Du måste logga in för att svara i en tråd.

• PHofie

Sova med bajsblöja?

Hur gör man om barnet alltid bajsar kanske 30 minuter efter att han fått mat och då samtidigt sover? Vår son gör så och så vill jag ju att han ska få sova tills han vaknar, men jag vill ju egentligen inte att han ska ligga med bajs i blöjan länge. Har hört att så små som vår är har väldigt typ frätande bajs och att rumpan mår väldigt dåligt av att ligga i det. Men som sagt...när han gör på sig i sömnen? Ska man väcka och gå och byta då? På natten märker jag ju inte ens när han har bajsat eftersom han inte skriker och säger till att det är obekvämt i blöjan. 

Hur hemskt är det egentligen att låta dom ha bajsblöja ett par timmar? Han protesterar aldrig när han har gjort på sig, varken kissat eller bajsat. Är det konstigt? Borde han inte börja skrika då?  

• Svar på tråden Sova med bajsblöja?
  • k girl
    Orchido skrev 2010-07-17 10:33:07 följande:
    Jag byter oavsett om jag fått kämpa i timmar med att få barnet att somna, jag byter bajsblöjan ändå, men mitt humör att börja om allt igen kanske inte är på topp då hehehe men hellre det än att jag ser nästa morgon att mitt lilla barn har fått sår i rumpan.
    ...tror du på allvar att ett barn får sår i rumpan för att det har bajs i blöjan under30-60 minuter en natt?
  • MikuAndSaraLi
    k girl skrev 2010-07-17 12:02:33 följande:
    Tror ni på allvar att ungen inte vaknar bara för att man använder våtservetter?
    Bättre att stanna kvar i sängen än att lyfta upp och gå iväg till handfatet på toaletten, inte sant?
    Och MIN dotter har i alla fall sovit sej igenom ett antal blöjbyten på nätterna så det är inte omöjligt.
  • mer grubbel

Om min son sover när han bajsar så sover han lugnt vidare när vi byter blöjan och tvättar i sängen. Vi lägger en handduk under och tvättar som vanligt. Omöjligt är det inte men det beror ju på barnet.

• k girl
    MikuAndSaraLi skrev 2010-07-17 12:17:02 följande:
    Bättre att stanna kvar i sängen än att lyfta upp och gå iväg till handfatet på toaletten, inte sant?
    Och MIN dotter har i alla fall sovit sej igenom ett antal blöjbyten på nätterna så det är inte omöjligt.
    Jo, helt klart och så skulle jag göra idag, men sonen var så otroligt lättväckt fram till dess att han var ca två månader gammal att hade man petat i honom hade han vaknat. Att ha det som vi hade det var helt ohållbart och jag kan ärligen säga att jag hade dåligt samvete, men vi kände att vi var tvungna att låta bli att byta på honom om han hade nysomnat för att vi i överhuvudtaget skulle få någon sömn.

Generellt tycker jag att det är så oerhört tråkig ton i denna tråd. Jag har sedan den dagen min son föddes alltid plockat upp honom när han börjat skrika och tycker att det är skitviktigt, men jag börjar inte gasta om misshandel, vanvård eller att "det är ju så lätt att plocka upp barnet, varför ska det ligga där och skrika? Jag skulle själv inte vilja bli ignorerad i mina kommunikationsförsök!" för det.
  • La Lola
    k girl skrev 2010-07-17 12:02:33 följande:
    Tror ni på allvar att ungen inte vaknar bara för att man använder våtservetter?
    Jag tänkte att man byter i sängen istället för att bär i väg barnet till ett skötbord där det är större chans att det vaknar....
    Hedda sov sig genom blöjbytena på natten när hon var bebis.
    *mamma till Alma 10 år (-00) och Hedda 1 år (-09)*
  • Queenie70
    PHofie skrev 2010-07-16 18:58:12 följande:
    Om barnet protester och visar att något är obekvämt eller fel är det ju SJÄLVKLART att man byter!! Önskar att jag aldrig startade den här tråden! Verkar som att alla tror att jag är en tortyrmorsa! 
    Jag byter på mitt barn när han har bajsat, så vi kan lägga ner nu!  
    Nä, jag tror inte du är en tortyrmorsa.
  • Queenie70
    Näbbmusen skrev 2010-07-16 22:54:49 följande:
    SJÄLVKLART ska du byta blöjan! Det finns inget annat altenativ!
    Jodå. Det är inte så farligt att låta dem ligga en halvtimme eller timme om man exampelvis vet att ungen kommer att skrika i 3 timmar om den vaknar, och det kanske är den enda halvtimmen sömn man själv och barnet kommer att få. Det finns alltid situationer med gråzoner. Som beskrivits i tråden.
  • Queenie70
    Orchido skrev 2010-07-17 10:33:07 följande:
    Jag byter oavsett om jag fått kämpa i timmar med att få barnet att somna, jag byter bajsblöjan ändå, men mitt humör att börja om allt igen kanske inte är på topp då hehehe men hellre det än att jag ser nästa morgon att mitt lilla barn har fått sår i rumpan.
    I vissa fall KAN det ju vara så att barnet skulle riskera att fara mer illa av att förlora den lilla sömn den faktiskt får (kanske har kolik?) än risken med att ligga en timme med bajs i blöjan om han ändå inte vaknade av bajset. Man får göra avvägningar som sagt.

Att antyda att en förälder som kanske burit på ett gallskrikande barn de senaste 24 timmarna är dåliga föräldrar om de väljer att inte riskera att väcka ungen under ett blöjbyta om ungen kanske äntligen somnat efter 24 timmar är att ta i.
  • Orchido
    k girl skrev 2010-07-17 12:03:53 följande:
    ...tror du på allvar att ett barn får sår i rumpan för att det har bajs i blöjan under30-60 minuter en natt?
    Ja det tror jag eftersom min dotter får så! så ja! det tror jag. eller ska jag säga, jag vet?
  • MajaMi
    PHofie skrev 2010-07-16 00:08:11 följande:
    Hur gör man om barnet alltid bajsar kanske 30 minuter efter att han fått mat och då samtidigt sover? Vår son gör så och så vill jag ju att han ska få sova tills han vaknar, men jag vill ju egentligen inte att han ska ligga med bajs i blöjan länge. Har hört att så små som vår är har väldigt typ frätande bajs och att rumpan mår väldigt dåligt av att ligga i det. Men som sagt...när han gör på sig i sömnen? Ska man väcka och gå och byta då? På natten märker jag ju inte ens när han har bajsat eftersom han inte skriker och säger till att det är obekvämt i blöjan. 

Hur hemskt är det egentligen att låta dom ha bajsblöja ett par timmar? Han protesterar aldrig när han har gjort på sig, varken kissat eller bajsat. Är det konstigt? Borde han inte börja skrika då?  
    dagens blöjor är nästan "för" bra och de känner inte direkt att de varken bajsar eller kissar.. på gott och ont tycker jag :) har därför funderat på tygblöjor... men nu har det blivit vanliga ändå tyvärr. Hur som helst så hade jag i din sist bytt ändå. Har du provat? kanske inte är så svårt att få honom att somna om igen efter bytet om du gör det försiktigt och smidigt. Värst är väl om man tänder lampan och bär iväg, då tror han kanske det är dags och vakna :) som andra skrivit så gör det där han ligger utan och tänd bara lite så att du precis ser.
Svar på tråden Sova med bajsblöja?