• Haligh

30+ väntar barn i mars i stockholms innerstad?

Här har vi åkt på det onda RS-viruset. Varit hos min mamma ett par dagar för sambon var borta, så nu ligger vi på akademiska i Uppsala. Åkte in med Sigrid vid lunch igår, då hon hostade nåt alldeles förskräckligt och rosslade när hon andades. 39 graders feber hade hon. Har andats i mask sen vi kom in för att lösa upp slemmet. Hon är rätt pigg men hade nu på morgonen fortfarande feber så jag vet inte alls vad som händer. Sambon kom igår så vi har legat och trängts sjavfötters i sjukhussängen, inte sovit många minuter. Det gjorde däremot Sigrid, lilla gumman är så himla duktig! Åh att såna små ska bli sjuka. Hoppas Philip och alla andra bebisar mår bra!

• Haligh

Nu är vi hemma igen. Sigrid har fortfarande nästan 39 graders feber (den har varit som lägst 38) men de skickade hem oss ändå, för de tyckte ändå hon verkade hyfsat pigg. Det är tur man har lite hull att ta av när man blir sjuk sa de, tyckte hon var stark fast hon är så liten!

Hon har andats i mask en gång i timmen hela natten, koksaltlösning som gör att slemmet släpper. En väldigt ledsen liten flicka, inget skratt på flera dagar. Hon hade svårt att sova för hon hostade så mkt men det är mkt lugnare nu. Så förutom penicillin mot öroninflammationen så är det inte så mycket mer än att se till att hon äter ordentligt, koksalt i näsan och febernedsättande. Och ha koll på andningen. Lilla stumpan, jäkla skit att hon skulle dra på sig sånt. Smittar väldigt mycket så vi ska inte umgås med småttingar på ett par veckor. Hoppas verkligen att era slipper det!!!

• Haligh
    saltgurkan skrev 2011-03-22 12:44:11 följande:
    just det jag och min man är lite oense om hennes namn, så jag måste fråga er vad ni tycker...

Lilltjejen kommer få sin pappas efternamn som är ett namn som börjar på R och är från skottland därför ville vi gärna ha ett namn som också började på r men inte var för hårt.
    Vi har valt Rory/Rori.

Min man tycker Rory, för det är ett släktnamn från hans sida och är orginalstavningen. Han tycker Rori är lite "hitta på namn" och lite white trash som typ månfare eller liknande..
    Jag tycker Rori (det är ju fortfarande från hans släkt, fast med en annan stavning bara) för jag tycker det låter lite mer svenskt och låter finare..lite som Siri. Och jag har väldigt svårt för y-namn, som Conny och Johnny osv som jag tycker är lite WT (jag vet att det INTE är pc att säga WT, men jag ser framför mig en svensk version av cops och de som är med), Fast jag kan hålla med om att det ser finare ut när man skriver det med y..

båda namnen uttalas med å, dvs så säger man Råry eller Råri... 

Vad säger ni, Rory eller Rori? och dessutom tror ni att det är ett för konstigt namn i Sverige så hon kommer bli retad?  och kommer folk ha svårt att uttala det och eller stava det (Rory är ett ganska vanligt namn i England och Skottland men inte här)?  kan ni komma på några elaka rim på namnet?

Hjälp oss, detta är absolut inte känsligt så var brutalt ärliga!
    TYcker Rory är jättefint, kan man bli retad för det kan man bli det för vilket som helst! Inte svårt att uttala, herregud idag finns det så många konstiga namn så ingen kommer lyfta på ögonbrynen! Det är ett unisex-namn antar jag..? För jag har träffat 2 med det namnet (med engelska föräldrar) och de var killar båda två. Men det låter fint på en flicka också, det tycker jag! Jag håller nog med din man där att med y är snyggare, kul när man har brittisk anknytning, med i skulle jag inte tänka så.
  • Haligh

Grattis grattis, Golden! Vad underbart att höra att fl gick så bra ändå! Lustgas skulle man ha hemma, hehe Nora är jättefint, inte kan man väl låsa upp sig vid eventuella rim? Lycka till med lillpluttan! Mys på, herrejistanes vad fort det går - Sigrid väger nu 6200 g, och närmar sig 3 månader. Minns knappt hur livet var dessförinnan

• Haligh
    Golden Robot skrev 2011-03-23 14:21:13 följande:
    Tack så jättemycket!

Är verkligen superimponerad över att ni hinner med så mycket. Själv har jag ff efter en och en halv vecka svårt att förstå hur jag ska klara mig ensam med henne på dagarna fr o m måndag :-0 Nu ammar jag och under tiden gör pappan i ordning ersättningen och så tar han vid med koppmatningen. Nån annan som koppmatar förresten? De ser ju helt bedårande ut när de lapar <3

Ja, just det; glömde ju viktiga "data": 49 cm lång och 3 460 gram, och en massa hår!

Förresten Haligh: Hur har det gått med dina "broderier"? Jag har redan hunnit få mina kollade två gånger sedan förlossningen: en gång för att jag tyckte att ett stygn skavde och sedan för att vi var tvungna att åka till gynakuten när jag fick ont i magen. Eftersom jag hade s k lång vattenavgång (mer än 18 timmar) och att de enligt praxis ska ge antibiotika förebyggande då men missade det på mig så ville barnmorskan vi var på återbesöket hos att det skulle kollas upp. Allt var bra men jag ska på ytterligare en koll senare i veckan " för säkerhets skull".
    ANg att saker och ting tar tid; det första tiden jag hade att passa efter fl var ju när vi skulle fika, och se hur det gick Nej, i början är ju allt så ovant, och man är så trött jag låg iaf kvar i sängen rätt länge på förmiddagarna. Nu är det mycket enklare, nu har man lärt sig ungefär hur hon sover.

Jag är rätt rastlös av mig och har ju fått en bebis som sover gott om nätterna och mycket om nätterna, så då måste jag aktivera mig. Kan inte bara sitta hemma, skulle bli knäpp då! Lovar dig att du om några veckor kommer känna helt annorlunda, då får du in snitsen lite och allt känns inte som världens projekt!

Ang "broderierna" så var det visst inte så illa som jag och min bm trodde; det var inte så att bristningen gått upp som jag trodde (eftersom det är en grop innanför) utan jag har blivit för tajt ihopsydd..så blir ju huden mkt mindre elastisk så nu ska jag töja och har fått en kräm som ska göra slemhinnorna mindre känsliga. Nu kom dte ju lite annat mellan med Sigrid så jag har inte kommit ihåg varken det ena eller det andra; hursomhelst ska jag dit om en månad igen, i värsta fall måste man klippa upp ett liten jack men det vill man helst inte eftersom ju mer man skär ju mer bindväv bildas som inte är elastisk... Hm, först började jag närapå tjuta för jag tänkte att usch ska man ha det så här, men så kändes det skönt för jag har målat upp värsta skräckscenariot om operation och att inte kunna föda mer... Gyn tyckte jag hade läkt fint men att det sytt ihop lite "för bra"..

För mig tod det 22 timmar mellan vattenavgång och bebis, de sa inget om antibiotika till mig, Men det var inte missfärgat. det kanske kan bli infektiioner om bebis bajsar därinne?

Att det inte kunde skramla fram en säng åt mannen din! De ska ju också vara pigga och vara ett stöd, stackarn! Vi fick också bara en säng nu när vi var inne, "brandrisken" som vi låg i skavfötters i...urk vad trött jag var igår efter flera nätter med krasslig bebis och sen det.

Ang dålig vikt; hoppas det ordnar sig! Vet två som haft det problemet och fick sätta in ersättning men de kunde efter några veckor övergå till helamning (det gäller ju bara att produktionen inte går ner ännu mer).

Vad mysigt med en liten knodd på magen Får nästan lite panik att det går så fort, vill stanna tiden i den här gosiga bebistiden ett tag!!
  • Haligh

Vad roligt att höra ifrån er, verkar som alla har fullt upp

Ninus; hoppas Philips matvanor rätar ut sig, ganska slitsamt förstår jag att ha det så där ett längre tag! Sigrid är frisk och glad nu, men har hamnat i nån slags 3-månaders-kris. Skulle sitta fast vid tutten hela tiden om hon fick, jag har fått skavsår, och kvällarna är helt förtvivlade. ATt lägga i sängen och låta henne ligga och kika ett tag går inte alls, hon blir fullkomligen hysterisk, så hon får somna i famnen istället. Hon vaknar mer och äter också, som det var precis i början. Har läs´t att det händer mkt nu, ett sådant "utvecklingssprång"så det är förhoppningsvis övergående. På dagarna är hon lika glad som vanligt, men det är som att hon är upp i varv på kvällarna, hela kroppen spritter. HAr inte sett henne så ledsen förut, lillpluttan!

Vill gärna se Kings speech - men jag är lite för bekväm för att ta mig ut till Täby SKa vänta veckan ut också med att vistas tillsammans med andra bebisar, för även om Sigrid är frisk kan det smitta ännu.

Var ute på första joggingrundan nu på fm, ganska tunga steg men det var härligt ändå (trots snön, blä).

Vill gärna ses snart igen, gå på promenad kanske också?

• Haligh

Hej på er! Vad trist att höra att amningen strular för dig också, Golden. Hoppas det ordnar till sig, lät inget vidare det där! Som Saltis sa när vi sågs; verkar bara varit jag som haft tur med det av oss här! Sigrid är iaf frisk nu och en riktig solstråle, så himla roligt är det. Filmhuset har toppenmat och väldigt barnvagnsvänligt, kommer man från 13 kostar det dessutom bara 75:-. Jag kan i slutet av nästa v eller veckan därpå. Använder pumpen jättemkt, Saltis! Nu kan jag gå hemifrån och träna och så får sambon sköta matningen, suveränt! Trevlig helg allihop!

• Haligh

Hej! Det blir bra med nästa vecka, behöver lite framförhållning för här fylls det på snabbt med aktiviteter Idag blir det Vinterviken men yogamammorna, har blivit lite stammishak, jättemysigt! Nästa fredag passar oss bra, vid kl 13? Igår fick Sigrid 3-månsderssprutan, åh det gjorde rätt ont och hon hade lite feber igår kväll. Vi mår också bra här iaf!

• Haligh

Åh, jag kom på att min syster ska komma på fredag så tyvärr kan jag inte ses då. Hoppas allt är bra med er! Ska gå iväg och träna nu medan min sambo är hemma Sigrid sov i sträck till halv 7 i morse, somnade om till 8! Lyx! Men-kvällarna är fortf väldigt ledsna, inte förrän 22 somnade hon i min famn. Skulle gärna få henne att somna ett par timmar tidigare men si det är helt kört, ingen egentid här inte!!

• Haligh

Roszi; Sigrid fick sprutorna förra veckan! Det gick bra, de gör ganska ont så var beredd på att han blir ledsen! Jag ammade samtidigt och det funkade bra, distraherade lite iaf! 38 graders feber på kvällen så hon fick en Alvedon men annars mådde hon bra. Nu är hon tyvärr jätteförkyld igen, inte sådär rosslig som sist men snoret rinner och hostar en del. Humöret har inte varit så bra ett par dagar... Men nu sover hon gott här bredvid så jag ska försöka smussla över henne i sin säng Hoppas ni får trevligt på fredag!!! Och ses också hemskt gärna efter påsk!

Svar på tråden 30+ väntar barn i mars i stockholms innerstad?