• PHofie

Sova med bajsblöja?

Hur gör man om barnet alltid bajsar kanske 30 minuter efter att han fått mat och då samtidigt sover? Vår son gör så och så vill jag ju att han ska få sova tills han vaknar, men jag vill ju egentligen inte att han ska ligga med bajs i blöjan länge. Har hört att så små som vår är har väldigt typ frätande bajs och att rumpan mår väldigt dåligt av att ligga i det. Men som sagt...när han gör på sig i sömnen? Ska man väcka och gå och byta då? På natten märker jag ju inte ens när han har bajsat eftersom han inte skriker och säger till att det är obekvämt i blöjan. 

Hur hemskt är det egentligen att låta dom ha bajsblöja ett par timmar? Han protesterar aldrig när han har gjort på sig, varken kissat eller bajsat. Är det konstigt? Borde han inte börja skrika då?  

• Svar på tråden Sova med bajsblöja?
  • Trotsa

Upptäcker vi att sonen bajsat byter vi. Försöker dock göra det så försiktigt det bara går så han inte vaknar för mycket. NU sover han oftast igenom ett blöjbyte, men förr vaknade han. Han är nu 2½ år lite drygt. Det är dock inte ofta han bajsar efter läggdags....

• Upptagen
    k girl skrev 2010-07-16 22:40:14 följande:
    Ja, jag måste då vara den mest hemska mamman ever. Första månaden. Sonen skrek, skrek och åter skrek på natten.  i fick ett pars timmars sömn. Det hände vid något tillfälle att preciiinEEVER. Vi behövde verklugen få sova de få stunder vi fick sova.s när sonen somnat och vi kunnat lägga ner honom utan att han vaknat att han bajsade. Böt vi på honom då? NEVER. Han skulle ändå vakna, antagligen efter en halvtimme och allra senast en timme. Eller jo, några gånger gjorde vi ju det, tills vi insåg att det innebar att vi fick gå och bära på honom två-tre timmar fast utan att vi fått de där magra stunderna sömn vi så väl behövde. Röd stjärt har han sällan haft och han började bajsa varannan vecka rätt tidigt, så det hände inte ofta, men det hände ett par gånger.
    Precis så var det för oss också. Om han väl somnade så behövde både han och vi sömnen den korta stund han sov, eftersom han ändå inte sov särskilt länge åt gången....
  • Näbbmusen

SJÄLVKLART ska du byta blöjan! Det finns inget annat altenativ!

• k girl
    Upptagen skrev 2010-07-16 22:52:10 följande:
    Precis så var det för oss också. Om han väl somnade så behövde både han och vi sömnen den korta stund han sov, eftersom han ändå inte sov särskilt länge åt gången....
    Ja jag tycker att det är så märkligt att folk utgår ifrån att alla har de som de. "H*n vaknade inte till så mycket och kunde lätt somna om". Skulle det hända idag skulle jag lätt byta på honom, han somnar om fort och sover som en stock. Men den där första månaden... Shit, det var så jävla jobbigt. Vi tog natten i pass, jag och min man. Jag klandrar ingen som inte byter bajsblöja omgående om de hade det som oss.
  • Monismonis

Vi fick rådet av BVC att smörja in ett ordentligt lager Inotyol-salva innan läggdags. Den lägger sig som en skyddande hinna på rumpan. Vår dotter har flera gånger bajsat under natten utan att vare sig hon eller jag vaknat (hon ligger i min säng). Hon har aldrig haft röd eller irriterad stjärt. BVC tyckte att det var viktigare att få in en bra sömnvana än att rycka upp ett barn som gallskriker i en timme i samband med byte mitt i natten.

• MikuAndSaraLi

Och DÄRFÖR finns det en GENIAL uppfinning som heter våtservetter!
    Fantastiskt bra att ha när barnet sover och har full kissblöja eller har bajsat.
    Funkar också att torka kladdig mun och händer med =)

• bebbe10

Jag byter bara om jag märker att han kissat eller bajsat på natten.
    Inget jag säller en klocka för att kolla eller byta.

Och han har ingen röd rumpa för det.
    Tror det är bättre att få in bra sömnvanor för både honom och mig.

• La Lola
    MikuAndSaraLi skrev 2010-07-16 23:01:34 följande:
    Och DÄRFÖR finns det en GENIAL uppfinning som heter våtservetter!
    Fantastiskt bra att ha när barnet sover och har full kissblöja eller har bajsat.
    Funkar också att torka kladdig mun och händer med =)
    Precis.

Jag skulle inte vilja ligga i min egna avföring o sova.......
    *mamma till Alma 10 år (-00) och Hedda 1 år (-09)*
  • Orchido

Jag byter oavsett om jag fått kämpa i timmar med att få barnet att somna, jag byter bajsblöjan ändå, men mitt humör att börja om allt igen kanske inte är på topp då hehehe men hellre det än att jag ser nästa morgon att mitt lilla barn har fått sår i rumpan.

• k girl
    La Lola skrev 2010-07-17 01:06:03 följande:
    Precis.

Jag skulle inte vilja ligga i min egna avföring o sova.......
    Tror ni på allvar att ungen inte vaknar bara för att man använder våtservetter?
Svar på tråden Sova med bajsblöja?