• Probably the best    in the

När du går till doktorn

för säg urinvägsinfektion, ryggskott, sårskada el dylikt småakut problem som det kommer att bli ett besök av och ingen annan utredning eller så, du kommer dessutom på jourtid och det är lite halvfullt i väntrummet.

Självklart förväntar du dig ett trevligt bemötande från all personal, men förväntar du dig också att de ska tycka synd om dig? Beklaga det som inträffat och helst sitta ner och prata en stund om ditt problem?

Eller är du nöjd om du får ämna ett urinprov, konstatera att du har fått en uvi, du får medicin, råd om egenvård om det kommer åter, råd om hur du ska göra om det blir sämre trots behandling och sen är det tack och hej? Alt att du undersöks i ryggen, snabb anamens, du får smärtlindrande, råd om egenvård, ev remiss sjukgymnast/rtg och sen tack och hej?

Förväntar du dig att doktorn/sjuksköterska är korrekta i sitt bemötande men inte lägger ner hela sin själ i just dig? Eller nåt annat?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-03 12:47
    Frågan ställs pga typ en händelse, jag undrar om den allmänna uppfattningen pga detta....

• Svar på tråden När du går till doktorn
  • Mariohn
    lokisse skrev 2010-08-03 13:17:07 följande:
    jag förväntar mig inte att nagon tycker synd om mig.

att bli mött pa ett profisionelt sätt av perssonalen är självklart. men det ska inte behövas smapratas med mig eller diskuteras väder och vind.
    Nej man kan inte slösa med tiden hur som helst. Men min uppfattning och erfarenhet är att det ibland kan behöva bjudas på ett "jag ser hur jobbigt du har det, jag känner verkligen med dig och vi ska göra vårt bästa här för att ta hand om dig på allra bästa sätt", medan andra bara vill ha sin diagnos och medicin
  • lokisse
    Mariohn skrev 2010-08-03 13:19:54 följande:
    Nej man kan inte slösa med tiden hur som helst. Men min uppfattning och erfarenhet är att det ibland kan behöva bjudas på ett "jag ser hur jobbigt du har det, jag känner verkligen med dig och vi ska göra vårt bästa här för att ta hand om dig på allra bästa sätt", medan andra bara vill ha sin diagnos och medicin
    det kan vara jäzze trevligt och säkert bra i manga fall men det är inget som jag tycker att man kan kräva.
    Ja det kan väll hända att det stör dig, men det betyder inte att jag har fel.
    Mariohn skrev 2010-08-03 13:18:13 följande:
    Fast det gäller ju att kunna göra en bedömning av patienten i helhet. En del människor hade tagit det som en förolämpning om man kom in för att göra en undersökning och sade "oj oj oj vad svårt du har det jag känner verkligen med dig" och känt sig omyndigförklarade. Medan en del verkligen vill höra det och mår bra av det. Många äldre har t ex ett större behov av det enligt min erfarenhet. 
    Jag själv lägger kan lägga ner 75% av min själ hos patienter som är svårt sjuka, där vi träffas ofta osv. Hos en medelålders kvinna med UVI är jag trevlig och har väl typ glömt henne när hon gått ut genom dörren.
    Många äldre kan verkligen suga tag och vilja prata, jag har full förståelse för det och har jag tid kan jag gärna sitta och prata en stund, men min huvuduppgift är ju att hjälpa dom med aktuellt problem.
    Har man en god empatisk förmåga så läser man av det, men jag tycker ändå inte det är nåt man kan räkna med när man söker för enklare besvär.
  • Mornie Alantie

Jag vill bli bemött professionellt. Jag förväntar mig inte att någon tycker synd om mig eller har något långt personligt samtal med mig. Men jag vill bli sedd och inte bli behandlad som någon form av bihang till sängen.

En gång var jag på sjukhus för att operera bort en misstänkt tumör. Jag var helt ensam där och hade dödsångest. Det var många människor och alla sprang runt och gjorde en massa saker och pratade över mitt huvud. Det var inte roligt och jag kände mig inte värdigt bemött. Det gjorde all skillnad i världen när en äldre dam, jag vet inte om hon var undersköterska eller sjuksköterska, kom fram till mig och pratade med mig istället för om mig. Hon frågade hur jag mådde och satt en stund intill mig och berättade vad som hände.

Tala alltid sannolikt. /Tage Danielsson
  • Headrush

När jag söker läkarvård av ngn anledning (halsont, uvi, ryggont, osv) så vill jag att det ska gå så snabbt och smidigt som möjligt. Jag vill ha ett vänligt bemötande, bli undersökt, får råd och medicin, sen räcker det.

Skulle det handla om allvarliga sjukdomar eller om en akut situation som ett trauma så skulle jag förvänta mig mer tid av personalen, och ev. vilja bli erbjuden kuratorkontakt.

Jag jobbar själv på sjukhus och vissa patienter och framförallt anhöriga behöver mer stöd än andra. Det beror helt på situationen.

Somliga ger en bara magont...
  • Mariohn
    Probably the best in the skrev 2010-08-03 13:23:25 följande:
    Jag själv lägger kan lägga ner 75% av min själ hos patienter som är svårt sjuka, där vi träffas ofta osv. Hos en medelålders kvinna med UVI är jag trevlig och har väl typ glömt henne när hon gått ut genom dörren.
    Många äldre kan verkligen suga tag och vilja prata, jag har full förståelse för det och har jag tid kan jag gärna sitta och prata en stund, men min huvuduppgift är ju att hjälpa dom med aktuellt problem.
    Har man en god empatisk förmåga så läser man av det, men jag tycker ändå inte det är nåt man kan räkna med när man söker för enklare besvär.
    Nej man kan aldrig kräva. Personal är också människor och när jag söker vård och ser att det är mycket att göra så försöker jag fatta mig kort och få den hjälp jag behöver så snabbt det går. Sedan tillhör jag skaran som inte sätter mig på en akutmottagning om det inte är akut. Jag blev vansinnig när jag var akut sjuk, hade svårt att andas och gnydde av smärtor och hörde damen i rummet bredvid prata om hur sur hon var över att hennes mans gula påskskjorta var borta. 
  • Mariohn
    Headrush skrev 2010-08-03 13:24:44 följande:
    När jag söker läkarvård av ngn anledning (halsont, uvi, ryggont, osv) så vill jag att det ska gå så snabbt och smidigt som möjligt. Jag vill ha ett vänligt bemötande, bli undersökt, får råd och medicin, sen räcker det.

Skulle det handla om allvarliga sjukdomar eller om en akut situation som ett trauma så skulle jag förvänta mig mer tid av personalen, och ev. vilja bli erbjuden kuratorkontakt.

Jag jobbar själv på sjukhus och vissa patienter och framförallt anhöriga behöver mer stöd än andra. Det beror helt på situationen.
    Exakt. Ofta vet man ju som vuxen om man har halsfluss eller UVI. Det är en annan sak om man är svårt sjuk och verkligen rädd och det kan vara något allvarligt. 
  • hilah

Nej, jag förväntar mig verkligen inte några personliga samtal. Det är något som är viktigt för svårt sjuka människor, inte för mig med uvi eller ryggskott.

Tidboken för en läkare på en VC kan ju bestå av depression, depression, sjukskrivning pga svår sjukdom, utredning av långvariga besvär, akut ryggskott, depression, misstanke om ca, akut uvi.....
    vart tror ni läkaren lägger sin empatiska energi? För att orka själv...

• Headrush
    Mariohn skrev 2010-08-03 13:27:44 följande:
    Exakt. Ofta vet man ju som vuxen om man har halsfluss eller UVI. Det är en annan sak om man är svårt sjuk och verkligen rädd och det kan vara något allvarligt. 
    Precis. Jag skulle tycka att det kändes lite märkligt om personalen skulle komma och ömka med mig om jag har en halsfluss
    Somliga ger en bara magont...
Svar på tråden När du går till doktorn