• Wagram

Franska tråden

I den här tråden samlas vi som bor, har bott eller kommer att bo i Frankrike eller där omkring för att diskutera allt mellan himmel och jord, hjälpas åt och ha det allmänt trevligt. Frankofiler och/eller frankofoner är också välkomna!

Själv har jag precis flyttat till Paris efter tio år i USA, där jag studerade franska. Tidigare har jag också bott i Belgien och Quebec, så jag är både Frankrikebo, frankofon och frankofil!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-30 17:05
    Alla som bor i andra franskspråkiga länder än Frankrike är naturligtvis också välkomna!
  • Svar på tråden Franska tråden
  • Wagram
    Pistou skrev 2010-09-20 15:22:49 följande:
    Här i fransktalande Schweiz är det likadant! Det har i och för sig redan hållts ett föräldramöte där det gavs en hel del information, men väldigt lite kommunikation sker i övrigt mellan "maîtraisser" och föräldrar. De första två veckorna får föräldrarna följa med upp i klassrummet på morgonen så att barnet ska hitta rätt, men absolut inte stanna. Men nu måste barnen (4-åringar) hitta klassrummet alldeles själva. Det är kanske bara att acceptera att den "öppna-dörren-politik" som råder i de svenska förskolorna aldrig skulle få fäste här (eller i Frankrike).
    Ja, det är väl bara att acceptera som du säger- Men det känns ändå så tråkigt. Skolan är ju så viktig och en så stor del av hans liv så jag vill gärna kunna dela det med honom.
  • Siamüsen

Vi har bra kontakt med sonens skola tycker jag. Däremot verkar de gå snabbare fram här än i Sverige. Förra veckan skulle de lâra sig alfabetet fran en tisdag till en torsdag tex. Kanske helt ok för de barn som gått i skolan tidigare men det har inte min son.

Han är dessutom inte speciellt motiverad tydligen utan drar iväg och tittar ut genom fönstret när han tröttnar Alternativt svarar Fuck It! när han inte har lust att göra nagot. Jorås'att...går ju strålande det här

Här möts de dock i entren.av nagon ur personalen.

• Pistou
    Wagram skrev 2010-09-20 15:26:22 följande:
    Ja, det är väl bara att acceptera som du säger- Men det känns ändå så tråkigt. Skolan är ju så viktig och en så stor del av hans liv så jag vill gärna kunna dela det med honom.
    Håller med! Det är jättetråkigt. Man känner sig helt utesluten som förälder...

Jag är dessutom lite orolig för allt det här som rör disciplin och bestraffning i förskolan/skolan. Jag skrev just ett inlägg i den schweiziska tråden om detta www.familjeliv.se/Forum-11-239/m50815047.html, men den som är hågad får väldigt gärna komma med åsikter och kommentarer i den här tråden också. Bestraffning är ju något som jag vet förekommer i den franska skolan också.
    People don't care how much you know until they know how much you care.
  • Wagram
    Siamüsen skrev 2010-09-20 15:31:40 följande:
    Vi har bra kontakt med sonens skola tycker jag. Däremot verkar de gå snabbare fram här än i Sverige. Förra veckan skulle de lâra sig alfabetet fran en tisdag till en torsdag tex. Kanske helt ok för de barn som gått i skolan tidigare men det har inte min son.

Han är dessutom inte speciellt motiverad tydligen utan drar iväg och tittar ut genom fönstret när han tröttnar Alternativt svarar Fuck It! när han inte har lust att göra nagot. Jorås'att...går ju strålande det här

Här möts de dock i entren.av nagon ur personalen.
    Personalen möter dem i entrén här också och följer dem upp om de inte kan/vill gå upp själva. Sedan puttar/drar de barnen upp för trappan om de inte vill gå på ett sätt som jag tycker är onödigt burdust. Jag hinner knappt säga hej då ibland. Nu har i alla fall sonen börjat gå upp själv vilket jag föredrar.
  • Siamüsen
    Wagram skrev 2010-09-20 15:36:13 följande:
    Personalen möter dem i entrén här också och följer dem upp om de inte kan/vill gå upp själva. Sedan puttar/drar de barnen upp för trappan om de inte vill gå på ett sätt som jag tycker är onödigt burdust. Jag hinner knappt säga hej då ibland. Nu har i alla fall sonen börjat gå upp själv vilket jag föredrar.
    Usch vad trist
  • petite my

Är det någon härinne som har erfarenhet av "dispositif d'aide personnalisé" i école maternelle?
    Min son (3 år, i cours moyenne) har fått tre tider nu i okt och nov. Tydligen ska alla barnen i klassen få denna "hjälp". Hjälpen sker på lunchrasten mellan 13.15-13.45.
    Jag förstår inte riktigt vitsen av denna extrahjälp på lunchrasten. Räcker det inte att 3-åringarna går i skolan 09-17 varje dag?
    Pratade hastigast med läraren (eftersom läraren är ensam med 25 barn så hinner han inte prata speciellt mycket med föräldrarna vid lämning el hämtning) och han menade att hjälpen är nyttig för barnen kommer då vara i en liten grupp och varje barn kommer då att få tillfälle att uttrycka sig och bli sedd.
    Vad har ni för erfarenhet av denna extrahjälp? Är det verkligen till för alla barnen eller mörkar skolan för jag som förälder inte ska bli orolig (låter kanske lite paranoid..) Hur finansieras den egentligen? Extratimmar för läraren?
    Merci!

• Laurentia

Även hos oss erbjuder de "dispositif d'aide personnalisé" i förskolan, från andra året. Här gäller det dock inte alla barn, utan bara de som behöver träna särskilt på något och då i mindre grupp. Bättre är det ju att erbjuda alla samma hjälp, för att inte peka ut någon. Hos oss tar de upp frågan med föräldrarna, som då får välja om man vill låta barnet gå eller inte.

Det här systemet är något som de infört nationellt för att korrigera de problem man skapat genom att dra in lärartjänster och därmed få en skamligt låg lärartäthet. Eftersom grupperna alltid är stora hinner man inte lägga tillräckligt med tid på varje barn. För att se till att alla barn ändå får chansen att lära sig det de ska under förskoletiden, så satsar man på stödundervisning. Billigare än att ha mindre klasser...

• Siamüsen

Klasserna hâr är verkligen hemskt stora. En av anledningara till att vår 4-aring får stå över detta året. Nästa år blir vi nog tvingade att skola in honom dock oùm vi ens ska kunna ha en lite chans att få in honom i samma skola som hans bror, men det verkar kört av vad jag tolkat fran rektorn.

• Stinis Olsson
    Siamüsen skrev 2010-10-08 14:52:21 följande:
    Klasserna hâr är verkligen hemskt stora. En av anledningara till att vår 4-aring får stå över detta året. Nästa år blir vi nog tvingade att skola in honom dock oùm vi ens ska kunna ha en lite chans att få in honom i samma skola som hans bror, men det verkar kört av vad jag tolkat fran rektorn.
    Var bor ni då? Storstad?
    Jisses, blir nästan skraj när jag ser så mycket skillnader det är mellan de svenska och franska skolsystemen. Inte aktuellt för oss riktigt än men maternelle blir det ju om bara drygt ett år.

Ni som har lite mer koll och erfarenheter, vad upplever ni är det bästa resp. sämsta skillnaderna mellan sv. och fr. skolan?
  • Siamüsen
    Stinis Olsson skrev 2010-10-08 20:23:55 följande:
    Var bor ni då? Storstad?
    Jisses, blir nästan skraj när jag ser så mycket skillnader det är mellan de svenska och franska skolsystemen. Inte aktuellt för oss riktigt än men maternelle blir det ju om bara drygt ett år.

Ni som har lite mer koll och erfarenheter, vad upplever ni är det bästa resp. sämsta skillnaderna mellan sv. och fr. skolan?
    Utanför Paris.

Mina barn har aldrig gatt i skolan i Sverige sa jag vet inget om skillnader. Och sonen som gar i skola gar i en vanlig, men lite speciell skola sa jag kan inte jämföra där heller.
Svar på tråden Franska tråden