• Haligh

30+ väntar barn i mars i stockholms innerstad?

Ja det är inte konstigt att få blåögda barn även om båda föräldrar har bruna! Recessiva anlag kan hållas dolda i många generationer. Men precis som LadyMy skriver så är genetiken kring ögonfärg med komplicerad än skolbäckerna; t ex så finns det flera genpar (för varje har  man två anlag) som bestämmer ögonfärgen. Det förstår man när man tänker på hur otroligt många ögonfärger det finns! Men i princip är det ju så att brunt dominerar över och döljer andra färger.

Ska springa Hässelbyloppet idag, är inte alls taggad. Varit lite förkyld över en vecka och känner mig så seg. Inte har jag hämtar nummerlappen innan som man skulle så jag måste dit lång tid innan...sitter här nu med en vaken tös och dricker te med honung i alla fall.

Hoppas ni och bebisarna mår bra!

• Haligh

Tack, det gick sisådär faktiskt och benen kändes ruggigt tunga, inte roligt att springa då. Ska vi kanske göra ett nytt försök till lekparken snart? Finns en lekpark i Kronobergsparken också med en massa bebisgungor. Men vi är öppna för förslag! Ska till Kulturhusets Rum för barn något i veckan, aldrig varit där, har ni? Nu ska jag sova, godnatt!

• Haligh

Friskis löpargrupper är super tycker jag, det är så opretentöst och alla typer av människor. Brukar gå på jogg-cross på måndagar, 17.45 på st eriksgatan. Msn styrketränar och springer om vartannat och behöver inte ens ha Friskiskort! Lät sisådär om Kulturhuset, vi får väl ha en plan b känns det som... Här har det varit så skönt en vecka ungefär; mkt nöjdare bebis och somnar lätt i sin säng! Sjunger och klappar lite och på fem minuter så sussar lillan så sött! Tidigare gick vi runt med henne och lät henne somna i famnen och sen försökte smussla ner utan att hon vaknade... Sover bättre på nätterna så nu känner jag mig som folk igen Nästa vecka kanske alla snoriga barn har repat sig, vore roligt att ses!

• Haligh

4h-gården har vi varit mycket till, det är ju nära att gå dit från mig! Fast har bara suttit ute, men det är supermysigt och himla billigt. Gillar och gå längs stranden åt det hållet, mkt lugnare än på Kungsholmssidan. Idag gick vi ända till huvudstabron över till Bromma, blev en rejäl promenad! Mötte ett gäng småtjejer som var ute och gick med varsitt får i koppel, så söta! Ett annat dtälle som är väldigt mysigt är vinterviken, lagom promenad från hornstull! Jag tycker också genetik är jättekul, min favoritmoment på biologin! Ja 8 miljoners sannolikhet (23 i kvadrat) att två ägg har identiskt dna (plus överkorsningen vid bildandet av könsceller som gör sannolikheten än mindre) och sen ska möta en spermie så förstår man varför syskon kan bli så olika! På friskisrundorna blir det ju en hel del asfalt, blandat med grus... Men jag har ju bara sprungit från Kungsholmen, ingen aning om vart andra grupper håller till! Godnatt och hoppas alla har det fint i höstrusket!

• Haligh

Sigrid har också varit nästan konstant snorig hela hösten, men pigg i övrigt. Håller med om att det man nästan tänker mest på är vad andra ska tycka, men samtidigt verkar många gå till öppna fast lillen snorar. Igår satt det ett barn och hostade alldeles rossligt, då kände jag att jag blev rätt irriterad att man tar dit ett sjukt barn men så kanske alla tänker? Hursomhelst så tror jag lite på härdning, immunförsvaret byggs ju upp i småbarnsåren och istället för att chocksättas när det är dags för dagis kan man bygga upp det gradvis! Har man ett krassligt barn med feber så är det klart man ska ta det lugnt däremot.

Vi ska på museum idag, tänkte passa på nu här sista tiden hemma och försöka hinna med lite kulturella upplevelser Två månader innan det är dags att jobba heltid... Men nu framöver kommer det vara en del jobb med konferenser och alla utvecklingssamtal som jag ska ha då jag ju är mentor ändå.

Vi måste hålla igång och göra saker, sitta hemma innebär bara att springa efter och passa efter busföret, hon tycker verkligen det är roligt att träffa andra barn nu och blir så mycket nöjdare! Annars är hon väldigt mammig, försökte lämna in på barnpassning förra veckan men si det gick inte alls. Jag får ge mig ut när sambon är hemma helt enkelt!

DAgs att försöka ses snart?

• Haligh

Hej alla!  Jag har inte sett min lilla skrutt sedan i fredags, hon och pappa har åkt ner till svärföräldrarna över helgen. Jag saknar nåt alldeles jättemycket men ändå är det lite skönt, bra för honom att få rå Sigird själv tror jag faktiskt!

Ska jobba måndag och tisdag, onsdag och torsdag kan jag men annars veckan därpå så hinner alla läsa?

Hoppas alla mammor och bebisar mår fint, Sigrid har nu blivit bra men har varit magsjuk precis. Många ombyten blev det kan jag säga men hon verkade rätt pigg förutom första dagen då hon var så hängig att hon somnade på golvet! Min vilda bebis, då förstod jag att hon verkligen kände sig dålig, hade 39 graders feber då men det varade bara en dag som tur var.

Full fart är det här med, en riktig liten busfia men samtidigt i separationsfas så man ska vara i samma rum och helst sitta på golvet bredvid.

Roszi: vi var till Medeltidsmuséet, det var himla trevligt! INget fik hade de, men lagom stort och man kände inte att man störde när barnen stojade (för det var tre skolklasser där samtidigt ). Tänkte avverka stadsmuséet också, aldrig varit där och då undervisar jag i stadsplanering.... Och jobbar precis bredvid nästan.

Vi hörs snart, gissar att det har hänt en massa sen sist!

• Haligh

Tisdag går bra här också! Tror ni inte det blir lite stökigt med 4-5 vilda bebisar på museum ihop? Vet inte om mina nerver klarar det Skulle vilja gå dit och verkligen läsa ordentligt... Ni har inte lust att gå på Rum för barn på Kulturhuset? Det var fint och lugnt tyckte jag, och nära till fik också! Men vi är öppna för förslag, helst någonstans där inte bebisarna måste sitta i vagnen kanske?

• Haligh

Men åh stackars Nora! Hoppas hon snabbt frisknat till av penicillinet! Och Julian också, här var det magsjukt förra veckan men nu är alla krya. Hösten är eländig med alla smittor! Min syster var här igår med lite prickar på hakan - svinkoppor igen! Vi klarade oss sist så vi heller tummarna, hon verkar ha det ligga latent för det poppar upp stup i kvarten! Får se om tisdag då, om flera är krassliga så tar vi det senare. Urk jag är inte ledig mycket till! 9:e januari ska jag infinna mig ha en trevlig helg alla!

• Haligh

Om vi ska till rum för barn öppnar det kl 13. Då kan vi ju ses vid 11.30 typ och äta lunch innan? Jag har bara varit där 2 ggr men då var det lugnt i bebisavdelningen iaf, det är ganska stort. Kan väl vara värt att prova?

• Haligh

Högst upp blir jättebra, parkering längst ner. 11.30 it is! Vi ses

• Haligh

Jag ses gärna nere vid vagnarna, om du är i tid annars är restaurangen högst upp, den är dock rätt stor så inte alldeles lätt att hitta varann!

• Haligh
    LadyMy skrev 2011-11-30 21:48:49 följande:
    Nu går Julian
    Men va!!! Grattis (säger man det?), vad häftigt! Hoppas det inte blir en massa blåmärken framöver   Vad synd att ni ine kom häromdagen, har inte sett J sedan han var en liten plutt!

Sigrid släpper inte taget,  om man håller henne kan hon stå utan stöd några sekunder men så fort hon märker så bums ner på rumpan! Hon blev 11 månader igår så vi får se om det blir några steg före 1-årsdagen!

Det var väldigt kul att se alla häromdagen, jag går gärna dit igen!

Tänkte göra ett försök på Friskis idag, sist för ca en månad sen gick det inte alls, men nu så är hon mycket mer självständig häe hemma så jag´tror det kan funka. Igår var vi ute  i Hagaparken och åt lunch på Fjärilshuset; kan verkligen rekommenderas! Fint och stort och jättegod strömming k
  • Haligh

Jag förstår verkligen att det är obehagligt om Julian kräks av bitar, jag har inte några bra råd att ge tyvärr! Men som Golden säger så låter det väl vettigt att låta det ta sin tid och skynda långsamt? Jag har gett bitar länge och det har gått bra, nu har Sigrid blivit kräsen och plockar ut det gottaste och lämnar resten (läs:det nyttigaste), så jag matar rätt mycket också. Var väldigt ambitiös och gjorde storkok förut; nu blir det mer samma som jag äter eller så snor man ihop nåt direkt. Jag brukade exempelvis koka kyckling, ris/potatis och lämplig grönsak (ex squash eller aubergine). Fisk, krossade tomater och potatis och lök (i ugn). Och sen mixade och hällde på burk! Ger alltid grönsaker, och frukt varje dag, lite nojig att hon inte ska få i sig alla vitaminer! Sigrid blev förresten jättehängig i eftermiddag; 39 graders feber och det kom så plötsligt! Både mamma och svåger ligger riktigt dåliga med lunginflammation, vi träffades i helgen så jag hoppas verkligen det inte blir så mycket mer! Sambon borta ända tills måndag, inte så kul. Nu gråter lillan, vi hörs

• Haligh

Tack Golden! Helt galet vad tiden går fort, från litet knytet till flicka med en massa vilja och energi! Sigrid är oerhört nöjd och glad nu, ett riktigt charmtroll som inte är det minsta blyg. Det svänger verkligen! Sitter just nu i en bil på väg ut i skärgården för att fira nyår - Gott nytt alla mammor och barn!

• Haligh

Jag har jobbat en vecka nu, kan knappt fatta att det här underbara året är slut! Även om det känns kul att vara tillbaka så känns det som en epok är slut, en tid som aldrig kommer åter. Har jag njutit så mycket som jag borde? Känner mig rätt nere, den stora omställningen antar jag, det kommer säkert kännas bättre när jag vant mig. Hoppas alla har det fint, ses gärna men jag är aldrig ledig vardagar. Det får bli på sportlovet kram alla mammor och barn.

• Haligh

Hej på er!

Golden; det måste sett för skoj ut när mamma kryper ner i spjälisen, inte undra på att Nora inte kunde somna Det var väldigt tidigt att gå det! Men hon kröp ju så tidigt också. Tycker inte det märks nån jätteskillnad mot innan; hon nådde liksom allt i alla fall. Lite nöjdare kanske! Nu har lillan börjat gömma saker, lurigt när man packar jobbväskan och istället för kalendern hittar man en gummianka däri Busungen!

HAr också börjat vänja mig vid att jobba, det är så mycket också när man kommer in i ett läsår, jag blec tredje läraren eleverna hade under samma kurs, bara att lära sig 120 namn är svårt! Men de är gulliga, klasserna och det känns roligt att undervisa. Man tror liksom att det ska ha häbt en del på över ett år, men allt är sig så likt, som att tiden stått still.

Roszi; tänk inte på det där med utveckling så mycket, Edvin har ju just fyllt 1! Min systers son hade då just börjat krypa och gick vid 18 månader, betydligt senare än syrran sin, kanske pojkar ofta är lite senare?

Och vad gäller amning; folk tycker så himla mycket om det, försök att strunta i det! AV nån abledni (PAUS-kaffe i datorn, vips kom det upp några lååånga fingrar på bordet..)ng så är amning så laddat, undrar varför? Fritt fram för alla att tycka en massa, först ska man självklart amma och så vips på 6-månadersdan ska man sluta, absolut inte amma offentligt, hujedamig, Herregud, Nora är ju inte ens ett år! SKillnad och fiska upp en treåring på café, ammar man stora barn kanske man kan göra det hemma, men en 10-månaders?? Jag slutade helt för bara någon vecka sen, innan dess mysammade vi ibland. Men intresset dog ut och det mest slets och drogs.

Den första helgen du föreslog, Roszi, är jag i London med några tjejkompisar, men den andra helgen kan nog gå bra! Om någon har tid vecka 9 som sagt så har jag lov då, men kanske alla har börjat jobba då?

Sigrid sover ganska bra nu, somnar vid 19 lätt, men vaknar alltid på nätterna och får vällling. TYcker inte dte gör så mycket (här går mest sambon upp faktiskt, så tar jag mornarna), sen är hon pigg vid 6-halv sju men det är mysigt (ialla fall på vardagarna ) för då hinner vi mysa lite innan jag ska iväg!

Ha det så bra allihop, kram

• Haligh

Grattis till alla ettåringar, nu är det bara Nora kvar!

Här mår vi fint nu, legat i flunsan en vecka, inte så kul. Särskilt inte när den hade den goda smaken att anlända när jag var i London med några tjejkompisar förra helgen, otur eller vad!! Men nu är jag frisk bara trött som tusan.
    Är inne i jobblunket nu, det gick fort och känns faktiskt riktigt roligt! Kul att undervisa, kul att träffa alla. Hur går det för er andra som jobbar? Jag tror min sambo längtar till våren, det är inte jättemysigt väder ute. Sirgrid vill gärna gå själv nu och det är ju inte heller så lätt i geggan

Full fart är det, och man märker hur får hon utvecklas, lär sig nya saker i rasande tempo. SÄger inte så mycket men förstår desto mer, säger man "ska vi byta blöja?" så tar hon sig på blöjan! Inte riktigt tid att äta och från att ha varit en tjock gosig bebis så är det stor skillnad, så smal tycker jag! Vägde nästan 11 på ettårskollen och fortfarande över medelkurvan, så det är nog ingen fara,

Fy för mjölkstockning, den tiden trodde jag var förbi!! In med vadd i behån! En kompis till mig fick sitt första bran på vintern, inte en mjölkstockning, och andra sonen i juni och hade då jätteproblem. Jag har sluppit det men jag vet ju att du Golden hade en massa problem med det.

Jag jobbar en vecka nu sen är jag ledig, kommer nog vara i stan en del iaf om det är någon som har tid att ses.

HA det så fint mammor och barn! kram

• Haligh

Har inte varit aktiv här på länge, det har varit så mycket men jag har läst lite iaf! Men idag blev jag påmind om er då jag fick ett sms från Ninus som har fått en liten tjej! Grattis!! Hoppas att allt har gått bra! Och Philip storebrorsa, vad häftigt! Vi har just skolat in S, det har gått bra vilket känns så skönt! Inget bakslag än och nu har det gått 2,5 vecka, förutom att nattsömnen har blivit helt kaputt. Nog många tankar som far runt ! Inte så långa dagar, 9-15 ungefär. Måste sluta men lovar att kika in snart. Hoppas alla ni mammor och barn mår prima! Kramar

Svar på tråden 30+ väntar barn i mars i stockholms innerstad?