• Anonym

OCD?

Någon annan här som har OCD?
    Tvångstankar/tvångshandlingar.

Jag har nämligen det och jag känner att det vore skönt att få prata med någon annan som har det. Om vad som rör sig i huvudet osv.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-07-12 08:35
    Någon?

• Svar på tråden OCD?
  • Anonym (Vän med OCD)
    Anonym (16) skrev 2010-12-01 01:22:38 följande:
    Man måste ha terapi för att kunna bryta såna mönster. Dessvärre inget som ens vän kan göra mycket åt. Det man som anhörig INTE ska göra är att ge försäkringar. Fast jag tror det varken gör till eller ifrån ifall du skrattar med eller inte. Har hon diagnosen ocd? Tycker det låter lite konstigt att hon skrattar åt det. Endel människor har ju vissa tvångsmässiga beteenden utan att det faktiskt är ocd.
    Vad jag vet har hon inte sökt hjälp för det och inte om hon fått någon diagnos men hon säger ofta att hon mår dåligt av det fast hon kan skämta om hur tokigt hennes beteende är. Men hon använder själv beteckningen OCD för hennes beteende så jag vet inte faktiskt. Jag känner bara att det är svårt att veta vad man ska säga eller hur man kan hjälpa, om man nu kan det.
  • Anonym (Oro)

Anonym 16. Har aldrig medicinerat, men är på utredning för det. Ammar fortfarande och vill undvika mediciner då, så det får vänta lite...så länge jag går hemma på FL är tvången bättre. Stress i form av passa tider till jobb förvärrar mina tvång så jag bör nog ta medicin för att orka jobba i framtiden, men två små barn och all stress...

När jag jobbade senast tog jag taxi till jobbet en morgon för jag vågade inte gå tidigt på morgonen under en viss mörk tunnel...beställde taxin dagen innan för att vara säker.
    HAr kontrollbehov; spisen ska vara av, fönster ska vara stängda osv...vill förebygga olyckor och faror för mina närmaste. Rädd för sjukdomar; att barnen ska bli sjuka osv.
    Psykopater, övernaturliga grejer m.m
    Svårt att gå själv till vissa platser som ger ångest... jobbigt!

• Anonym (16)
    Anonym (Vän med OCD) skrev 2010-12-01 01:30:15 följande:
    Vad jag vet har hon inte sökt hjälp för det och inte om hon fått någon diagnos men hon säger ofta att hon mår dåligt av det fast hon kan skämta om hur tokigt hennes beteende är. Men hon använder själv beteckningen OCD för hennes beteende så jag vet inte faktiskt. Jag känner bara att det är svårt att veta vad man ska säga eller hur man kan hjälpa, om man nu kan det.
    Nej det är ju svårt att veta. Behövs en ordentlig utredning, men ocd är en sjukdom som påverkar hela livet. Just garderobsgrejen tycker jag låter mer som en fix idé, men det kan ju vara så att hon har mycket mer problem. Hur som helst tror jag tyvärr inte du som vän kan göra särskilt mycket, mer än att vara en god vän som du ju verkar vara
  • Anonym (mycket bättre nu)

Jag har lidit av OCD som tog upp som mest flera timmar per dag. Var som en robot utan egen vilja. En dag bestämde jag mig för att jag inte vill ha det såhär längre. Nu efter KBT och med medicinering (Sertralin) är tvånget nere på en låg nivå och upptar inte många minuter per dag.

• Anonym (16)
    Anonym (Oro) skrev 2010-12-01 01:32:45 följande:
    Anonym 16. Har aldrig medicinerat, men är på utredning för det. Ammar fortfarande och vill undvika mediciner då, så det får vänta lite...så länge jag går hemma på FL är tvången bättre. Stress i form av passa tider till jobb förvärrar mina tvång så jag bör nog ta medicin för att orka jobba i framtiden, men två små barn och all stress...

När jag jobbade senast tog jag taxi till jobbet en morgon för jag vågade inte gå tidigt på morgonen under en viss mörk tunnel...beställde taxin dagen innan för att vara säker.
    HAr kontrollbehov; spisen ska vara av, fönster ska vara stängda osv...vill förebygga olyckor och faror för mina närmaste. Rädd för sjukdomar; att barnen ska bli sjuka osv.
    Psykopater, övernaturliga grejer m.m
    Svårt att gå själv till vissa platser som ger ångest... jobbigt!
    Usch, jag förstår att det är jobbigt. Jag blir också väldigt lätt stressad av att passa tider och då börjar jag tvånga som en galning och har väldigt svårt att lämna huset. Tycker absolut du ska söka hjälp så att du kan få gå i kbt. Sök redan nu när du går hemma för det tar oftast lång tid innan man får nån tid.
  • Anonym (16)
    Anonym (Vän med OCD) skrev 2010-12-01 01:30:15 följande:
    Om man går i kbt får man lära sig att hantera situationer. Väldigt förenklat kan man säga att din kompis skulle göra sina garderober så stökiga hon bara kan. Slänga saker på garderobsgolvet, hänga annat i oordning, absolut inte stryka nåt, verkligen överdriva allt. Så ska hon ha det så, utan att göra nåt åt det för att sedan se att ångesten tillsist försvinner. När man håller på att stryka och vara jättenoga med allt så "matar" man bara sina egna problem och blir allt sämre.
  • Anonym

Jag har OCD och har gått till vuxenpsykiatrin några gånger i år. Har haft det så länge jag kan minnas men inte sökt hjälp för det förrän jag blev mamma nu i år då jag fick enorm ångest över mina tankar.
    Tidigare har jag tryckt undan det och tillslut gick det inte, jag trodde (tror) att jag är ensam om detta och att det är fel diagnos att jag i självaverket är en psykopat eller dylik.
    Har bacillskräck så jag tvättar händerna ofta. Har tix till och från, nu har jag ett väldigt störande, slår ihop käkarna så det smäller i tänderna. Har ofta ont i dom och jag vet att mina tänder kommer snart gå sönder men kan inte sluta förrän det känns som rätt antal gånger eller att det känns bra. Söker konstant bekräftelse på att jag har ocd och ingenting annat av min sambo och mamma. Känner ett stort behov att berätta om mina tankar så att dom vet om dom. Har välidgt ofta skadetankar om dom jag älskar. Kan tvivla på att jag är kapabel till att älska någon. Har inte kunnat gå i KBT för att jag har en liten som jag måste ta hand om om dagarna. Har testat Sertralin i olika doser och nu gett upp för att jag tyckte inte det hjälpte mer än att jag kände mig likgiltlig till allt.

Det jag mår mest dåligt över är mina sk. "hjärnspöken" får ångest över dom och får slåss med mig själv om att det bara är tankar och det är pga av sjukdomen som jag får det såhär samtidigt som jag ifrågasätter om det verkligen är så att det är sjukdomen jag kanske bara är helt jävla galen!

Någon annan som lider mer av tankar än handligar´?

• Anonym (16)
    Anonym skrev 2010-12-10 17:03:21 följande:
    Jag har OCD och har gått till vuxenpsykiatrin några gånger i år. Har haft det så länge jag kan minnas men inte sökt hjälp för det förrän jag blev mamma nu i år då jag fick enorm ångest över mina tankar.
    Tidigare har jag tryckt undan det och tillslut gick det inte, jag trodde (tror) att jag är ensam om detta och att det är fel diagnos att jag i självaverket är en psykopat eller dylik.
    Har bacillskräck så jag tvättar händerna ofta. Har tix till och från, nu har jag ett väldigt störande, slår ihop käkarna så det smäller i tänderna. Har ofta ont i dom och jag vet att mina tänder kommer snart gå sönder men kan inte sluta förrän det känns som rätt antal gånger eller att det känns bra. Söker konstant bekräftelse på att jag har ocd och ingenting annat av min sambo och mamma. Känner ett stort behov att berätta om mina tankar så att dom vet om dom. Har välidgt ofta skadetankar om dom jag älskar. Kan tvivla på att jag är kapabel till att älska någon. Har inte kunnat gå i KBT för att jag har en liten som jag måste ta hand om om dagarna. Har testat Sertralin i olika doser och nu gett upp för att jag tyckte inte det hjälpte mer än att jag kände mig likgiltlig till allt.

Det jag mår mest dåligt över är mina sk. "hjärnspöken" får ångest över dom och får slåss med mig själv om att det bara är tankar och det är pga av sjukdomen som jag får det såhär samtidigt som jag ifrågasätter om det verkligen är så att det är sjukdomen jag kanske bara är helt jävla galen!

Någon annan som lider mer av tankar än handligar´?
    Du har helt klart fått rätt diagnos. Det där är OCD så att det skriker om det. Precis allt du skriver.

De flesta som har ocd har både tankar och handlingar och ofta lider man mer av handlingarna.
  • Anonym

Det är svårt att få in det i huvudet! Har du haft skadetankar? det är det jag tycker är jobbigast :(
    Jag önskar att dom bara skulle försvinna eller att jag på något vis kunde acceptera dom som dom är istället för att bli rädd för mig själv och få ångest.

• Anonym (16)
    Anonym skrev 2010-12-10 21:07:00 följande:
    Det är svårt att få in det i huvudet! Har du haft skadetankar? det är det jag tycker är jobbigast :(
    Jag önskar att dom bara skulle försvinna eller att jag på något vis kunde acceptera dom som dom är istället för att bli rädd för mig själv och få ångest.
    Alla de tvivel du har, det är det som är ocd. Att du inte kan släppa det. Jag har inte haft skadetankar, men jag kan lova dig att jag har haft många andra lika knasiga tankar. Jag får ofta för mig att jag har varit otrogen tex, fast jag inte har det. Jag tror verkligen att jag har det och det ger mig enorm ångest.

Förstår att det är superjobbigt med skadetankar. De tankar man får är det som skrämmer en mest och med andra ord det sista som personen skulle göra. Du skulle aldrig någonsin skada din bebis, det är därför du får dessa tankar. Det du måste göra är att sluta söka bekräftelse hos din mamma och partner. Det föder ocd:n och är det sämsta du kan göra. Säg till dem att inte svara på sånt, det är inte bra för dig. Man måste lära sig att stå ut med de här överjävliga tankarna. Det är enda sättet att vinna kampen.
Svar på tråden OCD?