• Wagram

Franska tråden

I den här tråden samlas vi som bor, har bott eller kommer att bo i Frankrike eller där omkring för att diskutera allt mellan himmel och jord, hjälpas åt och ha det allmänt trevligt. Frankofiler och/eller frankofoner är också välkomna!

Själv har jag precis flyttat till Paris efter tio år i USA, där jag studerade franska. Tidigare har jag också bott i Belgien och Quebec, så jag är både Frankrikebo, frankofon och frankofil!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-30 17:05
    Alla som bor i andra franskspråkiga länder än Frankrike är naturligtvis också välkomna!
  • Svar på tråden Franska tråden
  • schersmin

Hej sockerbönan!
    Jag är ocksa lärare, fast jag blev det genom det franska systemet och herreminget vilket krangel. Haller med dig ; intyg och oversattningar och checkar och kuvert och ditten och datten. KOnstigt att inte nagot saknades eller gick snett! Iaf, visst tycker man det ar annorlunda i borjan, jag har ju bara Sverige att jamfora med. Jag har jobbat i fyra ar i ett college och har borjat se des positiva med det franska systemet. Bla annat ar det ju kanon att vi har sa fa arbetstimmar som larare och sa lite adminjobb:) men visst ger man eleverna valdigt lite ansvar, vilket leder till att de blir oansvariga och omogna... CPE som du talat om tyckte jag var helt knappt i borjan men nu har jag boprjat uppskatta dennes roll och anvander henne flitigt. FAst det beror ju pa personen ocksa...

Forresten horde jag pa radion att de kommer ha skolgang (i forskolan, 5 - 11) pa onsdagar framover sa att dagarna inte blir sa langa. Sa det verkar som om de borjar bli medvetna om den hysteriskt tunga arbetetsbordan barn har har, for att inte tala om laxorna i alla amnen , varje dag!

Nu har jag ju valt att vara larare har sa jag vill inte kritisera eller forsoka andra, daremot forsoker jag anvanda alla mina erfarenheter och pa satt gora skolan rolig och intressant for eleverna. Och for mig sjalv:)