• Probably the best    in the

När du går till doktorn

för säg urinvägsinfektion, ryggskott, sårskada el dylikt småakut problem som det kommer att bli ett besök av och ingen annan utredning eller så, du kommer dessutom på jourtid och det är lite halvfullt i väntrummet.

Självklart förväntar du dig ett trevligt bemötande från all personal, men förväntar du dig också att de ska tycka synd om dig? Beklaga det som inträffat och helst sitta ner och prata en stund om ditt problem?

Eller är du nöjd om du får ämna ett urinprov, konstatera att du har fått en uvi, du får medicin, råd om egenvård om det kommer åter, råd om hur du ska göra om det blir sämre trots behandling och sen är det tack och hej? Alt att du undersöks i ryggen, snabb anamens, du får smärtlindrande, råd om egenvård, ev remiss sjukgymnast/rtg och sen tack och hej?

Förväntar du dig att doktorn/sjuksköterska är korrekta i sitt bemötande men inte lägger ner hela sin själ i just dig? Eller nåt annat?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-03 12:47
    Frågan ställs pga typ en händelse, jag undrar om den allmänna uppfattningen pga detta....

• Svar på tråden När du går till doktorn
  • Mariohn
    Probably the best in the skrev 2010-08-03 13:40:32 följande:
    Samtidigt som det ändå måste finnas lite egenansvar hos den enskilda patienten att förstå att en kort akuttid på jourcentralen innebär ett kort möte för ett akut dock inte jätteallvarligt problem. Det funkar ju lixom inte att sjävl helt släppa sitt egenansvar och kräva att sjukvården ska ta över! Då blir det inte bra, på nåt vis.
    Jag håller helt med dig. Som sagt tillhör jag kategorin av människor som faktiskt kan bli direkt arg när jag har ett helt väntrum fullt av folk som beklagar sig för att deras barn har en sticka i fingret och måste vänta när personalen tar hand om en hjärtinfarkt och en bilolycka. (Har jobbat på en akutmottagning) 
  • Headrush
    Probably the best in the skrev 2010-08-03 13:40:32 följande:
    Samtidigt som det ändå måste finnas lite egenansvar hos den enskilda patienten att förstå att en kort akuttid på jourcentralen innebär ett kort möte för ett akut dock inte jätteallvarligt problem. Det funkar ju lixom inte att sjävl helt släppa sitt egenansvar och kräva att sjukvården ska ta över! Då blir det inte bra, på nåt vis.
    Ja, absolut. Jag personligen skulle ju inte söka på jourtiden för depression t.ex... För att jag vet hur det fungerar med akuttiderna (typ 15 min/patient) utan då skulle jag ringa och boka en riktig läkartid.

Men jag tror att just denna informationen inte når fram till alla, utan dom tror att när dom är på läkarbesök så har läkaren all tid i världen.

Även på sjukhusavdelningar så har vissa patienter svårt att förstå attd et faktiskt finns 25 patenter till som vill ha hjälp, prata en stund, osv... Ibland får man verkligen slita sig loss!
    Somliga ger en bara magont...
  • Mariohn

Jag låg som sagt på sjukhus för inte längesedan riktigt riktigt svårt sjuk. Då är det jävligt upprörande att ligga på golvet och vänta och kräkas av smärta (ja det hände) samtidigt som man hör en dam i luckan berätta att hon har så öm armbåge när hon reser sig ur sängen. 

• Headrush
    Mariohn skrev 2010-08-03 13:45:18 följande:
    Jag håller helt med dig. Som sagt tillhör jag kategorin av människor som faktiskt kan bli direkt arg när jag har ett helt väntrum fullt av folk som beklagar sig för att deras barn har en sticka i fingret och måste vänta när personalen tar hand om en hjärtinfarkt och en bilolycka. (Har jobbat på en akutmottagning) 
    Jag har också jobbat på akuten och jag glömmer aldrig en tant som blev heligt förbannad när vi tog in en patient med andningsbesvär före hennes onda knä. Hon kom ju minsann först! *grr*
  • Mariohn
    Headrush skrev 2010-08-03 13:45:36 följande:
    Ja, absolut. Jag personligen skulle ju inte söka på jourtiden för depression t.ex... För att jag vet hur det fungerar med akuttiderna (typ 15 min/patient) utan då skulle jag ringa och boka en riktig läkartid.

Men jag tror att just denna informationen inte når fram till alla, utan dom tror att när dom är på läkarbesök så har läkaren all tid i världen.

Även på sjukhusavdelningar så har vissa patienter svårt att förstå attd et faktiskt finns 25 patenter till som vill ha hjälp, prata en stund, osv... Ibland får man verkligen slita sig loss!
    Samtidigt blir det en ond cirkel då patienterna inte förstår eftersom de fått vänta i 4 timmar och då anser att "nu har jag väntat i 4 timmar så då ska jag ha min tid och nu är det andras tur att vänta!"
  • Mariohn
    Headrush skrev 2010-08-03 13:47:03 följande:
    Jag har också jobbat på akuten och jag glömmer aldrig en tant som blev heligt förbannad när vi tog in en patient med andningsbesvär före hennes onda knä. Hon kom ju minsann först! *grr*
    Det är typiskt. Bara att bita ihop och försöka se det för vad det är. 
  • alezay

jag förväntar mig att läkaren ska lyssna på vad har att säga..sen ta prover..fick en diagnos efter 20 år en 1 anmälan. Under all kritik. Blivit felbehandlad 2 ggr ...är gammal vårdpersonal och förstår deras stress..men är är på fel ställe.

• alezay

Men många är på fel ställe, skulle det vara.

• Eisa

Jag fattar inte all denna klagan på patienter. Vi i sjukvården ska väl ändå ha kompetens att fatta vad som ligger bakom ett irriterande beteende eller någon som är extremt angelägen om att ha en jourtid för sin depression. Vi möter folk som är stressade och mår dåligt på andra vis. Jag skulle aldrig ha mage att bli irriterad på en patient, inte ens om den vrålade av ångest för en sticka i fingret.

Det är bara att inse, vi kan inte tillgodose patienternas behov av prat och frågor. Vården suger på mycket, särskilt helheltssyn. Men vi som jobbar där kan kämpa för att det ska bli bättre.

• Headrush
    Mariohn skrev 2010-08-03 13:48:03 följande:
    Samtidigt blir det en ond cirkel då patienterna inte förstår eftersom de fått vänta i 4 timmar och då anser att "nu har jag väntat i 4 timmar så då ska jag ha min tid och nu är det andras tur att vänta!"
    Ja, det är verkligen svårt det där... Dock såär vårdcentralerna där jag bor ganska bra på att hålla tiderna... Värre är det på t.ex. akutmottagningarna där man aldrig vet hur lång tid det kommer att ta. Det beror ju helt på vilken prio patienten har och på vad för akutfall som kommer in under tiden.

Det svåraste på akuten är ju att patienten som sitter i väntrummet inte ser vad som händer bakom de stängda dörrarna. Det kan se tomt ut i väntrummet samtidigt som det är full kaos bakom dörrarna.
Svar på tråden När du går till doktorn