• pyjamastrollet

Snippa & framstjärt...

Har bara en fundering...
    Varför känner föräldrar och även personal på dagis m.m ett så stort behov av att döpa om könsdelarna när de talar till barn? Jag fattar inte riktigt grejjen riktigt, varför inte bara kalla det för sina namn (syftar då på t.ex penis och vagina)?
    Jag kommer då inte kalla min dotters kön för snippa eller dylikt när hon blir äldre, tycker det låter lite skumt.

Har en kompis som har en dotter och han och mamman till barnet kände precis likadant. De valde därför att kalla det vid sitt namn istället för att hitta på något annat men när hon började på dagis började hon kalla det för snippa för att personalen där säger så. Lite galet tycker jag, vad tycker ni?

• Svar på tråden Snippa & framstjärt...
  • elva06

Jag tycker då inte att en söt liten flicka har en vagina!!! Det låter för vulgärt på något sätt. I början sa jag kissen, muffen, mufflan å såna saker. Var väldigt emot Snippa som alla på dagis sa, lät så jäkla nymodigt och löjligt. Men när min lilla tjej kom hem en dag från dagis och sa att "det heter inte kissen Mamma, det heter Snippa", så lät det så jäkla gulligt så nu heter det snippan hemma hos oss också.

• Denebola
    elva06 skrev 2010-08-23 23:13:05 följande:
    Jag tycker då inte att en söt liten flicka har en vagina!!! Det låter för vulgärt på något sätt. I början sa jag kissen, muffen, mufflan å såna saker. Var väldigt emot Snippa som alla på dagis sa, lät så jäkla nymodigt och löjligt. Men när min lilla tjej kom hem en dag från dagis och sa att "det heter inte kissen Mamma, det heter Snippa", så lät det så jäkla gulligt så nu heter det snippan hemma hos oss också.
    I applaud your daughter
  • Little Ms Chatterbox
    MaPaFrid skrev 2010-08-23 17:24:54 följande:
    Jag å andra sidan tycker att penis och vagina låter tillkrånglat. Om jag ska torka min dotter efter hon har kissat säger jag INTE : "kom så får mamma torka vaginan"... Utan jag säger: "Kom så får mamma torka snippan".

Likadant säger jag till sonen att vi ska tvätta snoppen om jag hjälper honom i duschen, för det låter mer "naturligt" för mig än att jag ska säga till honom att jag ska hjälpa honom att tvätta sin penis.
    Denebola skrev 2010-08-23 18:24:17 följande:
    Jag har flera gånger reagerat över hur många som inte har koll på att slida/vagina INTE är "hela" könet. Hur många som har fått sitt kön förminskat till att enbart vara ett hål.

Jag har också förstått att många har dålig koll på hur deras snippor ser ut, var alla delar sitter och hur de ser ut, de skulle aldrig få för sig att titta på en anatomibild eller, gud förbjude, ta fram en spegel för att kolla hur de själva ser ut.

Allt detta handlar med största sannolikhet om att kvinnans kön är något man inte pratar om, det är inget viktigt, ska man använda det är det för att mannen ska få ligga och för att föda barn (jag hårddrar det väldigt mycket nu, om ni inte förstod det). Dessutom är det snuskigt att ha sex och kvinnor som har mycket sex är slampor.

För att få detta att upphöra, är ett lättanvänt namn för hela könet en stor möjlighet. Genom att låta döttrar få veta att de har en snippa (och att denna består av vaigna, blygdläppar, klitoris mm - man lär ju barnen vad pek-, lång-, ringfinger mfl. heter, och säger inte bara "hand", så varför inte lära ut delarna i snippan?) ger man dem makt över sitt eget kön.

Man ger dem makten att prata om sitt kön med ett okomplicerat namn som gör att de slipper att skämmas. De får ett namn som alla känner till och slipper mumla fram att det svider på nutten och slipper även att då mötas med oförstående från en vuxen som inte har den blekaste aning om att flickans föräldrar lärt henne att hennes kön heter nutt.

Jag tycker att det är fruktansvärt viktigt att flickor ska lära sig att alla kroppsdelar är lika fina och lika viktiga, det ska inte hymlas när man pratar om könet, för det är inte konstigare än vad öronen är. Visserliget är könet privat, men det är varken dåligt eller fult. Att det är privat innebär inte att man inte får prata om det. Det ska inte vara mer pinsamt att säga att det kliar på snippan än att säga att det kliar på armen.

Ordet snippa ger flickor ett bra verktyg att känna sig bekväm med sin kropp och att slippa skämmas. För varför ska man skämmas över något så fint, så fantastiskt och så häftigt som sin snippa?

Att ha allmängilitiga namn på sina kroppsdelar är en viktig del i att lära känna sin kropp och att känna stolthet över denna. Att ha konstiga hittepånamn som varierar från familj till familj förstår jag mig inte på.
    Håller fullständigt med
  • Lingonflickan

Jag har inga förslag, därför fortsätter jag i dagsläget att säga kissestjärten.

Rör min familj och du släpper löst ett vilddjur!
  • Fridalusen
    Lingonflickan skrev 2010-08-24 09:19:18 följande:
    Jag skulle verkligen vilja veta varför du tycker det ordet är så bra? Rent objektivt som ord alltså, inte för att du lärt dig det som barn. Hur tycker du att det gagnar din dotter att du lär henne det ordet?
    Rör min snippa och du släpper lös ett vilddjur!
  • Denebola
    Fridalusen skrev 2010-08-24 12:14:16 följande:
    Jag skulle verkligen vilja veta varför du tycker det ordet är så bra? Rent objektivt som ord alltså, inte för att du lärt dig det som barn. Hur tycker du att det gagnar din dotter att du lär henne det ordet?
    Jag är också idel öra.

Min synvinkel är, att även om jag hade tyckt att snippa var ett helskumt ord (och faktiskt, så älskade jag det inte från början utan bestämde mig för att det var ett bra ord, och först därefter har jag börjat att faktiskt tycka om det), så kan jag titta objektivt på saken och se att snippa har många fördelar. Kissestjärt (mfl.) - not so much.
  • Jeluni
    Lingonflickan skrev 2010-08-24 09:19:18 följande:
    "Kissestjärten"? På vilket sätt är det bättre än snippan?
    Eller att använda kissen, muffen och allt som hittas på. Jag förstår verkligen inte. Det är ju inte själva ordet som är det viktiga, utan att det öht finns ett ord för flickors könsorgan som är neutralt och allmänt vedertaget. För min del skulle det lika gärna kunna heta ldkdygt, om det var något alla använde.
  • Jeluni
    Lingonflickan skrev 2010-08-24 12:27:52 följande:
    Men det är ju där kisset kommer. Därav namnet.
    I så fall kan vi ju ta bort ordet snopp också och ersätta det med kissestjärten om det bara handlar om denna funktion.
  • Fridalusen
    Lingonflickan skrev 2010-08-24 12:27:52 följande:
    Men det är ju där kisset kommer. Därav namnet.
    Jag förstår kiss-delen. Men stjärten då?
    Rör min snippa och du släpper lös ett vilddjur!
Svar på tråden Snippa & framstjärt...