• PHofie

Sova med bajsblöja?

Hur gör man om barnet alltid bajsar kanske 30 minuter efter att han fått mat och då samtidigt sover? Vår son gör så och så vill jag ju att han ska få sova tills han vaknar, men jag vill ju egentligen inte att han ska ligga med bajs i blöjan länge. Har hört att så små som vår är har väldigt typ frätande bajs och att rumpan mår väldigt dåligt av att ligga i det. Men som sagt...när han gör på sig i sömnen? Ska man väcka och gå och byta då? På natten märker jag ju inte ens när han har bajsat eftersom han inte skriker och säger till att det är obekvämt i blöjan. 

Hur hemskt är det egentligen att låta dom ha bajsblöja ett par timmar? Han protesterar aldrig när han har gjort på sig, varken kissat eller bajsat. Är det konstigt? Borde han inte börja skrika då?  

• Svar på tråden Sova med bajsblöja?
  • straw2008

Byter alltid alltid om mina barn bajsar i sömnen, hur skulle du själv vilja bli behandlad om du behövde bli vårdad?

Ett barn ska jag ha när jag blir stor med smala ben o mjuka skor....
  • msmalin

jag hade bytt i sängen bara lyft rumpa lite nätt lagt en handduk under o bytt blöja. det tar inte lång stund innan det fräter o de får röd rumpa. man behöver ju inte flytta honom

• Skogsflickan

Min säger inte heller ett knyst när han kissar eller bajsar. Men jag byter ändå oavsett tid på dygnet. Tycker synd om honom i denna värme att han ska ligga i blöt blöja eller bajs i blöjan. Men jag byter oavsett årstid. Allt annat jämför jag med vanvård (men det är min åsikt), jag vill inte att min son ska få sår/eller utslag/frätt hud m.m pga att jag inte vill väcka honom. Hellre det alternativet än ngt annat..

• Lindreas

Äsch, byt blöjan i sängen med en handduk under, så behöver du inte ens plocka upp honom. Det går otroligt fort att få en röd rumpa på grund av bajsblöja tyvärr... Om det är så att du själv sover och inte märker att han bajsat så kan du ju inte göra så mycket åt saken, men om du vet att han alltid bajsar en halvtimme efter maten, då VET du ju...

• PHofie
    Skogsflickan skrev 2010-07-16 00:11:43 följande:
    Min säger inte heller ett knyst när han kissar eller bajsar. Men jag byter ändå oavsett tid på dygnet. Tycker synd om honom i denna värme att han ska ligga i blöt blöja eller bajs i blöjan. Men jag byter oavsett årstid. Allt annat jämför jag med vanvård (men det är min åsikt), jag vill inte att min son ska få sår/eller utslag/frätt hud m.m pga att jag inte vill väcka honom. Hellre det alternativet än ngt annat..
    Om din son inte heller säger nåt när han bajsat hur vet du då när du ska byta på natten t.ex? Vill såklart oxå byta så fort som möjligt, men han säger ju som sagt inte så mycket så jag märker ju inte när han gjort på sig. Ska jag ställa en amningsklocka och en byta-blöja-klocka på nätterna? Då får ju varken han eller jag nån sömn....
  • Skogsflickan
    PHofie skrev 2010-07-16 01:00:21 följande:
    Om din son inte heller säger nåt när han bajsat hur vet du då när du ska byta på natten t.ex? Vill såklart oxå byta så fort som möjligt, men han säger ju som sagt inte så mycket så jag märker ju inte när han gjort på sig. Ska jag ställa en amningsklocka och en byta-blöja-klocka på nätterna? Då får ju varken han eller jag nån sömn....
    det brukar lukta lite samt att jag kollar varje gång han ska ha mat
  • Snäckan6

Du MÅSTE absolut byta om han har bajsat, jag har sett ett barn som sovit med bajs i blöjan och det så förfärligt ut att det inte går att beskriva. Låter man sitt barn sova med bajsblöja medvetet så ser jag det som barnmisshandel.

• SilverEmma

Minsta dottern fick sova i sin bajsblöja på dagarna om hon bajsade när hon sov. Hon hade kolik & skrek hela dagarna och sov max 30 minuter i stöten på dagarna. Hade jag väckt henne för att byta (jo hon vaknade hur försiktig man än var) så hade hon skrikit i panik tre timmar till innan man kunde lugna ner henne & somna henne igen. Fick hon sova klart i 30 minuter så kunde man byta i lugn & ro & ha en glad unge en liten stund innan skriket började igen. Så det var för allas skull. Skulle inte kalla det barnmisshandel precis.

Hon blev aldrig röd eller irriterad av det. 

Fanny -09 & Elliot -10...våra älskade flickor!
  • petrasandell

min son har sovit med bajsblöja flera nätter, han har vaknat glad och pigg på morgonen och så när vi skulle byta blöja var det bajs i den. det är ju inte så att jag går upp på natten och luktar om han har bajsat och sen byter bara för att! han har aldrig varit röd eller irritareda på grund av dett utan jag tvättar honom under kranen på morgonen och smörjer in med olja och han har alltid haft en superfin stjärt...hehe

Svar på tråden Sova med bajsblöja?