• Här och nu

Om du blev bedragen

Nu tänkte jag mig inte en debatt egentligen, utan undrar hur du känner inför en ev. otrohet från din partner? Att göra slut direkt? Tänka några dagar? Flytta hem till släkt/vänner så länge? Kräva långa diskussioner  eller parterapiför att ev. kunna förlåta? Skulle du förlåta mer än en gång? Jag fattar att det är svårt med exakta svar, men skriv helt enkelt hur du känner.

Jag skulle bli extremt sårad o besviken o förhållandet skulle va skadat i någon grad för all framtid. Skulle ge det en chans med långa samtal och helst terapi som krav. Mer än en gång skulle jag inte förlåta. Det kan jag slå vad om! Jag skulle nog bo hos en kompis ett par dagar o tänka efter att jag fått veta.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-06-23 16:41
    Med bedragen menar jag självklart även om det handlar om en kyss eller att ta nån annan medvetet på brösten/könet/baken.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-06-23 16:48
    Men främst tänker jag på när ett ligg skett.

• Svar på tråden Om du blev bedragen
  • Freja87

Alltså.. otrohet är ett svek. Men det finns ofta en förklaring till varför det blivit så. Jag tycker att det är viktigt att tänka efter innan man bara flyr relationen och förnekar det som varit.

Någon skrev att förhållanden bygger på trohet, det håller jag inte med om. Relationer bygger på ärlighet. En relationsterapeut sa en gång att otroheten är det första sveket, att inte berätta är det andra sveket och lögnen är det tredje som följer på otrohet. Det går att bygga vidare en relation trots otrohet. Om det finns en ärlighetsbas, en vilja och motivation hos båda så går det att gå stärkt ur ett svek.

Ni som tycker att man är "naiv" om man är villig att fortsätta kämpa trots en otrohetsaffär borde tänka efter både en och två gånger innan di dömer ut andra. Att bara kasta bort en relation på grund av ett enda svek skulle jag kalla konflikträdsla! Det är en styrka i ett förhållande att hålla ut även i svåra tider. TA FAJTEN! :)

• Här och nu
    Freja87 skrev 2010-06-27 12:14:45 följande:
    Alltså.. otrohet är ett svek. Men det finns ofta en förklaring till varför det blivit så. Jag tycker att det är viktigt att tänka efter innan man bara flyr relationen och förnekar det som varit.

Någon skrev att förhållanden bygger på trohet, det håller jag inte med om. Relationer bygger på ärlighet. En relationsterapeut sa en gång att otroheten är det första sveket, att inte berätta är det andra sveket och lögnen är det tredje som följer på otrohet. Det går att bygga vidare en relation trots otrohet. Om det finns en ärlighetsbas, en vilja och motivation hos båda så går det att gå stärkt ur ett svek.

Ni som tycker att man är "naiv" om man är villig att fortsätta kämpa trots en otrohetsaffär borde tänka efter både en och två gånger innan di dömer ut andra. Att bara kasta bort en relation på grund av ett enda svek skulle jag kalla konflikträdsla! Det är en styrka i ett förhållande att hålla ut även i svåra tider. TA FAJTEN! :)
    Förklaring? Det hjälper inte. Förtroendet är sviket.
  • Här och nu
    Här och nu skrev 2010-06-27 12:17:59 följande:
    Förklaring? Det hjälper inte. Förtroendet är sviket.

Det är inte jag som ska ta en konflikt om partnern svikit. Han skulle få böna och be!
  • Lady Dahmer
    Här och nu skrev 2010-06-27 11:22:46 följande:
    Sånt känner man väl innan. Jag gör det iaf. Livspartner? Är man otrogen ger man upp möjligheten att va en fullvärdig livspartner.
    nej sånt vet man inte innan. Jag är inte samma person idag som jag var för fem år sen och om fem år så kommer jag vara en ny person. osv. Jag är den som sa att jag aaaaaaaldrig skulle vara otrogen. Jag var det. Tre gånger.

Omständigheter man aldrig kan förutspå eller föreställa sig kan sätta saker på sin spets och få dig att reagera och agera på sätt du aldrig trodde var möjligt. Tiden gör sitt. Man utvecklas, man växer, man får nya perspektiv.

och otrohet raderar inte de fantastiskt underbara åtta år vi haft tillsammans. Det raderar inte min mans personlighet eller egenskaper.
    Gillar du mina inlägg? Läs min blogg! Den är skitbra! - ladydahmer.blogg.se/
  • Lady Dahmer
    Här och nu skrev 2010-06-27 11:23:18 följande:
    Det kan innebära det om man inte skyddar sig eller om kådisen spricker.
    då gör man ett test sen är man good to go.
  • Lady Dahmer
    Här och nu skrev 2010-06-27 11:45:43 följande:
    Borde vara det om det ska va lönt att va ihop.
    om allt försvinner eller förstörs av ett misstag så hade man antagligen inte så mycket att bygga på från början.
  • Lady Dahmer
    Här och nu skrev 2010-06-27 12:14:29 följande:
    Ja, man skulle kunna ha vigselsamtal som i katolska kyrkan. Om trohet inte är viktigt för båda; ingen vigsel.
    jag tror trohet är viktigt för de flesta. Men som sagt - omständigheter kan få oanade konsekvenser.
  • My Girls

Jag skulle nog reagera med en grym ilska och känna mig fruktansvärt besviken. När det lagt sig så hoppas jag att vi jobbar på det iaf, går i samtal och försöker få ihop vårt förhållande igen.

Jag skulle inte slå igen dörren för gott. Kanske som en första reaktion. Men skulle det bli detsamma igen? Svårt att föreställa mig innan det hänt. Kanske, kanske inte och då får vi ge upp när alla möjligheter är uttömda.

• Freja87
    Här och nu skrev 2010-06-27 12:18:59 följande:
     Det är inte jag som ska ta en konflikt om partnern svikit. Han skulle få böna och be!
    ahh lycka till med den relationen då :P
  • Pormoicheia

Besviken, sårad, arg...en otrohet skulle jag eventuellt kunna förlåta beroende på omständigheterna runtomkring. Hade vi haft det dåligt i erlationen länge och han varit påverkad så skulle det vara lättare att förlåta än om vi hade haft det bra och han helt enkelt inte kunnat hålla fingrarna i styr.
    Samtalsterapi skulle jag kunna tänka mig om det kändes som att det behövdes.

Men han skulle ju behöva göra sig förtjänt av mitt förtroende igen...

I spell like a rake because I'm in so fast in my fingers
Svar på tråden Om du blev bedragen