Anonym (J) skrev 2011-05-15 16:05:08 följande:
Verkligen skitjobbigt.. Hu, jag vet inte hur jag ska orka. Har lidit av tvångstankar länge, men efter jag fick barn blev det värre när det även dök upp skade/sexuella tvångstankar. Tidigare har det mest varit att kolla spisen och att dörrar är låsta och sånt. Det framstår ju som en enkel tvångsgrej mot för nu. Tack för dina tips! Jag är inte anti till medicin för fem öre faktiskt. Det går inte att leva såhär. Jag kan inte glädjas över min dotter och leva ett normalt liv när jag mår så här. Tycker det är märkligt överhuvudtaget att min sambo inte ens anar eller frågar något, för när det är som värst är jag verkligen helkonstig. Jag går runt i min egen lilla bubbla och tror att jag är en galen människa, pedofil och allt möjligt vad det nu kan vara. Även fast jag inser att det rör sig om tvångstankar så tror jag fullt ut på allt jag tänker, redan från första början. Kanske jag håller på bli helt galen ändå?
Tyvärr är det faktum att tvångsproblematiken faktiskt ökar/förvärras när man får barn, och detta med skade tankar, pedofil tankar är de allra vanligaste tankarna faktiskt. Dock talas det oftast tyst om detta och nämns det så kännetecknas det som katastroftankar.
Att få sådana här tankar är fruktansvärt som förälder, det är ett vidrigt lidande.
Men jag kan till 100% säga dig att är du galen, då skulle du inte må dåligt över dina tankar som du gör
Jag har varit i dina skor, är även själv utbildad inom psykiatri och inte ens jag fatta att jag hade ocd, jag var övertygad om att jag var helt galen. Hade kronisk ångest, svåra tvångstankar, fick panik ångest och social fobi. För mig kröp det aldrig direkt på, utan jag hade det vanliga tvånget som kolla spisen, dörrlåsen etc i ca 3 år. Sedan en mogon vaknade jag upp och det sa bara pang.
Jag trodde jag hade åkt på en psykos och blivit psykopat över en natt. Jag höll ut i några veckor sedan sökte jag hjälp, för det går inte att leva så.
Fick träffa en jätte bra psykiatriker som inte ens höjde på ögonbrynen kring allt jag berätta, han visste precis vad det var och jag fick massa info sedan påbörjade jag medicinering. Första veckorna med medicinen var ett helvete då man oftast får förstärnkta tvångstankar, likaså vid höjning av dos. Men efter ca en månad försvann depressionen, ångesten och allt eftersom klingade mycket tvångstankar av.
Inom ett halvår fick jag börja hos en psykolog och fick kbt terapi, även hon var skitduktig. Så nu har jag mer eller mindre hämtat mig helt.
Får jag en jobbig tvångstanke känner jag mer whatever, hjärnan spökar sedan klingar de av.
Det är jätte bra att du inte är negativ till medicin för det är verkligen en stor hjälp till tillfrisknad, även om jag får äta min medicin livet ut så är det värt det bara jag får må bra.
Sedan angående tvångstankar så är de inte alltid som det står på nätet, att man alltid får tankar som - tänk om jag hoppar framför ett tåg.
Man kan även få tankar som jag kommer hoppa framför ett tåg, eller jag vill hoppa, eller måste osv.
Ett tips är även att googla inte för mycket om dina tankar, jag gjorde det misstaget att googla som 17 och fick då för mig att jag är psykotisk, vilket jag inte är och den rädslan tog tid att jobba bort.
Har du frågor så fråga på, är alltid kul att hjälpa/stötta persononer.