Jag har flera gånger reagerat över hur många som inte har koll på att slida/vagina INTE är "hela" könet. Hur många som har fått sitt kön förminskat till att enbart vara ett hål.
Jag har också förstått att många har dålig koll på hur deras snippor ser ut, var alla delar sitter och hur de ser ut, de skulle aldrig få för sig att titta på en anatomibild eller, gud förbjude, ta fram en spegel för att kolla hur de själva ser ut.
Allt detta handlar med största sannolikhet om att kvinnans kön är något man inte pratar om, det är inget viktigt, ska man använda det är det för att mannen ska få ligga och för att föda barn (jag hårddrar det väldigt mycket nu, om ni inte förstod det). Dessutom är det snuskigt att ha sex och kvinnor som har mycket sex är slampor.
För att få detta att upphöra, är ett lättanvänt namn för hela könet en stor möjlighet. Genom att låta döttrar få veta att de har en snippa (och att denna består av vaigna, blygdläppar, klitoris mm - man lär ju barnen vad pek-, lång-, ringfinger mfl. heter, och säger inte bara "hand", så varför inte lära ut delarna i snippan?) ger man dem makt över sitt eget kön.
Man ger dem makten att prata om sitt kön med ett okomplicerat namn som gör att de slipper att skämmas. De får ett namn som alla känner till och slipper mumla fram att det svider på nutten och slipper även att då mötas med oförstående från en vuxen som inte har den blekaste aning om att flickans föräldrar lärt henne att hennes kön heter nutt.
Jag tycker att det är fruktansvärt viktigt att flickor ska lära sig att alla kroppsdelar är lika fina och lika viktiga, det ska inte hymlas när man pratar om könet, för det är inte konstigare än vad öronen är. Visserliget är könet privat, men det är varken dåligt eller fult. Att det är privat innebär inte att man inte får prata om det. Det ska inte vara mer pinsamt att säga att det kliar på snippan än att säga att det kliar på armen.
Ordet snippa ger flickor ett bra verktyg att känna sig bekväm med sin kropp och att slippa skämmas. För varför ska man skämmas över något så fint, så fantastiskt och så häftigt som sin snippa?
Att ha allmängilitiga namn på sina kroppsdelar är en viktig del i att lära känna sin kropp och att känna stolthet över denna. Att ha konstiga hittepånamn som varierar från familj till familj förstår jag mig inte på.