna brukar vi besöka. Likaså den i Steninge slott. Funderade på att testa på något nytt i år och har läst om Taxinges i julmarknadsreportage. Kanske ska använda den helgen till annat och sikta in mig på julmarknaden i Gamla stan i år istället. Fast Gröna Lund kanske har julöppet nuförtiden. Måste kollas upp!
    Jag rekommenderar Skansens julmarknad. De säljer både hantverk, har lotteristånd,  möjlighet till att grilla korv över öppen eld, de har dans kring granen, ponnyridning, pysselstuga, stugor/kyrka man kan besöka samt titta på djuren.

Marknaden i Gamla stan är mysig men marknaden i sig är väldigt liten. Man har typ sett allt på en kvart.
  • litengunnarolle
    5by5 skrev 2012-11-11 07:37:41 följande:
    Har ni några tips på billiga saker till en presentkalender? Barnen är 5 och snart 2. Ska kosta runt 10-20 kr och gärna juliga...
    Juligt småpynt finns ju lite överallt till ett ganska billigt pris, t.ex Åhlens. Juliga kläder typ strumpor, vantar, mössor etc. Hittar man inte det billigt i affären så kan man ju titta på tradera. Ett pussel med juligt motiv kan man ju ge några bitar per gång. :)
  • Esmis

Åh, va ni är duktiga som har handlat julklappar och planerat för hela december.
    Själv står jag mest och stampar lite frustrerat och vet att jag inte kan göra så mycket juligt eftersom vi ska flytta och på nya stället kommer jag inte hinna göra allt som jag vill för vi kommer ha fullt upp ända tills jul.

Men lite planering ska jag nog hinna med nu när jag sitter på jobbet och det är dött här som i graven.

Julmarknad blir det i Sigtuna för andra året i rad. Bor ju där så det faller sig rätt så naturligt^^ Väldigt mysigt och juligt tycker jag att det var.

• Utropstecknet
    Esmis skrev 2012-11-11 10:15:13 följande:
    Åh, va ni är duktiga som har handlat julklappar och planerat för hela december.
    Själv står jag mest och stampar lite frustrerat och vet att jag inte kan göra så mycket juligt eftersom vi ska flytta och på nya stället kommer jag inte hinna göra allt som jag vill för vi kommer ha fullt upp ända tills jul.

Men lite planering ska jag nog hinna med nu när jag sitter på jobbet och det är dött här som i graven.

Julmarknad blir det i Sigtuna för andra året i rad. Bor ju där så det faller sig rätt så naturligt^^ Väldigt mysigt och juligt tycker jag att det var.
    Hur stor är julmarknaden i Sigtuna? Vet du hur det är med parkeringsplatser där? Jag har aldrig varit där men skulle gärna åka dit!
  • GossipGirl

Är Sigtunas marknad något ni skulle kunna rekommendera alltså? Vill ta mig iväg en liten bit och se något nytt.

Svar på tråden Jag längtar till jul!!!