• Probably the best    in the

När du går till doktorn

för säg urinvägsinfektion, ryggskott, sårskada el dylikt småakut problem som det kommer att bli ett besök av och ingen annan utredning eller så, du kommer dessutom på jourtid och det är lite halvfullt i väntrummet.

Självklart förväntar du dig ett trevligt bemötande från all personal, men förväntar du dig också att de ska tycka synd om dig? Beklaga det som inträffat och helst sitta ner och prata en stund om ditt problem?

Eller är du nöjd om du får ämna ett urinprov, konstatera att du har fått en uvi, du får medicin, råd om egenvård om det kommer åter, råd om hur du ska göra om det blir sämre trots behandling och sen är det tack och hej? Alt att du undersöks i ryggen, snabb anamens, du får smärtlindrande, råd om egenvård, ev remiss sjukgymnast/rtg och sen tack och hej?

Förväntar du dig att doktorn/sjuksköterska är korrekta i sitt bemötande men inte lägger ner hela sin själ i just dig? Eller nåt annat?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-03 12:47
    Frågan ställs pga typ en händelse, jag undrar om den allmänna uppfattningen pga detta....

• Svar på tråden När du går till doktorn
  • Lindreas

Om jag söker för öroninflammation (vanligt förekommande) så vill jag ha en undersökning och ett recept på penicillin, sen kan jag tänka mig att gå därifrån. Numera brukar läkarna dock vilja veta lite mer bakgrund, hur ofta jag får besvär, om jag hör dåligt etc etc. Men eftersom jag redan har en etablerad kontakt med en öronläkare så känner jag inte att jag är i behov av problemlösning när jag söker akut för att trumhinnan gått sönder och jag inte kan få tag i min öronläkare på ett par dagar.

När jag däremot går till min ordinarie husläkare så är det på grund av långdragna problem, hon är empatisk och förstående, men klappar mig inte på kinden och duttar en massa, utan förstår att jag har det jobbigt, uttrycker detta och försöker komma fram till nästa steg. Det är allt jag behöver och vill ha.

• Mariohn
    hilah skrev 2010-08-03 13:29:40 följande:
    Nej, jag förväntar mig verkligen inte några personliga samtal. Det är något som är viktigt för svårt sjuka människor, inte för mig med uvi eller ryggskott.
    Fast när du är 85 och inne på din sjunde UVI på kort tid och du är ledsen och rädd och har ständigt ont av det så är UVI:n plötsligt mycket mer än bara en UVI. Då tycker jag att man ska få gehör för sina känslor. Det är så olika från fall till fall och från person till person. Ibland kan en vanlig, ofarlig åkomma bli fruktansvärt jobbig om man inte känner att den hjälpen man får funkar. 
    Mariohn skrev 2010-08-03 13:32:05 följande:
    Fast när du är 85 och inne på din sjunde UVI på kort tid och du är ledsen och rädd och har ständigt ont av det så är UVI:n plötsligt mycket mer än bara en UVI. Då tycker jag att man ska få gehör för sina känslor. Det är så olika från fall till fall och från person till person. Ibland kan en vanlig, ofarlig åkomma bli fruktansvärt jobbig om man inte känner att den hjälpen man får funkar. 
    Fast där har ju inte dr gjort ett bra jobb och fångat upp den äldre damen, vilket borde ha framkommit i anamnsen att hon haft 7 UVI, då är det inte längre ett akut problem utan kräver en utredning som får ta lite längre tid.
  • Mariohn
    Probably the best in the skrev 2010-08-03 13:30:42 följande:

Tidboken för en läkare på en VC kan ju bestå av depression, depression, sjukskrivning pga svår sjukdom, utredning av långvariga besvär, akut ryggskott, depression, misstanke om ca, akut uvi.....
    vart tror ni läkaren lägger sin empatiska energi? För att orka själv...

Det är ett problem. En människa som söker med den bakgrunden behöver naturligtvis få mer än bara penicillin. Samtidigt är läkaren en människa med ett visst ansvar. Jag är inte läkare men en sådan person hade jag bemött med stor empati även om jag hade fokuserat på receptet eftersom ingen kan avhjälpa en depression på akuttid. Men jag hade remitterat vederbörande vidare och låtit honom elle rhenne veta att jag gjorde det och att h*n blev lyssnad på. 
  • Mariohn
    Probably the best in the skrev 2010-08-03 13:34:14 följande:
    Fast där har ju inte dr gjort ett bra jobb och fångat upp den äldre damen, vilket borde ha framkommit i anamnsen att hon haft 7 UVI, då är det inte längre ett akut problem utan kräver en utredning som får ta lite längre tid.
    Exakt. Min poäng var mest att ibland vet man inte allt från början och därför kan man inte (vilket jag sett folk göra)  döma en människa som "gnäller över vanliga problem" .-)
    Mariohn skrev 2010-08-03 13:34:19 följande:
    Det är ett problem. En människa som söker med den bakgrunden behöver naturligtvis få mer än bara penicillin. Samtidigt är läkaren en människa med ett visst ansvar. Jag är inte läkare men en sådan person hade jag bemött med stor empati även om jag hade fokuserat på receptet eftersom ingen kan avhjälpa en depression på akuttid. Men jag hade remitterat vederbörande vidare och låtit honom elle rhenne veta att jag gjorde det och att h*n blev lyssnad på. 
    Nu missförstod du lite
    Kl 8 Depression
    Kl 8.30 Depression
    Kl 9 Sjukskrivning för långvariga besvär
    kl 9.30, Utredning misstanke om allvarlig sjukdom
    Kl 10 Akut UVI
    Kl 10.15 Akut ryggskott
    Kl 10.30 Depression
    Kl 11 Sjukskrivning
    Kl  11.30 Svåra hudbesvär hos tonåring
    Kl 12 Lunch....
    Mariohn skrev 2010-08-03 13:34:19 följande:
    Fast det var iof ett bra svar ändå. För det KAN ju vara så att den där UVI.n är tillfället då man kommer till Dr och då vill man ta upp sin depression som man inte orkat söka för förut. Men samtidgit blir det inte heller bra då det är jourtid och dr har typ 15 min för både undersökning och diktat.....
  • Headrush

Det som jag tycker är viktigt när man jobbar med människor är att man ser varje individ för vad den är. Det är lätt att man blir hemmablind när man jobbar med samma typ av sjukdomar varje dag.

Det som jag personligen inte stressar upp mig för kan vara väldigt jobbigt och ge en fruktansvärd ångest för den enskilde patienten. 

Somliga ger en bara magont...
  • Mariohn
    Probably the best in the skrev 2010-08-03 13:36:32 följande:
    Nu missförstod du lite
    Kl 8 Depression
    Kl 8.30 Depression
    Kl 9 Sjukskrivning för långvariga besvär
    kl 9.30, Utredning misstanke om allvarlig sjukdom
    Kl 10 Akut UVI
    Kl 10.15 Akut ryggskott
    Kl 10.30 Depression
    Kl 11 Sjukskrivning
    Kl  11.30 Svåra hudbesvär hos tonåring
    Kl 12 Lunch....
    Ja jag missförstod :-9 Trodde det var en och samma person som desperat sökte tid och hjälp! sorry. 
    Headrush skrev 2010-08-03 13:37:42 följande:
    Det som jag tycker är viktigt när man jobbar med människor är att man ser varje individ för vad den är. Det är lätt att man blir hemmablind när man jobbar med samma typ av sjukdomar varje dag.

Det som jag personligen inte stressar upp mig för kan vara väldigt jobbigt och ge en fruktansvärd ångest för den enskilde patienten. 
    Samtidigt som det ändå måste finnas lite egenansvar hos den enskilda patienten att förstå att en kort akuttid på jourcentralen innebär ett kort möte för ett akut dock inte jätteallvarligt problem. Det funkar ju lixom inte att sjävl helt släppa sitt egenansvar och kräva att sjukvården ska ta över! Då blir det inte bra, på nåt vis.
Svar på tråden När du går till doktorn