Inlägg från: MamaPapa |Visa alla inlägg
  • MamaPapa

Städade bort julen igår - lika härligt som det är att plocka fram allt, lika skönt är det att plocka bort det och återgå till det normala !

• MamaPapa

Har nyligen bytt köksbord från rektangulärt till runt - men så kom jag ju nu att tänka på julduken! Har googlat lite men inte hittat något snyggt. Ja - kanske beror på att det är juli
    Var köpte du din julduk?

• MamaPapa

Vi har ganska mycket traditioner - de flesta har vi skapat själva som familj med barnen och då vi bor utomlands känns de extra viktiga på något sätt. Vi åker aldrig hem till Sverige över jul så slipper vi detta eviga "vem ska vi vara hos i år" och andra släkt-intriger . Extra bonus att slippa överfyllda flygplatser o förseningar...

Några saker som är viktiga traditioner för oss:
    1.Svensk julbord på julafton
    2. Engelsk kalkonlunch på juldagen inklusive smällkarameller med pappershattar, små gåtor/skämt och någon liten billig leksak
    3. Paketutdelning på juldagsmorgon
    4. Adventsljusstake, och julstjärnor/ljusstakar i fönstren
    5. Karl-Bertil Jonsson och Kalles Jul ( fixas via You Tube).

• MamaPapa

Jag är lite sugen på att göra en adventskalender åt barnen i år. Antingen sy eller måla en med trälådor.
    Tidigare har det varit chokladkalender (vi bor i England så någon tv- kalender finns inte utan barnen har dessa chokladkalendrar med populär barnmotiv på). Men jag är tveksam för jag tänker att speciellt äldsta som är 9 kanske känner det är trist med den hemgjorda och vill ha den tradition han är van vid, dvs chokladkalendern...
    Vilka adventskalendrar har ni? Har ni bytt från vanlig kalender till hemmagjord o vad sa barnen då?

• MamaPapa

Fråga till jultokiga: Om er partner inte är lika "het" på nytt julgranspynt typ vartannat (eller varje!) år som du - vad gör du då? Låter bli att köpa och suktar på bilder på andra granar i fönstren? Eller köper du pyntet ändå? Inga lyxiga glaskulor (har småbarn).

Vi har haft fina plastkulor i typ cerise, turkos, grönt, orange, lila i två år. Men nu vill jag ha nåt annat - antingen bara röda o vita, eller bara guld. Men vet att om jag lägger fram det till maken blir det nej. Vi har råd så det är inte det. Han är lite "yllevante" bara och tycker inte man behöver "slit o släng" vilket jag iofs förstår. Fast jag skulle skänka dem till någon välgörenhetsaffär.

• MamaPapa

Jag älskar köpa julklappar! Tyvärr är vi aldrig många på julen då vi bor utomlands. Men svärfar brukar alltid komma över. Till min man har jag inte klurat ut något ännu. Min nio åring önskar sig ps4 som jag tror kommer ut innan jul. Min 2.5 åring behöver inte så mkt - är tokig i bilar så det blir väl någon leksaksbil, en bok och kanske en leksaks-elvisp.

• MamaPapa

Första klappen inköpt igår kväll på eBay - en cashmere / silke halsduk till svärfar.

Svar på tråden Jag längtar till jul!!!