• pyjamastrollet

Snippa & framstjärt...

Har bara en fundering...
    Varför känner föräldrar och även personal på dagis m.m ett så stort behov av att döpa om könsdelarna när de talar till barn? Jag fattar inte riktigt grejjen riktigt, varför inte bara kalla det för sina namn (syftar då på t.ex penis och vagina)?
    Jag kommer då inte kalla min dotters kön för snippa eller dylikt när hon blir äldre, tycker det låter lite skumt.

Har en kompis som har en dotter och han och mamman till barnet kände precis likadant. De valde därför att kalla det vid sitt namn istället för att hitta på något annat men när hon började på dagis började hon kalla det för snippa för att personalen där säger så. Lite galet tycker jag, vad tycker ni?

• Svar på tråden Snippa & framstjärt...
  • Priceless Perfection
    Denebola skrev 2010-08-21 22:42:07 följande:
    Nej, vi hade inte riktigt den sortens öppna kommunikation, tyvärr. Men det skulle väl i så fall ha varit underlivet som alternativ till stjärt. Så det har i princip blivit att jag inte pratat om "det där nere". alls genom åren, när det väl har hänt har det kännts väldigt obekvämt. Och jag tycker det är synd och skam att jag blivit så begränsad. Dock jobbar jag på att känna mig bekväm med att ha en snippa (eller ja, att kalla den så, jag är väldigt bekväm med att ha den). Jag är inte där än men har kommit en bra bit på vägen.
    Då tror jag (som amatör) att det beror på det.
    Jag kan väl också känna att det är en aning obekvämt att prata om underlivet öppet bara så där, men aldrig framför min man eller om mina barn frågar mig.
  • Priceless Perfection
    Denebola skrev 2010-08-21 22:46:06 följande:
    Slida användes förresten också där hemma, men det kändes väldigt kliniskt. Och nu på senare år har jag ju dessutom lärt mig att det endast benämner en del av snippan. Och som sagt. Mitt kön är mer än bara ett hål.
    Ja, slida skär i mina öron också faktiskt.
  • Denebola
    Priceless Perfection skrev 2010-08-21 22:49:14 följande:
    Då tror jag (som amatör) att det beror på det.
    Jag kan väl också känna att det är en aning obekvämt att prata om underlivet öppet bara så där, men aldrig framför min man eller om mina barn frågar mig.
    Jo, det är med all säkerhet en stor del i att jag känner mig obekväm med att prata om mitt kön. Men det hade varit något lite lättare om jag åtminstone hade haft ett riktigt namn för det.
  • Denebola

Btw, de som säger kissen, säger de bajsen också?

Bajsstjärten, någon? Inte?

• Fridalusen

När jag var liten spelade vi "Nigger" på skolgården. Det var alltså ett ord som jag fick lära mig som barn och det var ett ord som kändes bekvämt att använda, det var ju ett bollspel.

Som vuxen inser jag ju hur direkt olämpligt detta namn (och ord) är och jag kommer alltså inte föra detta namn på bollspelet vidare till mina barn. 

Rör min snippa och du släpper lös ett vilddjur!
  • Fridalusen

Det här hittade jag i en annan snipp-tråd och det var så bra så det måste citeras här!

Manchester skrev följande:
    Alla flickor är behjälpta av att få ett gemensamt ord för sitt underliv. Det finns faktiskt få saker som retar mig mer när det gäller (brist på) jämställdhet än just att flickor inte ens ska veta vad deras könsorgan heter! Att de flesta familjer har någon hemsnickrad variant hjälper liksom inte, snarare tvärtom. Det bara understryker att den här kroppsdelen är för oviktig eller för genant för att ha ett ord i vårt gemensamma språk.

Rör min snippa och du släpper lös ett vilddjur!
  • beppum
    Denebola skrev 2010-08-21 22:38:10 följande:
    Vad använder du för namn för ditt kön i olika sammanhang? Dvs när du pratar med dina barn, med din man, med dina kompisar, medicinsk personal, mm?

Jag skulle inte kunna använda stjärten nu som vuxen eftersom det är missvisande. Jag har bara en rumpa, och den sitter där bak.

Underlivet är ett namn som jag tycker är okej (men inte mer), typ går att använda i nödfall. Men i mina ögon är det ett undvikande namn, i princip samma sak som att säga "det onämnbara", "det där", "mellan benen" eller "du vet".
    Jag tycker det är jätteviktigt att det finns namn för könsorganen! Stjärt betyder som tidigare nämnts rumpa. Det är något som har med bajs att göra och bör inte förväxlas med snippan. Barn är smarta, de fattar mycket tidigt att bajs är smutsigt. Jag vill inte att mina barn ska förknippa snippor med smuts!

Jag använder snopp och snippa om barns könsorgan och fitta och kuk när jag pratar om vuxnas könsorgan. Det gäller oavsett vem jag pratar med.
    Fitta är helt enkelt det enda ordet som innefattar alla delar av könet. Det är dessutom ett gammalt vackert ord som betyder våt ängsmark. Det är dags att vi tar det tillbaka!
  • Esmeraldalilla

Jag är uppvuxen med ordet "kissemurra". Det är något jag säger till mina flickor på förskolan och till mina egna flickor. Det är aldrig någon som inte har vetat vad jag har menat.
    Ordet snippa är en benämning som blir allt vanligare, det låter ju mycket bättre än framstjärten iallafall... Jag kommer nog ändå alltid säga kissemurra.

• Pyris
    Denebola skrev 2010-08-21 21:56:27 följande:
    Snippan är ett namn för hela det kvinnliga underlivet (till skillnad från slida, vagina, vulva mfl), så jo, kisset kommer från snippan (och närmare bestämt från urinröret).
    Det beror på vilken ordbok du tittar i faktiskt.
  • Denebola
    Pyris skrev 2010-08-22 10:27:02 följande:
    Det beror på vilken ordbok du tittar i faktiskt.
    Jo, jag har sett den diskussionen i tråden. Men jag håller mig till SAOL, som är normsättande.

Och även om snippa endast skulle vara synonymt med vulva, så är det många gånger bättre än kussimurra, tuttilura, fillemojsa, framstjärt och alla andra vedervärdiga namn folk hittar på.
Svar på tråden Snippa & framstjärt...