schersmin skrev 2011-01-08 09:00:58 följande:
Hej sockerbönan!
Jag är ocksa lärare, fast jag blev det genom det franska systemet och herreminget vilket krangel. Haller med dig ; intyg och oversattningar och checkar och kuvert och ditten och datten. KOnstigt att inte nagot saknades eller gick snett! Iaf, visst tycker man det ar annorlunda i borjan, jag har ju bara Sverige att jamfora med. Jag har jobbat i fyra ar i ett college och har borjat se des positiva med det franska systemet. Bla annat ar det ju kanon att vi har sa fa arbetstimmar som larare och sa lite adminjobb:) men visst ger man eleverna valdigt lite ansvar, vilket leder till att de blir oansvariga och omogna... CPE som du talat om tyckte jag var helt knappt i borjan men nu har jag boprjat uppskatta dennes roll och anvander henne flitigt. FAst det beror ju pa personen ocksa...
Forresten horde jag pa radion att de kommer ha skolgang (i forskolan, 5 - 11) pa onsdagar framover sa att dagarna inte blir sa langa. Sa det verkar som om de borjar bli medvetna om den hysteriskt tunga arbetetsbordan barn har har, for att inte tala om laxorna i alla amnen , varje dag!
Nu har jag ju valt att vara larare har sa jag vill inte kritisera eller forsoka andra, daremot forsoker jag anvanda alla mina erfarenheter och pa satt gora skolan rolig och intressant for eleverna. Och for mig sjalv:)
for ovrigt var jag pa en skolresa med mina elever i Sverige och de tyckte skolan var mycket battre dar! Inte sa ovantat kanske, forandring fornojer...
Hej oj vad duktig du är som klarat Capes. Jag tror inte att jag skulle klara det, mest för min totala uselhet när det kommer till franska språket. Jag jobbar på det, här i min lilla internationella bubbla. Ja det är klart fördelar med CPE, många samtal man gärna slipper ;) och den vi har är bra.
Skulle pga timmarna gärna arbeta på en ecole publique istället. Vi undervisar 32 h per vecka för heltid och har mycket lägre lön (allt pga att vi inte har capes) så vi räknas som obehöriga trots att de flesta har lärarutbildning från sina hemländer. Antar att det är samma i Sverige om man inte har klarat den svenska.
Låter bra att de ska gå även på onsdagar. Våra elever 6eme till Tle går mellan 8.30-17 vilket känns som långa dagar iallafall för de yngsta.
Ja jag känner samma sak, svensk undervisningsmodell är uppskattat. Inte så katederstyrt. Men det finns fördelar här, vi har ett möte per år, inte varje morgon samt flera em i veckan som jag hade på min svenska skola. Eller ja, lite oftare kanske hade varit att föredra men det är skönt att sköta sig själv, inget arbetslag att stöta och blöta precis allt med. Både fördelar och nackdelar antar jag.