• PHofie

Sova med bajsblöja?

Hur gör man om barnet alltid bajsar kanske 30 minuter efter att han fått mat och då samtidigt sover? Vår son gör så och så vill jag ju att han ska få sova tills han vaknar, men jag vill ju egentligen inte att han ska ligga med bajs i blöjan länge. Har hört att så små som vår är har väldigt typ frätande bajs och att rumpan mår väldigt dåligt av att ligga i det. Men som sagt...när han gör på sig i sömnen? Ska man väcka och gå och byta då? På natten märker jag ju inte ens när han har bajsat eftersom han inte skriker och säger till att det är obekvämt i blöjan. 

Hur hemskt är det egentligen att låta dom ha bajsblöja ett par timmar? Han protesterar aldrig när han har gjort på sig, varken kissat eller bajsat. Är det konstigt? Borde han inte börja skrika då?  

• Svar på tråden Sova med bajsblöja?
  • Ssunshine

är de bajs i blöjan byts de, även om dom kanske inte säger något kanske man ska skona dom mot frätande bajs lixsom. Jag byter alltid om det är bajs, sover han i sin säng så byter jag, inget mer med de.

veni vidi vici
  • Queenie70

Om ungen utan problem sover vidare hade jag gjort en avvägning. Vet jag att han har många timmars sovande kvar, så skulle jag byta, även om han vaknar. Vet jag att han ändå snart kommer att vakna så skulle jag nog låta honom sova om jag inte känner att det är en lös frätbajs. En vanlig klutt skulle jag då låta vara kvar tills han vaknar ändå.

Att däremot tvinga ett protesterande barn kvar i sängen med bajsblöja bara för att det är sovtid är att jämföra med tortyr, och jag hoppas att de som gör så mot sina barn kommer att få ligga med uppluckrade arslen på på åldringsvården en dag i framtiden.

• PHofie
    Queenie70 skrev 2010-07-16 16:09:29 följande:

Om ungen utan problem sover vidare hade jag gjort en avvägning. Vet jag att han har många timmars sovande kvar, så skulle jag byta, även om han vaknar. Vet jag att han ändå snart kommer att vakna så skulle jag nog låta honom sova om jag inte känner att det är en lös frätbajs. En vanlig klutt skulle jag då låta vara kvar tills han vaknar ändå.

Att däremot tvinga ett protesterande barn kvar i sängen med bajsblöja bara för att det är sovtid är att jämföra med tortyr, och jag hoppas att de som gör så mot sina barn kommer att få ligga med uppluckrade arslen på på åldringsvården en dag i framtiden.

Om barnet protester och visar att något är obekvämt eller fel är det ju SJÄLVKLART att man byter!! Önskar att jag aldrig startade den här tråden! Verkar som att alla tror att jag är en tortyrmorsa! 
    Jag byter på mitt barn när han har bajsat, så vi kan lägga ner nu!  
  • MalinEddie
    PHofie skrev 2010-07-16 18:58:12 följande:
    Om barnet protester och visar att något är obekvämt eller fel är det ju SJÄLVKLART att man byter!! 
    Tyvärr gör inte alla det, Anna Wahlgrens forum har bra exempel.
  • LillaMe

Byta tycker jag att du ska göra. Innan jag går och lägger mig går jag runt till barnen och kollar att allt är bra och märker då om det skulle vara bajsblöja någonstans. Är det det så tar jag upp och byter. De somnar om på en gång sen så det är inga problem. Skulle de bajsa när jag har gått och lagt mig så 2bad lixom. Man kan ju inte springa varje timme och kolla.

• Lindreas
    PHofie skrev 2010-07-16 18:58:12 följande:
    Om barnet protester och visar att något är obekvämt eller fel är det ju SJÄLVKLART att man byter!! Önskar att jag aldrig startade den här tråden! Verkar som att alla tror att jag är en tortyrmorsa! 
    Jag byter på mitt barn när han har bajsat, så vi kan lägga ner nu!  
    Men du, det låter ju jättebra! Jag menade på att om du vet att han alltid bajsar 30 minuter efter att han ätit och han då sover, så kan det ju vara bra att byta. Men du är såklart ingen dålig mamma om du inte går och luktar på honom hela nätterna! Och vad det gäller kissblöjor så är det ingen större fara, för det första så suger blöjorna upp så bra att det inte blir särskilt blött mot huden, och för det andra så har det inte samma frätande effekt som löst bajs har.

Tror inte du är dålig mamma på något sätt, så det så! :)
  • SunnyBunny

Det har kanske hänt 2 ggr att min dotter bajsat på natten, och JA jag bytte den direkt då jag märkte det, hon sa inte till själv. Har för vana och gå in och kolla till henne ibland.

Jag skulle inte vilja sova i mitt eget bajs, så det behöver inte heller mitt barn.

• k girl

Ja, jag måste då vara den mest hemska mamman ever. Första månaden. Sonen skrek, skrek och åter skrek på natten.  i fick ett pars timmars sömn. Det hände vid något tillfälle att preciiinEEVER. Vi behövde verklugen få sova de få stunder vi fick sova.s när sonen somnat och vi kunnat lägga ner honom utan att han vaknat att han bajsade. Böt vi på honom då? NEVER. Han skulle ändå vakna, antagligen efter en halvtimme och allra senast en timme. Eller jo, några gånger gjorde vi ju det, tills vi insåg att det innebar att vi fick gå och bära på honom två-tre timmar fast utan att vi fått de där magra stunderna sömn vi så väl behövde. Röd stjärt har han sällan haft och han började bajsa varannan vecka rätt tidigt, så det hände inte ofta, men det hände ett par gånger.

• k girl

Märkligt det blev... Men ja, det hände vid ett par tillfällen att precis när han somnat och vi kunnat lägga ner honom utan att han vaknat efter fem minuter så hörde vi att han bajsade. Och vi visste ju att han skulle vakna inom en halvtimme-timme, så jag kan inte tycka att det var så oerhört farligt. Han vaknade inte av det själv.

• Mary Jo

Den gången det har hänt har jag självklart bytt bajsblöja. Skulle inte själv vilja ligga i min egen skit.:)

Svar på tråden Sova med bajsblöja?