• pyjamastrollet

Snippa & framstjärt...

Har bara en fundering...
    Varför känner föräldrar och även personal på dagis m.m ett så stort behov av att döpa om könsdelarna när de talar till barn? Jag fattar inte riktigt grejjen riktigt, varför inte bara kalla det för sina namn (syftar då på t.ex penis och vagina)?
    Jag kommer då inte kalla min dotters kön för snippa eller dylikt när hon blir äldre, tycker det låter lite skumt.

Har en kompis som har en dotter och han och mamman till barnet kände precis likadant. De valde därför att kalla det vid sitt namn istället för att hitta på något annat men när hon började på dagis började hon kalla det för snippa för att personalen där säger så. Lite galet tycker jag, vad tycker ni?

• Svar på tråden Snippa & framstjärt...
  • Pyris
    Denebola skrev 2010-08-24 14:10:16 följande:
    Jag förstår att det känns konstigt för dig att använda det, eftersom ordet sas är en "efterkonstruktion" (dvs det har kommit efter din uppväxt). Men kan du inte hålla med mig om att det är troligt att de som växer upp med ordet kan identifiera sitt kön med det längre än under småbarnsåren?
    Nej, jag tror inte det faktiskt.
    Jag tror det handlar mer om att vi måste prata mer med våra barn om deras kön och deras sexualitet utan att det ska bli tillgjort eller konstigt. Det ska vara naturligt som om man pratade om ett öra eller fingret. Och då är det ju jätte bra om det finns dom som tycker att snippa är ett bra ord att använda för att kunna prata om det obesvärat.
    Jag tror för att det är så mycket hyshhysh för oss när vi var barn, var för att man helt enkelt inte pratade om det så. Det överlämnades nog till skolan, så slapp föräldrarna ta i den "jobbiga pinsamma" biten. För ingen pratade med våra föräldrar om sådant, så dom visste inte riktigt hur dom skulle bära sig åt.
    Min mamma var en sådan människa.. hon pratade aldrig med mig om något som hade med det att göra, för hon tyckte det var jobbigt. Men jag har konstaterat att jag nog hade tur för jag är inte ett dugg förvirrad eller osäker på mitt kön.
  • Denebola
    Pyris skrev 2010-08-24 14:19:46 följande:
    Nej, jag tror inte det faktiskt.
    Jag tror det handlar mer om att vi måste prata mer med våra barn om deras kön och deras sexualitet utan att det ska bli tillgjort eller konstigt. Det ska vara naturligt som om man pratade om ett öra eller fingret. Och då är det ju jätte bra om det finns dom som tycker att snippa är ett bra ord att använda för att kunna prata om det obesvärat.
    Jag tror för att det är så mycket hyshhysh för oss när vi var barn, var för att man helt enkelt inte pratade om det så. Det överlämnades nog till skolan, så slapp föräldrarna ta i den "jobbiga pinsamma" biten. För ingen pratade med våra föräldrar om sådant, så dom visste inte riktigt hur dom skulle bära sig åt.
    Min mamma var en sådan människa.. hon pratade aldrig med mig om något som hade med det att göra, för hon tyckte det var jobbigt. Men jag har konstaterat att jag nog hade tur för jag är inte ett dugg förvirrad eller osäker på mitt kön.
    Jag håller absolut med dig om att det är otroligt viktigt att kunna prata obehindrat kring kön, det är väl egentligen huvudfrågan. Men ordet snippa är ett bra redskap på vägen, eftersom det idag inte finns några andra bra och allmängilitiga ord att använda som täcker in hela könet och som är lätt att använda när man är liten (och blir äldre).
  • Pyris
    Denebola skrev 2010-08-24 14:28:21 följande:
    Jag håller absolut med dig om att det är otroligt viktigt att kunna prata obehindrat kring kön, det är väl egentligen huvudfrågan. Men ordet snippa är ett bra redskap på vägen, eftersom det idag inte finns några andra bra och allmängilitiga ord att använda som täcker in hela könet och som är lätt att använda när man är liten (och blir äldre).

För dom som känner att det är ett bra ord att använda så är det ju jätte bra.

Men för dom som inte känner så, så är det bra att man kanske hittar ett annat ord istället som känns bättre, sen tror jag inte det spelar så stor roll om det är kissemurran eller vad det nu kan vara, för folk är inte dumma.. vi vet vad barnen menar om dom skulle komma och säga att dom t.ex. hade ont i fjösen eller musen. Precis som en pojke skulle göra sig förstådd om han kom och sa att han hade ont i petterniklas. Alla kallar ju inte sina pojkars kön för snopp heller.

• pyjamastrollet
    Denebola skrev 2010-08-23 23:08:48 följande:
    Vad har du för förslag i stället?

Jag kan hålla med dig om att just snippa inte är ett måste (visst, det är likt snopp, men penis och vagina är inte lika och funkar ändå som "jämlikar"), men jag kan inte komma på ett enda annat ord som avser hela det kvinnliga könet och som är "snällt" och funkar i vardagliga sammanhang.
    Underliv?
  • Denebola
    pyjamastrollet skrev 2010-08-24 14:35:22 följande:
    Underliv?
    Mja. Jag tycker att det är okej men inte mer. Det är ett väldigt diffust begrepp. Men väldigt mycket bättre än musslan, kussimurran och framstjärten i alla fall.
  • Fridalusen
    Pyris skrev 2010-08-24 13:54:20 följande:
    Oki.. ja vi tycker ju olika och gör olika alla människor. Så är det.
    Jag anser att det är bättre jag använder ett ord som jag känner mig bekväm med så att jag kan prata med mina barn utan känna mig illa till mods, så att det känns lätt och bekvämt så att mina barn kan få en bra uppfattning om sitt kön och inte behöva skämmas för att prata om det. För jag tror fortfarande det är viktigast.. att man pratar.. inte att man använder ett visst ord.
    Jag håller med till viss del, klart man ska vara bekväm, men jag undrar om inte vissa ord skadar mer än vad de gör nytta. Alla ord som innefattar stjärt eller rumpa som syftar till det kvinnliga könsorganet tror förstör, oavsett hur bekväm man är att säga det...(vet att inte just DU använder det ordet dock).

Som jag sa tidigare, bara för att jag är bekväm med att säga ordet nigger är det verkligen inte ett ord jag slänger mig med hur som helst i vardagligt tal.
    Rör min snippa och du släpper lös ett vilddjur!
  • Pyris
    Denebola skrev 2010-08-24 14:38:06 följande:
    Mja. Jag tycker att det är okej men inte mer. Det är ett väldigt diffust begrepp. Men väldigt mycket bättre än musslan, kussimurran och framstjärten i alla fall.
    Vad är diffust med underliv?
  • Denebola
    Pyris skrev 2010-08-24 14:32:44 följande:

För dom som känner att det är ett bra ord att använda så är det ju jätte bra.

Men för dom som inte känner så, så är det bra att man kanske hittar ett annat ord istället som känns bättre, sen tror jag inte det spelar så stor roll om det är kissemurran eller vad det nu kan vara, för folk är inte dumma.. vi vet vad barnen menar om dom skulle komma och säga att dom t.ex. hade ont i fjösen eller musen. Precis som en pojke skulle göra sig förstådd om han kom och sa att han hade ont i petterniklas. Alla kallar ju inte sina pojkars kön för snopp heller.

Fast pojkar har i alla fall ordet snopp. Alltså, jag säger inte att det är fel att ha olika "smeknamn" på kön, det jag är emot är att det inte ska finnas ett allmängiltigt ord för kvinnors kön. Jag har aldrig hört talas om föräldrar som vägrar lära sina barn ordet snopp, men ordet snippa är tydligen helt förfärligt och motbjudande. Det är något som inte står rätt till när det är såna motsättningar mot att flickor ska få ett "riktigt" namn på sitt kön. För fjösen och musen är inte "riktiga" namn. Inte heller är petternicklas det, för den delen. Men pojkar har snopp att "falla tillbaka på". Flickor saknar (/har saknat) ett sådant ord.

Folk förstår antagligen att man menar katt om man säger mjaumjau, men vem undviker att lära sina barn att det heter katt, och lär dem i stället att det heter mjaumjau?
  • Denebola
    Pyris skrev 2010-08-24 14:42:29 följande:
    Vad är diffust med underliv?
    Det är ospecikt. Du kan lika gärna prata om nedre delen av magen som könet när du säger underliv.
  • pyjamastrollet
    Denebola skrev 2010-08-24 14:38:06 följande:
    Diffust är det väl bara då för att man inte vet vad det betyder? Underliv betyder ju kvinnligt kön precis lika mycket som fitta och snippa. 
    Snippa vann en tävling för några år sedan och därav har det blivit intaget i SAOL historiskt sätt har det ju använts för mer saker än könet, alltså kan ju et tolkas som diffust. Jag tycker inte att kissestjärt, kussimurra m.fl är bra ord utan jag gillar dom som funnits när jag växte upp och innan dess t.ex underliv, vagina, fitta. Jag har aldrig haft problem att prata om mitt kön, tror det handlar om att min mamma aldrig tyckt att det varit konstigt att prata med mig om det.
    Alltså summan av kardemumman tror jag inte att det ligger i vilket ord man använder utan att man känner sig bekväm i det så att man inte överför div. obehag till barnet för att man inte känner sig bekväm. Dock så är det ju en fördel att man använder ett ord som andra kan förstå och inte ord som kissen osv. eftersom det lätt kan leda till missförstånd senare. 
Svar på tråden Snippa & framstjärt...