• pyjamastrollet

Snippa & framstjärt...

Har bara en fundering...
    Varför känner föräldrar och även personal på dagis m.m ett så stort behov av att döpa om könsdelarna när de talar till barn? Jag fattar inte riktigt grejjen riktigt, varför inte bara kalla det för sina namn (syftar då på t.ex penis och vagina)?
    Jag kommer då inte kalla min dotters kön för snippa eller dylikt när hon blir äldre, tycker det låter lite skumt.

Har en kompis som har en dotter och han och mamman till barnet kände precis likadant. De valde därför att kalla det vid sitt namn istället för att hitta på något annat men när hon började på dagis började hon kalla det för snippa för att personalen där säger så. Lite galet tycker jag, vad tycker ni?

• Svar på tråden Snippa & framstjärt...
  • Alisa

Precis som jag hemma brukar kalla stol för tjipp, och bord för gnet. Varför inte liksom? De orden har fungerat nu hemma hos oss i flera år.

• Fridalusen

Mamma i småland, varför svarar du inte?

Varför stjärten? Varför ska din dotter lära sig att hon kissar med stjärten? Har hon två stjärtar? En kissestjärt och en bajsestjärt?

Och min tidigare fråga, på vilket sätt tycker du är kissestjärten är ett bra ord, rent objektivt? Jag vet att du är uppvuxen med det ordet, men måste det vara ett bra ord för det tycker du? 

Rör min snippa och du släpper lös ett vilddjur!
  • Lingonflickan
    Fridalusen skrev 2010-08-25 18:05:09 följande:
    Mamma i småland, varför svarar du inte?

Varför stjärten? Varför ska din dotter lära sig att hon kissar med stjärten? Har hon två stjärtar? En kissestjärt och en bajsestjärt?

Och min tidigare fråga, på vilket sätt tycker du är kissestjärten är ett bra ord, rent objektivt? Jag vet att du är uppvuxen med det ordet, men måste det vara ett bra ord för det tycker du? 
    Varför ska stjärten nödvändigtvis likställas med rumpan då? Ja det har hänt att man sagt bajsestjärt men ofta säger vi nog snarast rumpan.

Fråga två har jag redan svarat på.
    Rör min familj och du släpper löst ett vilddjur!
  • Denebola
    Lingonflickan skrev 2010-08-25 22:43:25 följande:
    Varför ska stjärten nödvändigtvis likställas med rumpan då? Ja det har hänt att man sagt bajsestjärt men ofta säger vi nog snarast rumpan.

För att stjärt är en synonym till rumpa?
  • Fridalusen
    Lingonflickan skrev 2010-08-25 22:43:25 följande:

För att den ÄR likställd med rumpa? Slår du upp stjärt i SAOB så står det: hos person: bakdel, ända, "stuss", "gump", "rumpa"...

Det svaret måste jag ha missat. Skulle du vilja ta det igen?
    Rör min snippa och du släpper lös ett vilddjur!
  • Rockan
    Lingonflickan skrev 2010-08-24 18:28:26 följande:
    Heter det inte i min värld. Det är som någon skrev ett ord som vann en omröstning. En konstruktion  baserad på feminismens krav, inte ett faktiskt behov.
    Inte ett faktiskt behov enligt vem? Enligt dig?
    All den förskole- och skolpersonal som efterfrågat ett ord som snippa struntar vi i, likaså de föräldrar som under årtionden tvekat inför vad de ska kalla sina döttrars kön, utan istället påstår vi att allt är ett "feministiskt krav". Vilket strunt.

Vet du att det finns forskning som tyder att barn som kan tala om sina kön med vedertagna och korrekta ord verkar ha lättare att värja sig från övergrepp, samt att de känner mindre skam och har lättare att ta sig igenom processen det innebär att bearbeta ett övergrepp?
  • iser

Jag är jättenöjd med snippa. Min dotter är 13 månader och när jag frågar henne "Var är snippan?"  Lyfter hon på magen och viker sig dubbel för att se den. Jag vet inte vad jag skulle kalla den annars. Slida är ok för mig men det är ju en annan del. Snippa är ett bra ord för hela det fina paketet.

• crimson
    Jag känner att många inte riktigt tar den här frågan på allvar. Många skriver att dem inte ens ser problematiken...
    För mig är det här en mycket viktig fråga som handlar om jämlikhet inför könen.

Jag har fortfarande inget namn för mitt eget underliv som jag kan använda obehindrat och utan att skämmas i diskussioner tillsammans med andra vuxna. Såsom man ibland kan diskutera snoppar och penisar .

Jag vill att min egen dotter ska växa upp med ett namn för sitt kön som hon kan använda obehindrat och som alla andra förstår utan att det kräver förklaring. Det kan inte sägas om alla namn som nämnts i den här tråden. Jag skulle aldrig kunna tex gå till gynekologen och fråga om han kan titta på min kissestjärt.

Ni som inte tycker att det är viktigt eller som aldrig skulle kunna använda "snippan" för att det är påhittat och löjligt, förstår ni inte att det ÄR VIKTIGT. Det hadlar om jämlikhet, att vi kvinnor inte ska behöva skämmas för vårt eget könsorgan...
Svar på tråden Snippa & framstjärt...