• Här och nu

Om du blev bedragen

Nu tänkte jag mig inte en debatt egentligen, utan undrar hur du känner inför en ev. otrohet från din partner? Att göra slut direkt? Tänka några dagar? Flytta hem till släkt/vänner så länge? Kräva långa diskussioner  eller parterapiför att ev. kunna förlåta? Skulle du förlåta mer än en gång? Jag fattar att det är svårt med exakta svar, men skriv helt enkelt hur du känner.

Jag skulle bli extremt sårad o besviken o förhållandet skulle va skadat i någon grad för all framtid. Skulle ge det en chans med långa samtal och helst terapi som krav. Mer än en gång skulle jag inte förlåta. Det kan jag slå vad om! Jag skulle nog bo hos en kompis ett par dagar o tänka efter att jag fått veta.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-06-23 16:41
    Med bedragen menar jag självklart även om det handlar om en kyss eller att ta nån annan medvetet på brösten/könet/baken.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-06-23 16:48
    Men främst tänker jag på när ett ligg skett.

• Svar på tråden Om du blev bedragen
  • LyckligtSlut
    Här och nu skrev 2010-06-27 13:48:23 följande:
    Jag har klargjort min gräns. Annars är det inte lönt att ha ett förhållande. Då man lika gärna knulla runt hej vilt. Ja, man utvecklas, men att man håller fast vid sin partner eller gör slut, lärde jag mig när jag började skolan. Jo, det skulle radera min mans egenskaper. Nämligen att han inte var att lita på. Inte konstigt med all otrohet när de flesta inte tycker det är värre än att man fiser.
    Tycker verkligen inte att det inte betyder något om man är otrogen. Det är ett av det värsta som hänt mig i mitt liv, men det betyder inte att jag sviker den jag lovat att stå vid hans sida hela livet, för att han begår ett misstag. Vissa löften är starkare än andra och, enligt mig, letar man efter ett helt konfliktfritt äktenskap så kanske det är bäst att inte gifta sig.
    PMS året runt :(
  • Lady Dahmer
    Här och nu skrev 2010-06-27 14:14:58 följande:
    Då är det fel att gifta sig. Man ska va tillsammans tills man uttömt alla möjligheter, men genom otrohet visar ju den ene att den inte vill va med längre. Katolikerna har dessutom samtal före vigseln o klarar man inte de villkoren har man ingen chans att lova nåt i kyrkan heller.
    svenska kyrkan har också samtal innan man vigs. Det kallas vigselsamtal. http://www.svenskakyrkan.se/marsta/vigsel/vigselsamtal.htm

men vem är du att tala om för folk vilka skäl som är rätt att gifta sig? Varför ska din definition gälla? Varför kan inte var och en få ta eget ansvar för sin relation? Och sätta sina egna regler?

Jag gifte mig med min man för att jag älskar honom och för att jag vill dela mitt liv med honom. Inte för att äga honom.
    Gillar du mina inlägg? Läs min blogg! Den är skitbra! - ladydahmer.blogg.se/
  • Lady Dahmer
    Här och nu skrev 2010-06-27 14:15:48 följande:
    Då finns det sexleksaker. Sex måste man komma överrens om hur mycket man vill ta o ge.
    den sexuella lusten går i vågor och påverkas av allt runtomkring. De flesta kan inte "komma överrens" om hur mycket/ofta sex man ska ha. Dessutom så handlar ofta otrohet om annat än just sexbrist.
  • Anonyhm
    Här och nu skrev 2010-06-27 14:13:05 följande:
    Ja, det är upp till den. Men det är ju den otrogne som ska bevisa att den inte gör om felet igen och förtjäna partnerns förtroende.
    Så resonerade jag också som väldigt ung. Idag vet jag att ett förhållande aldrig bygger på eller blir bättre av att en part ska kämpa för att bevisa något. Antingen lägger man det bakom sig eller så gör man det inte. Lägger man något bakom sig ska ingen behöva bevisa något. I ett förhållande där någon kämpar för att bevisa sig hela tiden pågår en maktkamp. 
  • Här och nu

Ja, men du blir inte nekad vigsel av svenska kryrkans vigselsamtal. Ledsen, men dina o mångas inlägg låter som: Jaså, du har varit otrogen, älskling. Stackars dig. Jag förlåter dig även om du inte vill det. Jag anser att man inte ska få gifta sig om man inte kan dyrt o heligt lova trohet. Jag vill också dela mitt liv med min man, men vid otrohet visar personen att den inte VILL dela livet med den andre längre.

• VirrigaVerna
    Här och nu skrev 2010-06-27 14:14:58 följande:
    Då är det fel att gifta sig. Man ska va tillsammans tills man uttömt alla möjligheter, men genom otrohet visar ju den ene att den inte vill va med längre. Katolikerna har dessutom samtal före vigseln o klarar man inte de villkoren har man ingen chans att lova nåt i kyrkan heller.
    Du får inte skilja dig som katolik. Har du en gång sagt ja så är du fast i den bojan hur det än går.
    Så om vi vill ändra Svenska Kyrkan och göra äktenskapet till ett sakrament som Katolska kyrkan borde vi ju löpa linan ut annars finns det ingen konsekvens.
    Många människor behöver man inte parodiera. Det räcker med att citera dem.
  • Pormoicheia
    Här och nu skrev 2010-06-27 14:15:48 följande:
    Då finns det sexleksaker. Sex måste man komma överrens om hur mycket man vill ta o ge.
    Jo det finns det. Men en sexleksak ger bara tillfredställelse, ingen bekräftelse. Och det är ju den sexuella bekräftelsen som den som är otrogen vill ha snarare än enbart tillfredställelse.

Jag tror att otrohet sällan sker utan orsak (därmed inte sagt att det inte finns undantag).
    Man är två i ett förhållande och även om den som har varit otrogen är den som svikit så måste man någonstans se på vad det är som lett till otroheten.

Beror det på att h*n bara inte kunnat håtta fingrarna i styr så är personen ett svin. Är det dock p.g.a. att relationen inte varit bra så ligger inte hela ansvaret hos den som varit otrogen även om mer ligger där än hos den som blivit sviken.
    I spell like a rake because I'm in so fast in my fingers
  • Här och nu
    LyckligtSlut skrev 2010-06-27 14:16:28 följande:
    Tycker verkligen inte att det inte betyder något om man är otrogen. Det är ett av det värsta som hänt mig i mitt liv, men det betyder inte att jag sviker den jag lovat att stå vid hans sida hela livet, för att han begår ett misstag. Vissa löften är starkare än andra och, enligt mig, letar man efter ett helt konfliktfritt äktenskap så kanske det är bäst att inte gifta sig.
    Jag är beredd att kämpa stenhårt för ALLT, men INTE otrohet. Det betyder dock inte att jag inte ska kämpa alls. Men hur funtad är man när man kallar otrohet för MISSTAG? Man lovar att stå vid varandras sida, men också att va trogen.
  • Anonyhm
    Här och nu skrev 2010-06-27 14:21:33 följande:

Ja, men du blir inte nekad vigsel av svenska kryrkans vigselsamtal. Ledsen, men dina o mångas inlägg låter som: Jaså, du har varit otrogen, älskling. Stackars dig. Jag förlåter dig även om du inte vill det. Jag anser att man inte ska få gifta sig om man inte kan dyrt o heligt lova trohet. Jag vill också dela mitt liv med min man, men vid otrohet visar personen att den inte VILL dela livet med den andre längre.

Men alla kanske inte definierar trohet likadant som du? För mig är det t ex inte samma sak som det uppenbarligen är för dig.
  • Lady Dahmer
    Här och nu skrev 2010-06-27 14:21:33 följande:

ja det är din tolkning. Trots att flera av oss förklarat hur vi tänker.

och ang. vigselsamtalet osv så är det vansinnigt att du tycker att nån annan ska kunna bestämma vilka som ska få gifta sig. Varför? är det inte upp till var och en att bestämma själva?? Jävla idioti!

Och sen spelar det fan ingen roll. Otrohet är lika vanligt bland katolikerna som bland andra. Det du föreslår förändrar INGENTING.
Svar på tråden Om du blev bedragen