• PHofie

Sova med bajsblöja?

Hur gör man om barnet alltid bajsar kanske 30 minuter efter att han fått mat och då samtidigt sover? Vår son gör så och så vill jag ju att han ska få sova tills han vaknar, men jag vill ju egentligen inte att han ska ligga med bajs i blöjan länge. Har hört att så små som vår är har väldigt typ frätande bajs och att rumpan mår väldigt dåligt av att ligga i det. Men som sagt...när han gör på sig i sömnen? Ska man väcka och gå och byta då? På natten märker jag ju inte ens när han har bajsat eftersom han inte skriker och säger till att det är obekvämt i blöjan. 

Hur hemskt är det egentligen att låta dom ha bajsblöja ett par timmar? Han protesterar aldrig när han har gjort på sig, varken kissat eller bajsat. Är det konstigt? Borde han inte börja skrika då?  

• Svar på tråden Sova med bajsblöja?
  • Trevlig eftermiddag

Vad anser du själv TS vad som är bäst för dig. Vi som skriver här skriver ju bara uti från våra egna erfarenheter. Och tyvärr måste du skaffa dem själv, alla barn är olika. Testa vet jag, testa med att byta blöja i sängen börjar han grina ja testa på att han sover med bajs i blöjan någon timme. Vad du än väljer så är inget rätt eller fel, såsom du märker här på FL så är det varannan som tycker si och varannan som tycker så. Vad du än gör ska du lita på din egen intuition.  

• Cailyn

Mitt yngsta barn är 3 mån och jag skulle absolut inte låta honom sova i en bajsig blöja. Om han är trött så somnar han snabbt om efter ett byte..
    Om jag var du så skulle jag byta iaf!!

• Familytime

En missnöjd bebis vaknar och säger till när den behöver ha blöjan bytt. En nöjd bebis sover liksom vidare...

• Trevlig eftermiddag
    Queenie70 skrev 2010-07-17 15:15:54 följande:
    I vissa fall KAN det ju vara så att barnet skulle riskera att fara mer illa av att förlora den lilla sömn den faktiskt får (kanske har kolik?) än risken med att ligga en timme med bajs i blöjan om han ändå inte vaknade av bajset. Man får göra avvägningar som sagt.

Att antyda att en förälder som kanske burit på ett gallskrikande barn de senaste 24 timmarna är dåliga föräldrar om de väljer att inte riskera att väcka ungen under ett blöjbyta om ungen kanske äntligen somnat efter 24 timmar är att ta i.
    Visst är det så, man måste alltid ta till fördelar mot nackdelar för det barnet man har. Som sagt inget är rätt eller fel. Jag har både bytt och inte bytt det har helt enkelt berott på vilket humör eller hur övertrött barnet har varit. Självklart byter jag blöjan innan han somnar. Men nu till det bästa min unge sket 1 gång i veckan vid den åldern. 

Sen har han ju skitit mitt i natten (det har jag iallafall antagit, eftersom det ser ut som det har legat en stund i blöjan), sen har han sovit vidare och jag med, har inte märkt det förrän på morgonen.   
  • k girl
    Orchido skrev 2010-07-17 16:13:27 följande:
    Ja det tror jag eftersom min dotter får så! så ja! det tror jag. eller ska jag säga, jag vet?
    Att din dotter får det innebär - förstås - inte att alla barn får det.
  • Trevlig eftermiddag
    Orchido skrev 2010-07-17 16:13:27 följande:
    Ja det tror jag eftersom min dotter får så! så ja! det tror jag. eller ska jag säga, jag vet?
    Men precis därför är barn olika och olika känsliga, därför måste man prova sig fram vad som är bäst för barnet.
  • Trevlig eftermiddag

Vill fråga dig TS vad är det för mat du ger åt barnet, bröstmjölk, tillägg 

• caaroooline

Jag skulle bytt lite försiktigt i sängen..
    Nu har inte jag såna problem, han vaknar direkt han bajsat som tur är :P Men när han va nyfödd så blev de bajs när han sov, å då bytter jag försiktigt i sängen :)

• Näbbmusen
    Queenie70 skrev 2010-07-17 15:11:48 följande:
    Jodå. Det är inte så farligt att låta dem ligga en halvtimme eller timme om man exampelvis vet att ungen kommer att skrika i 3 timmar om den vaknar, och det kanske är den enda halvtimmen sömn man själv och barnet kommer att få. Det finns alltid situationer med gråzoner. Som beskrivits i tråden.
    Jag tyckte att det stod "ett par timmar" i ts..
  • Queenie70
    Näbbmusen skrev 2010-07-17 19:19:56 följande:
    Jag tyckte att det stod "ett par timmar" i ts..
    Javisst gjorde det, det, men vi har ju diskuterat olika scenarion i tråden som visar att allt inte är så enkelt alla gånger, Kan tänka mig att det finns situationer där även ett par timmar med bajsblöja kan vara det minst dåliga alternativet.
Svar på tråden Sova med bajsblöja?