• Wagram

Franska tråden

I den här tråden samlas vi som bor, har bott eller kommer att bo i Frankrike eller där omkring för att diskutera allt mellan himmel och jord, hjälpas åt och ha det allmänt trevligt. Frankofiler och/eller frankofoner är också välkomna!

Själv har jag precis flyttat till Paris efter tio år i USA, där jag studerade franska. Tidigare har jag också bott i Belgien och Quebec, så jag är både Frankrikebo, frankofon och frankofil!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-30 17:05
    Alla som bor i andra franskspråkiga länder än Frankrike är naturligtvis också välkomna!
  • Svar på tråden Franska tråden
  • schersmin

Hej sockerbönan!
    Jag är ocksa lärare, fast jag blev det genom det franska systemet och herreminget vilket krangel. Haller med dig ; intyg och oversattningar och checkar och kuvert och ditten och datten. KOnstigt att inte nagot saknades eller gick snett! Iaf, visst tycker man det ar annorlunda i borjan, jag har ju bara Sverige att jamfora med. Jag har jobbat i fyra ar i ett college och har borjat se des positiva med det franska systemet. Bla annat ar det ju kanon att vi har sa fa arbetstimmar som larare och sa lite adminjobb:) men visst ger man eleverna valdigt lite ansvar, vilket leder till att de blir oansvariga och omogna... CPE som du talat om tyckte jag var helt knappt i borjan men nu har jag boprjat uppskatta dennes roll och anvander henne flitigt. FAst det beror ju pa personen ocksa...

Forresten horde jag pa radion att de kommer ha skolgang (i forskolan, 5 - 11) pa onsdagar framover sa att dagarna inte blir sa langa. Sa det verkar som om de borjar bli medvetna om den hysteriskt tunga arbetetsbordan barn har har, for att inte tala om laxorna i alla amnen , varje dag!

Nu har jag ju valt att vara larare har sa jag vill inte kritisera eller forsoka andra, daremot forsoker jag anvanda alla mina erfarenheter och pa satt gora skolan rolig och intressant for eleverna. Och for mig sjalv:)

for ovrigt var jag pa en skolresa med mina elever i Sverige och de tyckte skolan var mycket battre dar! Inte sa ovantat kanske, forandring fornojer...

• Joli01

Hej! Jag står precis inför en flytt till Chaponost, strax söder om Lyon, och jag hyr en del av ett hus. De jag hyr av är lite till  åren och talar i princip ingen engelska. Jag har aldrig varit i Frankrike förr och min franska är minst sagt haltande (jag förstår mkt mer än jag kan tala), men det är dags för en ny resa i livet. Självklart är jag rätt nervös inför vardagliga situationer, såsom att prata i telefon på franska, kunna höra siffror i tal osv. - kanske lite banalt men, men...
    Jag undrar nu om någon av er har tips på vad som finns i kulturväg och vackra platser ute på landet som jag besöka. Jag planerar att köpa ett hus så småningom, möjligen i regionen runt  Annecy och behöver hitta rätt i fastighetsdjungeln. Vart kan jag hitta seriösa mäklare osv? Dessutom undrar jag om någon vet vilka slags abbonemang - mobiltele och mobilt internet - som är mest fördelaktiva?  Och vart kan jag hitta andra svenskar i Lyon, finns det någon samlingspunkt? Har hittat en förening som heter CFS le Centre Franco-Scandinave, men de har en väldigt rörig hemsida som inte varit mig till någon egentlig hjälp. Jag är väldigt bekväm med engelska och uppskattar även tips om engelska föreningar - på något märkligt sätt har jag lättare att lära mig franska när jag utgår ifrån engelska, så det bör nog gagna mig med två språkkanaler gentemot franskan. Planet lyfter om ett par dagar och jag blir så himla tacksam om någon tar sig tid att dela med sig av sina erfarenheter och tips! Tack på förhand! Joli

• Laurentia

Vilka mäklare som är seriösa beror nog på ort. Jag tror inte att man kan säga att vissa nationella kedjor är mer eller mindre seriösa än andra. Du hittar i stort sett alla annonser på hus som säljs via mäklare på siten seloger.com. Annonser från privatpersoner hittar du på pap.fr eller entreparticuliers.com.

• Stinis Olsson

Jag skulle vilja veta om nagon har lite koll pa hur foraldrapenningen betalas ut. Jag borjade min congé nu den 24/1 och har fatt lon for den tidigare delen av manaden av mitt jobb men nar ska resten och kommande utbetalningar betalas ut ifran As.Maladie? Jag vet att foretaget kan valja att fortsatta betala ut lonen och sen reglera det med as.maladie eller valja att det skots direkt av as.maladie men i mitt fall ar det forsta alternativet.
    Det ar inte sa att det pressar och jag formodar att jag far ringa och kolla upp det men efter forra barnet da det var sant strul med min congé sa kanns det som om det sakert ar nagot som ar fel igen Obestämd Jag bara fasar...

Iris 2oo9-12-o5 Lillebror 2o11-o3-o6
  • Wagram

Nu blir jag tokig snart! För andra gången har jag traskat iväg med dottern till Mairiet för att skriva in henne i Ecole Maternelle till hösten. Och för andra gången fick jag gå hem igen i oförrättat ärende, Första gången hade jag missat att jag måste ha ett Carnet de Sante (mitt eget fel, så klart). Jag fick en adress till en vaccinationsklinik där de skulle kunna föra över listan med vaccin från USA där vi bodde tidigare till en fransk carnet. När jag väl kom dit visade det sig att jag inte alls skulle gått dit utan till PMI. Efter mycket om och men går de ändå med på att göra det där, och rotar fram ett carnet (som de tydligen egentligen skulle gett mig på Mairiet).

En vecka senare går jag glad i hågen tillbaka till Mairiet med all papper. Nu visar det sig att de inte vill acceptera dotterns amerikanska födelsebevis utan att det måste översättas till franska. Det kanske inte är så konstigt, men första gången jag var där tittade damen på det både länge och väl innan hon sa att det gick bra med det som det var (och jag vet andra amerikaner som inte har behövt översätta det). Kunde hon inte sagt då att det skulle översättas?? På grund av allt detta har jag nu missat sista dagen för att skriva in henne vid skolan, men de sa att det borde gå bra ändå. Blir bara så....AAAARGH!

• Pistou
    Wagram skrev 2011-02-01 14:15:27 följande:
    Nu blir jag tokig snart! För andra gången har jag traskat iväg med dottern till Mairiet för att skriva in henne i Ecole Maternelle till hösten. Och för andra gången fick jag gå hem igen i oförrättat ärende, Första gången hade jag missat att jag måste ha ett Carnet de Sante (mitt eget fel, så klart). Jag fick en adress till en vaccinationsklinik där de skulle kunna föra över listan med vaccin från USA där vi bodde tidigare till en fransk carnet. När jag väl kom dit visade det sig att jag inte alls skulle gått dit utan till PMI. Efter mycket om och men går de ändå med på att göra det där, och rotar fram ett carnet (som de tydligen egentligen skulle gett mig på Mairiet).

En vecka senare går jag glad i hågen tillbaka till Mairiet med all papper. Nu visar det sig att de inte vill acceptera dotterns amerikanska födelsebevis utan att det måste översättas till franska. Det kanske inte är så konstigt, men första gången jag var där tittade damen på det både länge och väl innan hon sa att det gick bra med det som det var (och jag vet andra amerikaner som inte har behövt översätta det). Kunde hon inte sagt då att det skulle översättas?? På grund av allt detta har jag nu missat sista dagen för att skriva in henne vid skolan, men de sa att det borde gå bra ändå. Blir bara så....AAAARGH!
    I feel for you!
    Det låter som om du sakta men säkert håller på att bekanta dig med den ökända och mycket ineffektiva franska administrationen. Det är nästan som om alla franska myndigheter följer någon slags regelbok i att jävlas med alla som är beroende av dem. Jag blir fortfarande förföljd av både skatte- och socialförsäkringsmyndigheten mer en ett år efter att ha avvecklat min verksamghet. Vid två tillfällen har de genom att skicka "mise en demeure" avkrävt mig på stora summor och visat sig ha fel i bägge fallen. Varje gång har jag suttit med en hård klump i magen och trott mig ha gjort något fel. Men man lär sig efterhand att inte ta åt sig, utan stålsätta sig. Jag tror dock Parisregionen är värst. Det är nog inte lika illa om man bor i "la province".

Courage till dig i alla fall!
    People don't care how much you know until they know how much you care.
  • Wagram

Tack Pistou! Egentligen tycker jag inte att de ber om något orimligt, men det jag inte fattar är hur kraven kan förändras från gång till gång och beroende på vem man pratar med. Antingen så krävs dokument på franska eller inte. Det känns mera som om de försöker bli av med mig så att de skall slippa hjälpa mig. Jag är i alla fall glad att jag talar franska, för annars vet jag inte vad jag skulle gjort. Jag bara väntar på att de kommer att säga nästa gång jag kommer att det tyvärr är för sent för att anmäla henne till skolan. Då tror jag att jag mördar någon!

• Laurentia

Fransk administration är inte en exakt vetenskap. Om reglerna var solklara och man dessutom satte i system att följa dem, så skulle det finnas för lite utrymme för varje enskild fonctionnaire att utöva den makt de tror sig besitta. Vaknar man på fel sida, så är det skönt att kunna trycka ner någon stackars medborgare i skorna lite grann. Om man omvänt är på gott humör har man kanske lust att bevilja en tacksam undersåte någon favör, för att själv framstå i god dager.

• Wagram
    Laurentia skrev 2011-02-01 23:57:56 följande:
    Fransk administration är inte en exakt vetenskap. Om reglerna var solklara och man dessutom satte i system att följa dem, så skulle det finnas för lite utrymme för varje enskild fonctionnaire att utöva den makt de tror sig besitta. Vaknar man på fel sida, så är det skönt att kunna trycka ner någon stackars medborgare i skorna lite grann. Om man omvänt är på gott humör har man kanske lust att bevilja en tacksam undersåte någon favör, för att själv framstå i god dager.
    Ha, ha, ja, den beskrivningen stämmer absolut in på min upplevelse!
  • Sockerbönan
    schersmin skrev 2011-01-08 09:00:58 följande:
    Hej sockerbönan!
    Jag är ocksa lärare, fast jag blev det genom det franska systemet och herreminget vilket krangel. Haller med dig ; intyg och oversattningar och checkar och kuvert och ditten och datten. KOnstigt att inte nagot saknades eller gick snett! Iaf, visst tycker man det ar annorlunda i borjan, jag har ju bara Sverige att jamfora med. Jag har jobbat i fyra ar i ett college och har borjat se des positiva med det franska systemet. Bla annat ar det ju kanon att vi har sa fa arbetstimmar som larare och sa lite adminjobb:) men visst ger man eleverna valdigt lite ansvar, vilket leder till att de blir oansvariga och omogna... CPE som du talat om tyckte jag var helt knappt i borjan men nu har jag boprjat uppskatta dennes roll och anvander henne flitigt. FAst det beror ju pa personen ocksa...

Forresten horde jag pa radion att de kommer ha skolgang (i forskolan, 5 - 11) pa onsdagar framover sa att dagarna inte blir sa langa. Sa det verkar som om de borjar bli medvetna om den hysteriskt tunga arbetetsbordan barn har har, for att inte tala om laxorna i alla amnen , varje dag!

Nu har jag ju valt att vara larare har sa jag vill inte kritisera eller forsoka andra, daremot forsoker jag anvanda alla mina erfarenheter och pa satt gora skolan rolig och intressant for eleverna. Och for mig sjalv:)

for ovrigt var jag pa en skolresa med mina elever i Sverige och de tyckte skolan var mycket battre dar! Inte sa ovantat kanske, forandring fornojer...
    Hej oj vad duktig du är som klarat Capes. Jag tror inte att jag skulle klara det, mest för min totala uselhet när det kommer till franska språket. Jag jobbar på det, här i min lilla internationella bubbla. Ja det är klart fördelar med CPE, många samtal man gärna slipper ;) och den vi har är bra.

Skulle pga timmarna gärna arbeta på en ecole publique istället. Vi undervisar 32 h per vecka för heltid och har mycket lägre lön (allt pga att vi inte har capes) så vi räknas som obehöriga trots att de flesta har lärarutbildning från sina hemländer. Antar att det är samma i Sverige om man inte har klarat den svenska.

Låter bra att de ska gå även på onsdagar. Våra elever 6eme till Tle går mellan 8.30-17 vilket känns som långa dagar iallafall för de yngsta.

Ja jag känner samma sak, svensk undervisningsmodell är uppskattat. Inte så katederstyrt. Men det finns fördelar här, vi har ett möte per år, inte varje morgon samt flera em i veckan som jag hade på min svenska skola. Eller ja, lite oftare kanske hade varit att föredra men det är skönt att sköta sig själv, inget arbetslag att stöta och blöta precis allt med. Både fördelar och nackdelar antar jag.
Svar på tråden Franska tråden