• Esther M

Vill inte lägga mina pengar på kläder till hans barn...

Solkysst skrev 2010-07-20 21:04:21 följande:
    Att vara hemma med DINA styvbarn?

Det finns som sagt ett MAMMA även i Styvmamma.

Fy fabian för styvmammor som inte vill ta det ansvar de själva valt. Barnen kan inte välja.
    Jag har inte valt något ansvar. Barnens pappa däremot har gjort det. Jag är ingen styvmamma. Jag är en vuxen som barnen känner, deras pappas tjej, som de träffar ibland och somm gör roliga saker med dem ibland.
  • Esther M
    Vanilj L skrev 2010-07-20 21:31:42 följande:
    Ne man kan säga, jag är ensam hemma med barnen.
    Men det säger inte jag. Jag säger att jag är barnvakt.
  • Esther M
    Vanilj L skrev 2010-07-20 21:50:34 följande:
    Ja men du frågade ju vad annars du skulle säga. Då svarade jag bara.
    Du har rätt, det gjorde jag, glömde det.  Sorry.Skäms
  • Esther M
    mirre67 skrev 2010-07-20 22:46:52 följande:
    för att jag blir så j*a förbannad på vuxna människor som behandlar barn som skit. Och ja, jag tycker alla vuxna ska behandla alla barn med respekt och försöka inse att de inte har bett om situationen de hamnat i. men jag har insett att det uppenbarligen är alldeles för mycket begärt för vissa i den här tråden.
    Jag tycker att alla människor ska behandla alla andra människor med respekt. Det verkar vara för mycket begärt det också, världen över.
  • Esther M
    Taurus skrev 2010-07-21 08:47:47 följande:
    Jo det handlar visst om särbehandlign när man inte behandlar alla barn i hushållet på samma vis.
    TS kanske inte har nån skyldighet som du säger men det är folkvett att bry sig om barnen som bor med dig. Hon vill inte ens 'natta & hålla på' för att det är inte hennes barn? Normalt? NEEEEEEJ!
    Det är lika normalt att inte vilja natta andras barn som det är att vilja göra det.
  • Esther M
    slangbella skrev 2010-07-21 10:59:11 följande:
    Det är din åsikt. Jag är av en annan. Jag anser att man är en familj och att man förhoppningsvis är vuxen nog som förälder att ta ansvar för det. Oavsett om det är biologiska barn eller inte. Om man inte tycker så så tycker jag att man borde tänka till både en och två gånger innan man bygger bo med en begagnad partner. Tycker jag.
    Ts man verkar ju vilja ta ansvar för sina barn och göra det mesta kring dem. Tycker du att ts borde spendera den tiden med dem istället?
  • Esther M
    bonnieloveskim skrev 2010-07-21 11:09:58 följande:
    Lagen säger att om ni har barn tillsammans så har även du ett ekonomisk ansvar för hans tidigare barn.
    Så intressant. Vilken lag är det som säger det?
  • Esther M
    sextiotalist skrev 2010-07-21 11:53:55 följande:
    Det finns ingen sådan lag, jag har läst igenom föräldrarbalken och det står om man är gifta och har gemensamma barn och föräldrarna inte kan sörja för sina barn, då kan man få försörjningsansvar även över styvbarn, men det är endast då, inte annars.

De enda gångerna partners ekonomi finns med är vid beräkning av bostadsbidrag samt avgiften till barnomsorg.
    Vilken tur. Annars måste jag börja köpa märkeskläder till 3 barn. Scheisse, jag har inte ens sådana kläder själv.
  • Esther M
    Anonym (mini) skrev 2010-07-21 15:49:49 följande:
    Det är väl inte värre - det vore lika illa.
    Den nuvarande situationen är inte illa alls. Barnens behov blir tillgodosedda av deras föräldrar, ts och hennes man är överens. Jag tycker att de verkar vara en väl fungerande och lycklig familj. Det är långt ifrån illa. Särskilt inte med FLS mått mätt.
  • Esther M
    Väntarochlängtar skrev 2010-07-21 16:33:07 följande:
    Om man träffa en partner som har barn sedan innan får man väl "köpa hela paketet"?
    Man får, men man måste inte.
Svar på tråden Vill inte lägga mina pengar på kläder till hans barn...