• PHofie

Sova med bajsblöja?

Hur gör man om barnet alltid bajsar kanske 30 minuter efter att han fått mat och då samtidigt sover? Vår son gör så och så vill jag ju att han ska få sova tills han vaknar, men jag vill ju egentligen inte att han ska ligga med bajs i blöjan länge. Har hört att så små som vår är har väldigt typ frätande bajs och att rumpan mår väldigt dåligt av att ligga i det. Men som sagt...när han gör på sig i sömnen? Ska man väcka och gå och byta då? På natten märker jag ju inte ens när han har bajsat eftersom han inte skriker och säger till att det är obekvämt i blöjan. 

Hur hemskt är det egentligen att låta dom ha bajsblöja ett par timmar? Han protesterar aldrig när han har gjort på sig, varken kissat eller bajsat. Är det konstigt? Borde han inte börja skrika då?  

• Svar på tråden Sova med bajsblöja?
  • Ellie23

jag brukade byta blöjan i sängen medans sonen sov.. bara att torka av lite med fuktiga tvättlappar och på med en ny blöja  

• patti87

jag skulle inte lata min son sova med en bajsblöja..men det är ju jag det...gör det som känns bäst för dig och din son.

• Trevlig eftermiddag
    patti87 skrev 2010-07-17 19:38:24 följande:

jag skulle inte lata min son sova med en bajsblöja..men det är ju jag det...gör det som känns bäst för dig och din son.

MEN snälla du det är väl ingen här i tråden som skulle vilja låta sitt barn sova med bajsblöja. 

Vet man inte om att barnet har sovit med en bajsblöja en natt, så vet man inte det, och större skada kan väl inte bli då, om inte barnet själv väcks av det och skriker.

Frågan var väl hur man fixar det mest fridfulla blöjbytet för sitt barn utan att väcka upp. Frågan löd ju också är det dåligt att ligga med bajsblöja några timmar. 
  • Trevlig eftermiddag
    Ellie23 skrev 2010-07-17 19:36:04 följande:
    jag brukade byta blöjan i sängen medans sonen sov.. bara att torka av lite med fuktiga tvättlappar och på med en ny blöja  
    Nog tror jag. om inte du har gjort det, annars kommer du säkert göra det, att låta barnet ligga med bajs i blöjan några timmar eller hur, för du kan ju inte vara vaken och kontrollera han/henne 24 timmar
  • alvias78

Jag har alltid bytt på mina barn om de sover och bajsar... gör man det från början så blir de vana vid det och ant fortsätter att sova eller somnar om.

• Trevlig eftermiddag
    alvias78 skrev 2010-07-17 22:35:25 följande:
    Jag har alltid bytt på mina barn om de sover och bajsar... gör man det från början så blir de vana vid det och ant fortsätter att sova eller somnar om.
    Det måste vara en dröm för dig att fått vara med om det att kunna byta en kladdig bajsblöja i mörker
  • Orchido
    k girl skrev 2010-07-17 17:34:47 följande:
    Att din dotter får det innebär - förstås - inte att alla barn får det.
    och när jag skrev inlägget utgick jag just från mina egna erfarenheter och vad jag hade gjort, inte vad andra ska göra.
  • k girl
    Orchido skrev 2010-07-18 06:49:53 följande:
    och när jag skrev inlägget utgick jag just från mina egna erfarenheter och vad jag hade gjort, inte vad andra ska göra.
    Utgår du efter dina erfarenheter kan du ju nästa gång skita i att formulera dig som en kommentar på vad andra har skrivit, i så fall. Och som ett råd i all välmening; det är få som gillar självgodhet.
  • UpsyDaisy

Man får väga fördelarna mot nackdelarna. Om barnet sover mycket dåligt så hade jag valt sömn framför ren blöja. Sömn är otroligt viktigt för barnets utveckling medans blöjexem är otrevligt men lämnar inte direkt några bestående men. Sedan finns det barn som inte vaknar av att man byter deras blöja, eller som somnar om fort igen. Det finns också föräldrar som kan konsten att byta i mörkret. Man kanske kan få bort det värsta bajset och sedan rengöra barnet mer noga när han/hon vaknar?

• SilverEmma
    alvias78 skrev 2010-07-17 22:35:25 följande:
    Nej, DU gjorde det kanske från början & DINA barn vande sig vid det. Tyvärr funkar inte alla ungar på samma sätt.

Jag gjorde det också från början men min minsta tål inte ens att man petar på henne när hon sover...oavsett hur försiktig man är.  
    Fanny -09 & Elliot -10...våra älskade flickor!
  • Orchido
    k girl skrev 2010-07-18 07:55:22 följande:
    Utgår du efter dina erfarenheter kan du ju nästa gång skita i att formulera dig som en kommentar på vad andra har skrivit, i så fall. Och som ett råd i all välmening; det är få som gillar självgodhet.
    jahapp, får väl packa min väska då och aldrig mer formulera mig.
  • PHofie
    k girl skrev 2010-07-18 07:55:22 följande:
    Det enda folk gör här är ju att formulera sig efter egna erfarenheter. Mest iaf. Det är ju inte som att familjelivs forum är fakta, det är ju delar sina erfarenheter alla för här. 
    Hade jag vetat vad denna tråd skulle orsaka för sjuka påhopp och att om man inte byter blöja på sitt barn på stört torterar man sitt barn! Sjukt!!
    Någon som vet om man kan avsluta en tråd man skapat? 
  • Lindreas
    PHofie skrev 2010-07-18 18:38:32 följande:
    Det enda folk gör här är ju att formulera sig efter egna erfarenheter. Mest iaf. Det är ju inte som att familjelivs forum är fakta, det är ju delar sina erfarenheter alla för här. 
    Hade jag vetat vad denna tråd skulle orsaka för sjuka påhopp och att om man inte byter blöja på sitt barn på stört torterar man sitt barn! Sjukt!!
    Någon som vet om man kan avsluta en tråd man skapat? 
    Hoppas du läste mitt inlägg! Men om du vill ta bort tråden så anmäl den till supporten så plockar de bort den.
  • PHofie
    Lindreas skrev 2010-07-16 20:06:42 följande:
    Men du, det låter ju jättebra! Jag menade på att om du vet att han alltid bajsar 30 minuter efter att han ätit och han då sover, så kan det ju vara bra att byta. Men du är såklart ingen dålig mamma om du inte går och luktar på honom hela nätterna! Och vad det gäller kissblöjor så är det ingen större fara, för det första så suger blöjorna upp så bra att det inte blir särskilt blött mot huden, och för det andra så har det inte samma frätande effekt som löst bajs har.

Tror inte du är dålig mamma på något sätt, så det så! :)
    Läste ditt inlägg nu. Det va fint skrivet! Får se om tråden lugnar ner sig annars kontaktar jag support så dom tar bort den. Jag känner att jag fått ut vad jag ville med den. =P 
  • MrsEnglund

Har inte orkat läsa alla inlägg, men jag tycker såhär:

Om barnet inte verkar känna obehag av bajset och rumpan inte blivit röd och irriterat finns väl ionga problem att låta barnet sova med blöjan på.

Kram kram.

• Myrongen

Nu har jag haft den turen att det har gått att byta på barnen utan att de vaknar men...

Om jag hade barn som var svåra att lägga, vaknade varannan timme & var själv helt slut (som situationen är nu med min 10-månaders som dock säger till när han inte gillar innehållet i blöjan) så aldrig i helvete att jag skulle byta om barnet sov vidare. Man märker om de blir irriterade i rumpan. Blir de inte det och det händer sällan så ser jag inte problemet.

Och jag behöver inte alls (som vissa anser) "tänka mig in i situationen att jag hade bajs i blöjan" för det är nte jämförbart överhuvudtaget. Om jag nångång mot all förmodan skulle bajsa ner mig men sover vidare...låt mig sova, tack!

• PHofie
    SaddePadde skrev 2010-07-19 23:46:57 följande:
    Nu har jag haft den turen att det har gått att byta på barnen utan att de vaknar men...

Om jag hade barn som var svåra att lägga, vaknade varannan timme & var själv helt slut (som situationen är nu med min 10-månaders som dock säger till när han inte gillar innehållet i blöjan) så aldrig i helvete att jag skulle byta om barnet sov vidare. Man märker om de blir irriterade i rumpan. Blir de inte det och det händer sällan så ser jag inte problemet.

Och jag behöver inte alls (som vissa anser) "tänka mig in i situationen att jag hade bajs i blöjan" för det är nte jämförbart överhuvudtaget. Om jag nångång mot all förmodan skulle bajsa ner mig men sover vidare...låt mig sova, tack!
    Tack! Håller helt med! 
Svar på tråden Sova med bajsblöja?