• Anonym

OCD?

Någon annan här som har OCD?
    Tvångstankar/tvångshandlingar.

Jag har nämligen det och jag känner att det vore skönt att få prata med någon annan som har det. Om vad som rör sig i huvudet osv.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-07-12 08:35
    Någon?

• Svar på tråden OCD?
  • Anonym
    Anonym skrev 2010-10-10 01:36:48 följande:
    Hej Ts och ni andra i tråden!

Jag funderar om jag lider av tvånghandlingar. är sjukskriven för depression o ångestsyndrom.
    Men jag har totalstädmani. Städar hemma flera ggr om dagen. Speciellt golven. I garderober kan det se ut som hej kom o hjälp mig. Men områden som syns o känns så som golven.
    Jag kommer på mig själv ofta att städa när jag egentligen skulle göra nått annat.

Och om jag inte städar ex en stund efter jag klivit upp för dagen. Så mår jag psykiskt dåligt på nå sätt. Känner mig stressad osv. När jag tycker det är rent. Så får jag liksom inre ro en stund.Detta har blivit värre o värre.
    Ni som har tvångshandlingar. vad tror ni?
    Puffar för mitt inlägg. Orolig.
  • Anonym (Oro)
    Anonym skrev 2010-10-10 17:23:10 följande:
    Puffar för mitt inlägg. Orolig.
    Ja det kan absolut handla om ocd. Om du får ångest av att inte städa och det tar mycket av din energi och påverkar din vardag negativt.  Det verkar vara överdrivet att städa flera gånger/dag så av den aspekten verkar det röra sig om ett tvång.
    Vad tror du ska hända om du inte städar? Hur mycket ångest får du av att inte städa? Gör det att du inte kan få livet att fungera i övrigt? Det finns olika grad av ocd (tvångshandlingar/tvångstankar) och det brukar bli värre med tiden om man inte gör något åt det.

Gå in på OCD förbundets hemsida, där finns tester att göra för att se om man kanske lider av ocd och mycket annan bra information där också. Det finns stödgrupper.

Jag fick min diagnos genom ett ganska omfattande test hos en psykolog remitterad från BVC.

Hoppas det var till någon hjälp och att du mår bättre snart.
  • Anonym (kitt)

Har också ocd och haft det sedan tonåren. Medicinerade i 11 år men slutade själv

• Anonym (Oro)

Puffar tråden lite...
    någon mer som har tvångstankar/tvångshandlingar här på FL och vill berätta lite...?

• Anonym (Oro)

När jag väl släppt en tanke dyker ofta någon ny paranoid tanke upp som är svår att släppa...
    den senaste tanken är att det kanske bor en vampyr eller liknande i samma radhus som vi snart flyttar till!!! Knäppt, jag vet, men jobbigt ändå.

• Anonym

Japp jag har ocd. Är det nåt särskilt du funderar på?

• Anonym (Oro)
    Anonym skrev 2010-12-01 00:41:19 följande:
    Japp jag har ocd. Är det nåt särskilt du funderar på?
    Du får gärna berätta vad du har för tvång och vad du får för hjälp.
    Känner mig lite ensam och vilsen med mina tankar...
  • Anonym (16)
    Anonym (Oro) skrev 2010-12-01 00:54:24 följande:
    Du får gärna berätta vad du har för tvång och vad du får för hjälp.
    Känner mig lite ensam och vilsen med mina tankar...
    Jag har mest renlighetstvång. Tvättar mig mycket, kan inte röra vissa saker och desinficerar saker i huset. Kontrollbehov, svårt att ha folk i huset osv. Har medicinerat förrut, men gör det inte längre för jag tyckte inte det hjälpte. Har även gått i kbt och det hjälpte mig lite grand.

Du är absolut inte ensam om detta, det är vanligare än man tror. Förstår att du känner dig vilsen. Har du nån hjälp i detta?
  • Anonym (Vän med OCD)

Lite OT men ni kanske kan hjälpa...

Har en vän med OCD som känner att hon måste ha allting totalt välstruket (till och med trosor) och arrangera garderoben efter färg och även barnens garderober plus att de måste ha en klädgalje som har samma färg som kläderna. Hon skrattar åt sig själv och försöker att bryta det gång på gång men måste rätta till garderoben för att må bra. 

Jag tror att det är vanligare än vad man tror men kan man stötta på något sätt eller ska man bara acceptera det och skratta med henne? 

• Anonym (16)
    Anonym (Vän med OCD) skrev 2010-12-01 01:12:41 följande:
    Lite OT men ni kanske kan hjälpa...

Har en vän med OCD som känner att hon måste ha allting totalt välstruket (till och med trosor) och arrangera garderoben efter färg och även barnens garderober plus att de måste ha en klädgalje som har samma färg som kläderna. Hon skrattar åt sig själv och försöker att bryta det gång på gång men måste rätta till garderoben för att må bra. 

Jag tror att det är vanligare än vad man tror men kan man stötta på något sätt eller ska man bara acceptera det och skratta med henne? 
    Man måste ha terapi för att kunna bryta såna mönster. Dessvärre inget som ens vän kan göra mycket åt. Det man som anhörig INTE ska göra är att ge försäkringar. Fast jag tror det varken gör till eller ifrån ifall du skrattar med eller inte. Har hon diagnosen ocd? Tycker det låter lite konstigt att hon skrattar åt det. Endel människor har ju vissa tvångsmässiga beteenden utan att det faktiskt är ocd.
Svar på tråden OCD?