• Anonym (Stepmom)

Vill inte lägga mina pengar på kläder till hans barn...

Jag och min sambo har tillsammans en dotter på 3 år. Sedan tidigare har han två döttrar på5 och 7 år, som bor hos oss varanna vecka. Helt okej tjejer, jag accepterar dom och tycker det är självklart att dom bor här varannan vecka och att VI tar hand om dom. Men! Jag är INTE deras mamma och har inget intresse av att sitta och natta och hålla på, vilket jag gjort mycket klart för sambon sedan dag ett. Likaså har jag också sagt att jag inte tänker ge mig ut och köpa kläder o dyl till barnen, det får deras föräldrar sköta.

Nu till saken. Jag är tycker det är jätteskoj att köpa märkeskläder till min dotter, och är mycket noga med hur hon är klädd, att det alltid matchar osv. Hon får alltid mycket komplimanger av folk för sina fina kläder, vilket naturligtvis känns kul för mig, eftersom jag lägger mycket pengar på hennes garderob. Min sambo köper kläder till de övriga två barnen, men han är inte intresserad alls och går helt sonika till H&M och köper ett gäng kläder, typ vilka som. Nu har barnens farmor snackat ihop sig med barnens mamma, och tycker att pappan gör för stor skillnad på barnen. Bara det att det är vår dotters MAMMA som köper och betalar kläderna! Vill jag köpa NOva Star och Molo till mitt barn för mina pengar så gör jag det, men jag har noll lust att lägga pengar (och tiden det tar att välja ut kläderna) till hans barn. Vi har noga uppdelat så att han tar det allra största ansvaret för sina döttrar när dom är här, och det tycker jga inte är konstigt, det är ju hans barn, han får själv lämna dom på förskola och skola. Jag har ingen lust att åka runt till 3 ställen för jobbet, så hans barn börjar sina dagar tidigt. (7) medans vår dotter kommer till dagis strax före 8. Så himla stor skillnad är det inte, skulle jag lämna alla ngar skulle vi behöva åka 7.15 hemifrån.

Tillbaka till kläderna, jag fattar inte hur man kan göra en så stor grej av det som biomamman gjort. Tycker hon att hennes barn har fula kläder - Köp nya själv då. Till saken hör att hon inte har något jobb, men det kan ju inte jag hjälpa? Det är inte heller mitt fel att barnens pappa struntar i kläder, det får ju dom lösa själva.

Jag tycker att styvbarn är de biologiska föräldrarnas ansvar i första hans, och att barnen alltid kommer först.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-07-23 14:44
    Den här tråden har varit givande på flera sätt. Det är alltid intressant att höra vad andra tycker, även fast jag kan känna att det gått lite för långt ibland i den här tråden. Nu känner jag att inte kommer att få ut mer av detta, och att det är för jobbigt att diskutera rationellt med folk som väljer att tolka det jag skriver lite som dom vill, lägegr till och drar ifrån i en salig blandning. Jag tycker inte att de bra och konstruktiva råden överväger dom som bara vill berätta hur dålig jag är, och noga framhåller sin egen förträfflighet, det är liksom inte värt min tid längre. Alltså tackar jag för mig, och passar på att tacka alla som deltagit i tråden, och för att ni varit så intresserad av min/vår situation. Fortsätt gärna diskutera, emn ha i åtanke att det som passar dig kanske inte passar alla, och att det finns lika många sätt att leva familjeliv på som det finns familjer. Trevli helg, allihopa! // Stepmom

• Svar på tråden Vill inte lägga mina pengar på kläder till hans barn...
  • Esther M
    ChoopChoopSong skrev 2010-07-20 11:17:02 följande:
    Fast jag tolkar TS problem så här:

Varken hon, pappan eller barnen, har egentligen några problem med hur barnen ser ut. Samtliga har kläder på kroppen, mat i magen och får den omsorg de behöver. Precis som det ska vara, med andra ord.

Biomamman och barnens mormor, har däremot reagerat över att minstingen har mycket "finare" kläder. Tja, varför gör de då inte något åt saken, kan man fråga sig? Varför lägger de skulden på TS? Varför inte köpa lite nya kläder till flickorna, ev. be pappan om pengar? Varför bara gnälla?
    Exakt. Varken ts eller hennes man verkar tycka att det finns något problem. Den som anser att det gör det, får väl ta itu med det.
  • ChoopChoopSong
    Esther M skrev 2010-07-20 11:24:16 följande:
    Exakt. Varken ts eller hennes man verkar tycka att det finns något problem. Den som anser att det gör det, får väl ta itu med det.
    Så länge flickorna inte blir illa behandlade eller går i trasor, vilket de ju inte verkar göra.

Hur barnen eventuellt reagerar när de blir äldre, får man ju ta då. Men det är fortfarande främst bioföräldrarnas ansvar!
  • Anonym (Stepmom)
    Anonym (stilla undran...) skrev 2010-07-20 10:57:01 följande:
    Jag kan inte ha någon åsikt om biomamman eftersom jag ine hört hennes verison av det hela, att köpa TS version av hur biomamman är känns aningen naivt  

Jag har fortfarande lite svårt att förstå resonemanget mitt, ditt & vårt när man är en familj,
    Det skulle kännas konstigt för mig att bara handla till vår dotter och strunta i min mans 2 barn, lika konstigt skulle det kännas att aldrig natta dom eller att vara en självklar del av deras vardag när dom är här. Hans två barn är en lika stor del av vår familj som vår gemensamma dotter är, dom valde aldrig att bli "skilsmässobarn" eller att få en "bonusmamma" så det känns viktigt för mig att dom verkligen känner att dom är precis lika välkomna och har en lika självklar här i vår familj som vår gemensamma dotter har.

Ja vi människor är olika helt enkelt jag lever efter devisen att jag behandlar alla både små o stora som jag själv vill bli behandlad en ganska enkel levnadsregel.....
    Jo, barnen är välkomna här, men jag kan inte se hur det är mitt jobb att handla till barnen om mamman och farmodern inte är nöjda med dom kläder pappan handlar? Barnen är nöjda, pappan är nöjd.

Sen att jag inte nattar dom, varför skulle jag? Dom ligger ju inte direkt ensamma och gråter, utan har sin PAPPA. hade jag en man hade ingen lyft på ögonbrynen.
  • Anonym (Stepmom)
    ChoopChoopSong skrev 2010-07-20 10:58:24 följande:
    Det vore en helt annan sak om TS stötte bort flickorna. Om hon var kall mot dem, eller slog dem eller kränkte dem.

DET är hemska styvföräldrar. Men detta verkar INTE vara ett sådant fall! Ni har tittat för mycket på Askungen, helt enkelt. För Guds skull, sluta omyndigförklara pappan och biomamman!
    Tack, pappan och mamman är väl precis lika kapabla till att köpa kläder och ta hand om sina barn som jag är. Dessutom tycker jag att det är viktigt att barnen får spendera tid ihop med sin pappa när dom är här.
  • Corpset
    ChoopChoopSong skrev 2010-07-20 11:04:36 följande:
    "Hur ser jag på män, kvinnor och jämställdhet tror du?"

Eh, det besvarar du ju redan i ditt inlägg.

Men i DEN HÄR tråden, är många sura för att bonusMAMMAN inte köper rosa och fluff till sina styvdöttrar, eller nattar barnen. Att bio-pappan köper kläder och nattar, och att de får full omvårdnad i övrigt - av både biopappan och bonusmamman - räcker tydligen inte.

Vad säger DET om jämställdheten månne?
    Nä, det jag vänder mig mot är inte specifikt kläderna, även om jag tycker dte är onödigt och orättvist.

"Självklart tycker jag att det är skillnad på barnen. Ett av dom är ju mitt. Dom andra är hennes syskon på pappas sida."

"Kan berätta om fler saker jag inte gör åt dem; jag packar inte deras gympapåsar, jag gör inte matsäck, jag borstar inte deras tänder, jag kör dom oftast inte till och från kompisar eller hobbys."

" Och det här med dagis, varför ska jag åka hemifrån en timma innan jag börjar arbetet för att lämna HANS barn, när han kan lämna dem på vägen till sitt jobb, fast då åka hemifrån halv 7 istället för att jag åker kvart över 7? Ska jag och min dotter behöva tillbringa en timma i bilen för inget då eller?"

Min pappa, mina bröders styvfar gjorde allt detta för mina bröder. De var 2 och 4 när min pappa kom in deras liv, och det har aldrig varit någon skillnad. Jag, som min pappas biologiska barn, vill heller inte att det skulle varit någon skillnad. Mina bröder är vuxna nu, men pappa är fortfarande deras pappa, skjutsar, hjälper vid flyttar och allt möjligt.

Efter mina erfarenheter så ser jag det som underligt med skilda dagistider (jag och mina bröder gick inte på samma dagis heller). Innan FL så hade jag aldrig kunskapen att vissa har familjer i familjer, att det är olika villkor för olika barn i familjer beroende på vems DNA de har, för min pappa var pappa till alla barn i vår familj, oavsett om det var biogiska barn eller inte och gjorde och gör fortfarande saker föräldrar gör för sina barn.

Gör han fel? Borde han inte skjutsat mina bröder till tandläkaren? Gått på deras föräldramöten?

Jag vet inte, jag kanske är skev. Men jag ser framför mig scenarion som att styvbarn får vara på fritids udner sommaren, medans biobarn får vara hemma och andra saker som för mig känns fel.  
  • Corpset
    Anonym (Stepmom) skrev 2010-07-20 11:30:49 följande:
    Jo, barnen är välkomna här, men jag kan inte se hur det är mitt jobb att handla till barnen om mamman och farmodern inte är nöjda med dom kläder pappan handlar? Barnen är nöjda, pappan är nöjd.

Sen att jag inte nattar dom, varför skulle jag? Dom ligger ju inte direkt ensamma och gråter, utan har sin PAPPA. hade jag en man hade ingen lyft på ögonbrynen.
    Jag hade gjort det. Saker blir inte mer rätt, eller mindre fel pga kön.
  • Esther M
    Corpset skrev 2010-07-20 11:36:09 följande:
    Jag hade gjort det. Saker blir inte mer rätt, eller mindre fel pga kön.
    Det blir inte fel att låta bli för att du skulle ha gjort det heller. Det blir på ett annat sätt.
  • Corpset
    Esther M skrev 2010-07-20 11:38:37 följande:
    Det blir inte fel att låta bli för att du skulle ha gjort det heller. Det blir på ett annat sätt.
    Det var ett svar på att "ingen hade brytt sig om jag hade varit styvpappa", "ingen hade lyft på ögonbrynen om jag varit man" etc. Och jo, det är fel att förvänta sig vissa saker från någon för att de tillhör ett visst kön.
  • ChoopChoopSong

Corpset, hade dina bröder ingen biologisk far som hjälpte till? Delad vårdnad? Växelvis boende?

Det sätter ju saken i ett annat ljus. Och självklart får man styvbarn "på köpet". Exakt hur varje familj organiserar skötsel, omvårdnad och ansvar, kan dock variera och jag kan inte se något fel i det.

• Anonym

Jag anser att när man lever i en sådan familj så måste de finnas viss skillnad. Jag har vuxit upp som de gemensamma barnet. Och har aldrig fått känna att jag är speciell. Mina syskon hade sin pappa. Men jag var tvungen att dela på min pappa. Det hade varit nog med att bara få en dag eller en timme i veckan tillsammans med någon av mina föräldrar. Mina syskon får saker av sin pappa men jag får aldrig något extra av mina föräldrar eftersom de blir orättvist mot mina syskon. De blir liksom inte orättvist mot mig när de får av sin pappa.

Min syster levde ihop med en kille som var arbetslös och hade 2 barn. Min syster hade 2 barn oxå. MIn syster jobbade och försörjde dem. Med andra ord fick min syster försörja 3 personer utöver sig själv och sina barn. Är de inte då mer rättvist att hennes barn får något extra. För min systers barn tvingas leva på gränsen pga att hennes sk sambo inte jobbar eller vill dra sitt strå till stacken.

Ren och skär rättvisa finna inte och hamnar jag i den situationen så kommer mitt barn att gå först, tills den dagen då jag känner de känslor som krävs för att behandla dem så som mina egna.

Svar på tråden Vill inte lägga mina pengar på kläder till hans barn...