• Anonym (Stepmom)

Vill inte lägga mina pengar på kläder till hans barn...

Jag och min sambo har tillsammans en dotter på 3 år. Sedan tidigare har han två döttrar på5 och 7 år, som bor hos oss varanna vecka. Helt okej tjejer, jag accepterar dom och tycker det är självklart att dom bor här varannan vecka och att VI tar hand om dom. Men! Jag är INTE deras mamma och har inget intresse av att sitta och natta och hålla på, vilket jag gjort mycket klart för sambon sedan dag ett. Likaså har jag också sagt att jag inte tänker ge mig ut och köpa kläder o dyl till barnen, det får deras föräldrar sköta.

Nu till saken. Jag är tycker det är jätteskoj att köpa märkeskläder till min dotter, och är mycket noga med hur hon är klädd, att det alltid matchar osv. Hon får alltid mycket komplimanger av folk för sina fina kläder, vilket naturligtvis känns kul för mig, eftersom jag lägger mycket pengar på hennes garderob. Min sambo köper kläder till de övriga två barnen, men han är inte intresserad alls och går helt sonika till H&M och köper ett gäng kläder, typ vilka som. Nu har barnens farmor snackat ihop sig med barnens mamma, och tycker att pappan gör för stor skillnad på barnen. Bara det att det är vår dotters MAMMA som köper och betalar kläderna! Vill jag köpa NOva Star och Molo till mitt barn för mina pengar så gör jag det, men jag har noll lust att lägga pengar (och tiden det tar att välja ut kläderna) till hans barn. Vi har noga uppdelat så att han tar det allra största ansvaret för sina döttrar när dom är här, och det tycker jga inte är konstigt, det är ju hans barn, han får själv lämna dom på förskola och skola. Jag har ingen lust att åka runt till 3 ställen för jobbet, så hans barn börjar sina dagar tidigt. (7) medans vår dotter kommer till dagis strax före 8. Så himla stor skillnad är det inte, skulle jag lämna alla ngar skulle vi behöva åka 7.15 hemifrån.

Tillbaka till kläderna, jag fattar inte hur man kan göra en så stor grej av det som biomamman gjort. Tycker hon att hennes barn har fula kläder - Köp nya själv då. Till saken hör att hon inte har något jobb, men det kan ju inte jag hjälpa? Det är inte heller mitt fel att barnens pappa struntar i kläder, det får ju dom lösa själva.

Jag tycker att styvbarn är de biologiska föräldrarnas ansvar i första hans, och att barnen alltid kommer först.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-07-23 14:44
    Den här tråden har varit givande på flera sätt. Det är alltid intressant att höra vad andra tycker, även fast jag kan känna att det gått lite för långt ibland i den här tråden. Nu känner jag att inte kommer att få ut mer av detta, och att det är för jobbigt att diskutera rationellt med folk som väljer att tolka det jag skriver lite som dom vill, lägegr till och drar ifrån i en salig blandning. Jag tycker inte att de bra och konstruktiva råden överväger dom som bara vill berätta hur dålig jag är, och noga framhåller sin egen förträfflighet, det är liksom inte värt min tid längre. Alltså tackar jag för mig, och passar på att tacka alla som deltagit i tråden, och för att ni varit så intresserad av min/vår situation. Fortsätt gärna diskutera, emn ha i åtanke att det som passar dig kanske inte passar alla, och att det finns lika många sätt att leva familjeliv på som det finns familjer. Trevli helg, allihopa! // Stepmom

• Svar på tråden Vill inte lägga mina pengar på kläder till hans barn...
  • Anonym (stilla undran...)

TS efter att ha läst din trådstart så känns det som att du är rätt fixerad vi märkeskläder och att ditt barn ska vara snyggt klädd eftersom du både nämner att din dotter får mycje komplimanger om sina kläder och att det glädjer dig, pappan går bara in på HM och rafsar ihop kläder till sina döttrar....

... om ni nu är en familj så kan jag inte låta bli att undra varför det är så viktigt att din dotter är fint klädd men att pappans döttrar kan gå klädda "hur som helst" Obestämd
    Jag kan inte låta bli att lite elakt tänka att det är just en del av poängen i det hela, du vill att det ska vara skillnad på barnen för handen på hjärtat  hur svårt/jobbigt är det att handla kläder till alla tre barn samtidigt och varför inte göra det tillsammans hela familjen Obestämd
    Visst har bioföräldrarna det yttersta ansvaret för sina barn men att som bonusmamma ställa sig på sidan av och konstatera att "det är inte mitt problem" är för mig en gåta  i vår familj är alla familjemedlemmar - att två av barnen råkar ha en annan biomamma degraderar inte deras plats i vår familje på något sätt, när dom bor här är dom precis lika mycke mitt ansvar som deras biopappa något annat vore helt otänbart i både mina, pappans o biomammans ögon.
    För mig skulle det kännas skitskumt att vår gemensamma dotter gick runt med lite dyrare kläder medans hennes syskon fick nöja sig med att pappa rafsade ihop första bästa på HM.

• Anonym (styv och biomama)
    trolltotten skrev 2010-07-20 10:26:25 följande:
    Betyder det då att du inte accepterar hans? Tror inte det va.. När annars ska dina få egentid om bonusarna alltid ska med?
    det är det jag menar, självklart accepterar och gillar jag hans flicka. Men vill ändå ha egentid och göra saker med bara mina barn.
    Men ts har vä inte sagt att hon inte accepterar hans barn, bara att hon lägger mer pengar på kläder till sitt barn än hans. Om de vill att de andra flickorna ska ha lika fina kläder, vem ska betala det då?
    Styvmamma, mamman eller pappan?
  • ChoopChoopSong
    Anonym (stilla undran...) skrev 2010-07-20 10:28:34 följande:
    TS efter att ha läst din trådstart så känns det som att du är rätt fixerad vi märkeskläder och att ditt barn ska vara snyggt klädd eftersom du både nämner att din dotter får mycje komplimanger om sina kläder och att det glädjer dig, pappan går bara in på HM och rafsar ihop kläder till sina döttrar....

... om ni nu är en familj så kan jag inte låta bli att undra varför det är så viktigt att din dotter är fint klädd men att pappans döttrar kan gå klädda "hur som helst" Obestämd
    Jag kan inte låta bli att lite elakt tänka att det är just en del av poängen i det hela, du vill att det ska vara skillnad på barnen för handen på hjärtat  hur svårt/jobbigt är det att handla kläder till alla tre barn samtidigt och varför inte göra det tillsammans hela familjen Obestämd
    Visst har bioföräldrarna det yttersta ansvaret för sina barn men att som bonusmamma ställa sig på sidan av och konstatera att "det är inte mitt problem" är för mig en gåta  i vår familj är alla familjemedlemmar - att två av barnen råkar ha en annan biomamma degraderar inte deras plats i vår familje på något sätt, när dom bor här är dom precis lika mycke mitt ansvar som deras biopappa något annat vore helt otänbart i både mina, pappans o biomammans ögon.
    För mig skulle det kännas skitskumt att vår gemensamma dotter gick runt med lite dyrare kläder medans hennes syskon fick nöja sig med att pappa rafsade ihop första bästa på HM.
    Jag har själv svårt att förstå varför man vill klä upp sitt barn som en docka. Kanske har pappan en sundare inställning till kläder egentligen.

Men TS gör ju som hon vill och bio-pappan kan ju faktiskt lägga manken till om han tycker att det är viktigt! Varför ska bara TS uppmärksamma problemet? Det är inte heller självklart: "är du ändå där, kan du lika gärna handla till alla tre" etc... Storlekar ska stämma, det ska provas osv.

Sedan har ju bio-mamman ett lika stort ansvar som bio-pappan. Har hon dåligt med pengar och han dålig smak, kan han ju bidra ekonomiskt och hon handla hem kläderna.
  • Esther M
    beccagranen skrev 2010-07-20 10:15:35 följande:
    Men hur kan man leva under samma tak, sedan barnen var små och ändå göra denna skillnaden?
    Det är bio föräldrarnas ansvar och TS gör nog mycket för bonusbarnen, men ibland kan man gå ut som en hel familj och behaga allas behov. Om pappan står för kostnaderna så kan väl ts vara med som  inspiration i handeln? Barnen är så unga att dom antagligen inte bryr sig om dom har kläder från Lindex eller om det är plagg från Molo.
    men om ts inte vill det, kan ju pappan och hans döttrar gå och handla utan henne?
  • Anonym
    trolltotten skrev 2010-07-20 10:26:25 följande:
    Betyder det då att du inte accepterar hans? Tror inte det va.. När annars ska dina få egentid om bonusarna alltid ska med?
    Det är inget fel i att ha egentid med biobarnen, anser jag. Det har jag också ibland. Precis som jag ibland har egentid med mina bonusbarn. Samma sak med maken. Han gör ibland saker ensam med något eller båda av mina barn, och ibland med sina barn. Ibland har någon av oss egentid med något av våra biobarn tillsammans med något av våra bonusbarn. 

Vill folk inte ha det trevligt och bra med dem de lever ihop med? Är det inte viktigare och lättare att leva tillsammans med barn som man har ett nära förhållande till än det är att leva med dem man hela tiden har något sorts avstånd till?

För mig låter det underligt att välja det förra. 
  • beccagranen
    ChoopChoopSong skrev 2010-07-20 10:21:47 följande:
    Nej just det, de är för små för att bry sig och pappan ger dem kläder från HM. Detta tycker tydligen många i den här tråden är förskräckligt.

INGEN har däremot klagat på bio-mamman, som tydligen spelar bort pengarna istället för att låta dem gå till barnen.

Det låter faktiskt som om TS gör mer för bonusbarnen redan, än vad bio-mamman gör. Om man läser alla hennes inlägg.
    Jag tror inte Bio-mamman är så hemsk, för då hade inte TS brytt sig ett smack om vad hon tycker och anser. Samtidigt som det vanligaste är att man känner medömkan för barnen om det har det så dåligt hos sin bio-mamma, vanligast är att man just handlar kläder och prylar som kompensation. Vilket dom borde ha gjort, för pengar verkar inte vara ett större problem, men än att hon inte vill lägga dom på barnen.

Som tidigare skrivit, ta pengar från pappan och handla till bonusbarnen när du ändå är igång och handlar till biobarnet. Handla märkeskläder när det reas, så får dom mer för pengarna.
  • beccagranen
    Esther M skrev 2010-07-20 10:35:55 följande:
    men om ts inte vill det, kan ju pappan och hans döttrar gå och handla utan henne?
    Om TS tycker att det är besvärande med andras barn så borde hon inte skapat en relation ihop med en tvåbarnspappa. Ibland gör man saker för barnen/familjen, även om det inte är det roligaste man kan tänka sig. Samtidigt kan hon fråga sig, hur mycket skulle flickorna uppskatta att vi åkta ut allihopa och shoppade? kan jag avsätta 2 timmar och göra alla glada? så får hon nog orken.

Tjejerna är inte dumma, barn märker väldigt snabbt ifall andra favoriseras. Och det innebär överlag alltid osämja/konflikter mellan barnen. Ska minstingen i familjen behöva ta smällen för att hennes mamma inte vill lägga lite engagemang i storasystrarna?
  • Anonym
    Anonym skrev 2010-07-20 10:25:05 följande:
    Håller med dig TS. Köp det du vill till ert gemensamma barn. Vill hans ex ha lika fina kläder till sina kids får hon köpa dom själv!
    Sant.... min bonus biomamma köper gärna kläder till sin yngsta dotter, medans min sambos barn får gå i begagnat och för stort/litet skitigt osv. Så jag tycker TS gör rätt för til loch med bioföräldrar kan ju göra skillnad i vad som ges till barnen.
  • ChoopChoopSong
    beccagranen skrev 2010-07-20 10:42:04 följande:
    Om TS tycker att det är besvärande med andras barn så borde hon inte skapat en relation ihop med en tvåbarnspappa. Ibland gör man saker för barnen/familjen, även om det inte är det roligaste man kan tänka sig. Samtidigt kan hon fråga sig, hur mycket skulle flickorna uppskatta att vi åkta ut allihopa och shoppade? kan jag avsätta 2 timmar och göra alla glada? så får hon nog orken.

Tjejerna är inte dumma, barn märker väldigt snabbt ifall andra favoriseras. Och det innebär överlag alltid osämja/konflikter mellan barnen. Ska minstingen i familjen behöva ta smällen för att hennes mamma inte vill lägga lite engagemang i storasystrarna?
    Jag förstår verkligen inte hur du resonerar. Det kan bli precis lika "fel" för barnen om bonusmamman alltid är med när pappa handlar, om pappa aldrig får det fulla ansvaret osv. DET om något, lär ju ge dem en skev syn på könsroller samt vem som gör vad!

Självklart kan TS följa med ibland, eller engagera sig ibland - och det gör hon ju också. Men det får inte bli så att hon "tar över", eller att ansvaret läggs på henne - SÄRSKILT inte när flickorna HAR en biomamma (som de tydligen bor hos varannan vecka).

För jämställdhetens skull, och för flickornas framtida fostran, är det faktiskt bättre om bio-pappan tar huvudansvaret för barnen, och bonusmamman hjälper till, men inte mer än så.
  • Esther M
    beccagranen skrev 2010-07-20 10:42:04 följande:

Det handlar ju inte om ork, utan om att ts vill ägna sin tid åt annat än att shoppa kläder till sambons barn.  Pappan kan ju fråga sig, skulle inte barnen uppskatta om jag åkte och handlade kläder med dem?

Det verkar inte som om pappan har frågat ts om de kan göra en familjeutflykt till ett shoppingcenter heller. Det borde han kanske göra om han anser det vara en värdefull aktivitet för hela familjen.
Svar på tråden Vill inte lägga mina pengar på kläder till hans barn...