• Anonym (Stepmom)

Vill inte lägga mina pengar på kläder till hans barn...

Jag och min sambo har tillsammans en dotter på 3 år. Sedan tidigare har han två döttrar på5 och 7 år, som bor hos oss varanna vecka. Helt okej tjejer, jag accepterar dom och tycker det är självklart att dom bor här varannan vecka och att VI tar hand om dom. Men! Jag är INTE deras mamma och har inget intresse av att sitta och natta och hålla på, vilket jag gjort mycket klart för sambon sedan dag ett. Likaså har jag också sagt att jag inte tänker ge mig ut och köpa kläder o dyl till barnen, det får deras föräldrar sköta.

Nu till saken. Jag är tycker det är jätteskoj att köpa märkeskläder till min dotter, och är mycket noga med hur hon är klädd, att det alltid matchar osv. Hon får alltid mycket komplimanger av folk för sina fina kläder, vilket naturligtvis känns kul för mig, eftersom jag lägger mycket pengar på hennes garderob. Min sambo köper kläder till de övriga två barnen, men han är inte intresserad alls och går helt sonika till H&M och köper ett gäng kläder, typ vilka som. Nu har barnens farmor snackat ihop sig med barnens mamma, och tycker att pappan gör för stor skillnad på barnen. Bara det att det är vår dotters MAMMA som köper och betalar kläderna! Vill jag köpa NOva Star och Molo till mitt barn för mina pengar så gör jag det, men jag har noll lust att lägga pengar (och tiden det tar att välja ut kläderna) till hans barn. Vi har noga uppdelat så att han tar det allra största ansvaret för sina döttrar när dom är här, och det tycker jga inte är konstigt, det är ju hans barn, han får själv lämna dom på förskola och skola. Jag har ingen lust att åka runt till 3 ställen för jobbet, så hans barn börjar sina dagar tidigt. (7) medans vår dotter kommer till dagis strax före 8. Så himla stor skillnad är det inte, skulle jag lämna alla ngar skulle vi behöva åka 7.15 hemifrån.

Tillbaka till kläderna, jag fattar inte hur man kan göra en så stor grej av det som biomamman gjort. Tycker hon att hennes barn har fula kläder - Köp nya själv då. Till saken hör att hon inte har något jobb, men det kan ju inte jag hjälpa? Det är inte heller mitt fel att barnens pappa struntar i kläder, det får ju dom lösa själva.

Jag tycker att styvbarn är de biologiska föräldrarnas ansvar i första hans, och att barnen alltid kommer först.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-07-23 14:44
    Den här tråden har varit givande på flera sätt. Det är alltid intressant att höra vad andra tycker, även fast jag kan känna att det gått lite för långt ibland i den här tråden. Nu känner jag att inte kommer att få ut mer av detta, och att det är för jobbigt att diskutera rationellt med folk som väljer att tolka det jag skriver lite som dom vill, lägegr till och drar ifrån i en salig blandning. Jag tycker inte att de bra och konstruktiva råden överväger dom som bara vill berätta hur dålig jag är, och noga framhåller sin egen förträfflighet, det är liksom inte värt min tid längre. Alltså tackar jag för mig, och passar på att tacka alla som deltagit i tråden, och för att ni varit så intresserad av min/vår situation. Fortsätt gärna diskutera, emn ha i åtanke att det som passar dig kanske inte passar alla, och att det finns lika många sätt att leva familjeliv på som det finns familjer. Trevli helg, allihopa! // Stepmom

• Svar på tråden Vill inte lägga mina pengar på kläder till hans barn...
  • Corpset
    ChoopChoopSong skrev 2010-07-20 11:43:05 följande:
    Corpset, hade dina bröder ingen biologisk far som hjälpte till? Delad vårdnad? Växelvis boende?

Det sätter ju saken i ett annat ljus. Och självklart får man styvbarn "på köpet". Exakt hur varje familj organiserar skötsel, omvårdnad och ansvar, kan dock variera och jag kan inte se något fel i det.
    Jag har en biomamma i livet, de har en biopappa i livet, men ingen av dem har varit närvarande. Men för mig ändrar det inte särskilt mycket. Enligt ovanstående tänkande skulle pappa lämnat över allt ansvar på deras biomamma och låtit dem vara på dagis/nattis när hon arbetade, inte gått på föräldramöten, lämnat tandläkarbeslk, klädinköp och dylikt till biomamman.  Jag gör inte skillnad på det bara för att det handlar om växelvist boende.
  • Hedebris

förstår mig inte riktigt på detta...

är själv bonusförälder och gör ingen skillnad på mitt bonusbarn och mina biologiska barn.

Gör man viss skillnad som ts är man en hemsk mamma som inte ser på barnet som sitt eget. Hon behandlar de lika bortsett från att pappan får ta det huvudsakliga ansvaret + att de har löst klädsituationen på ett bra sätt. Om man ska hoppa på någon ska man hoppa på pappan, som inte köper liknande kläder till sina barn. Inte ts.

Gör man som jag, behandlar alla lika och ser på bonusen som sin egen då får man höra att man "tar förälderns plats" och är en hemsk människa...

Någon med synpunkter på det jag skriver?

• ChoopChoopSong
    Corpset skrev 2010-07-20 11:52:15 följande:
    Jag har en biomamma i livet, de har en biopappa i livet, men ingen av dem har varit närvarande. Men för mig ändrar det inte särskilt mycket. Enligt ovanstående tänkande skulle pappa lämnat över allt ansvar på deras biomamma och låtit dem vara på dagis/nattis när hon arbetade, inte gått på föräldramöten, lämnat tandläkarbeslk, klädinköp och dylikt till biomamman.  Jag gör inte skillnad på det bara för att det handlar om växelvist boende.
    Man kan ju också säga att det var ett val som din pappa gjorde. Och kanske ett nödvändigt val för att era andra bio-föräldrar inte fanns där. För visst blir det skillnad? I TS fall, har pappan huvudansvaret - men bara varannan vecka. De andra veckorna bor barnen tydligen hos mamman och då får man väl anta att det är hon som skjutsar, går på föräldramöten etc? Eller hur de nu har gjort upp det.

Jag förstår inte hur det inte kan ha betydelse. Varje familj är unik. TS behandlar av allt att döma inte styvbarnen illa, men får skit av biomamman och mormorn för att hon inte köper kläder till dem... Dessa finns alltså med i bilden och kan tydligen gnälla, men inte göra en insats själva?
  • malene85

Hmm, har inte så stor erfarenhet av detta, men till våra barn ska vi försöka köpa mycket second hand kläder och från Ullared. Tror det blir jobbigt i skolan för dem sen när alla ska ha märkesjeans för 1000 kr och alla familjer inte har råd. Därför är det bättre att ha lite mer neutrala kläder tycker JAG.

• Anonym (stilla undran...)
    Anonym (Stepmom) skrev 2010-07-20 11:30:49 följande:
    Jo, barnen är välkomna här, men jag kan inte se hur det är mitt jobb att handla till barnen om mamman och farmodern inte är nöjda med dom kläder pappan handlar? Barnen är nöjda, pappan är nöjd.

Sen att jag inte nattar dom, varför skulle jag? Dom ligger ju inte direkt ensamma och gråter, utan har sin PAPPA. hade jag en man hade ingen lyft på ögonbrynen.
    I vår familj hjälps vi åt att natta barnen, ibland nattar jag hans barn ibland nattar jag vårt gemensamma, ibland är det jag som lämtar/hämtar på förskolan helt beroende på hur vi arbetar - vi strävar efter att barnen ska tillbringa så lite tid som mäjligt på förskolan om det sen innebär att jag får starta dagen en halvtimme tidigare så so what liksom
    Och, jo jag hade lyft på ögonbrynen om PAPPAN i familjen inte skulle vara delaktig i nattningarna, för mig handlar det inte om att det är mamma som ska natta utan att man är en familj

Bra att barnen är nöjda o att pappan är det men med risk för att bli tjatig för mig är det en gåta hur man kan dra gränsen och tänka "mitt" o "ditt" när man är en familj men som sagt alla är vi olika och bara man själv är beredd på att bli behandlad på samma sätt eller att ens eget barn blev bendlat likadant  så fine....
  • Anonym (stilla undran...)
    Hedebris skrev 2010-07-20 11:52:51 följande:
    förstår mig inte riktigt på detta...

är själv bonusförälder och gör ingen skillnad på mitt bonusbarn och mina biologiska barn.

Gör man viss skillnad som ts är man en hemsk mamma som inte ser på barnet som sitt eget. Hon behandlar de lika bortsett från att pappan får ta det huvudsakliga ansvaret + att de har löst klädsituationen på ett bra sätt. Om man ska hoppa på någon ska man hoppa på pappan, som inte köper liknande kläder till sina barn. Inte ts.

Gör man som jag, behandlar alla lika och ser på bonusen som sin egen då får man höra att man "tar förälderns plats" och är en hemsk människa...

Någon med synpunkter på det jag skriver?
    Jag har aldrig fått höra att jag försöker ta förälderns plats, tvärtom är det många däribland även barnens biomamma o bio morföräldrar som uttrycker sin lycka över att makens två barn är så självklara delar av vår familj och att jag vill vara delaktig i deras liv med allt vad det innebär från att packa gympapåsar, natta, borsta tänder, trösta, leka eller vad det nu kan vara de veckorna dom bor här hos oss.

Jag varken kan aldrig eller vill  ta biomammans plats i flickornas liv men jag vill gärna vara just  en bonus för dom, en bonus som både ger och får oändligt mycke kärlek
  • Anonym
    Anonym (stilla undran...) skrev 2010-07-20 13:06:52 följande:
    Jag har aldrig fått höra att jag försöker ta förälderns plats, tvärtom är det många däribland även barnens biomamma o bio morföräldrar som uttrycker sin lycka över att makens två barn är så självklara delar av vår familj och att jag vill vara delaktig i deras liv med allt vad det innebär från att packa gympapåsar, natta, borsta tänder, trösta, leka eller vad det nu kan vara de veckorna dom bor här hos oss.

Jag varken kan aldrig eller vill  ta biomammans plats i flickornas liv men jag vill gärna vara just  en bonus för dom, en bonus som både ger och får oändligt mycke kärlek
  • Anonym

Hur kan man som bonusförälder bete sig så dumt å omoget?
    Som bonus har man ju faktiskt fått tillåtelse att tillhöra familjen som redan fanns.Hur kan man då inte göra de bästa för hela familjen.Inte undra på att barnen mår dåligt å avskyr sin bonusförälder.

Sen vad de gäller märkeskläder...patetiskt.

• Annamamma 83

har jag förstått de rätt?

§ Bio mamman fick inte ha hand om pengarna för hon spela bort dom? (stämmer detta,har för mig ja såg de högre upp i tråden igår)
    § Pappan har då alltså ansvaret och köpa kläder till flickorna?
    § Du verkar ha ett stort intresse för kläder?

Men du vill absolut inte handla åt dina bonusbarn?
    Om pappan ger dig pengar, vrf kan du inte köpa åt dom med? förstår inte problemet?
    Jag själv älskar o handla fina kläder till barnen, hade jag fått handla till fler barn hade jag bara blivit glad, eftersom jag tycker det är kul!

De är inte så att du gärna vill att ditt biologiska barn ska ha finare kläder än bonusbarnen?

• Esther M
    Anonym skrev 2010-07-20 13:16:26 följande:
    Hur kan man som bonusförälder bete sig så dumt å omoget?
    Som bonus har man ju faktiskt fått tillåtelse att tillhöra familjen som redan fanns.Hur kan man då inte göra de bästa för hela familjen.Inte undra på att barnen mår dåligt å avskyr sin bonusförälder.

Sen vad de gäller märkeskläder...patetiskt.
    man kanske tycker att det bästa för hela familjen är att pappan tar sin del av ansvaret, och man själv sin del?

att tillhöra familjen behöver ju inte innebära att man ska göra varken inget eller allt arbete. pappan tar hand om sina barn, eftersom han är deras pappa. vad är det som är konstigt med det?
Svar på tråden Vill inte lägga mina pengar på kläder till hans barn...