• Wagram

Franska tråden

I den här tråden samlas vi som bor, har bott eller kommer att bo i Frankrike eller där omkring för att diskutera allt mellan himmel och jord, hjälpas åt och ha det allmänt trevligt. Frankofiler och/eller frankofoner är också välkomna!

Själv har jag precis flyttat till Paris efter tio år i USA, där jag studerade franska. Tidigare har jag också bott i Belgien och Quebec, så jag är både Frankrikebo, frankofon och frankofil!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-30 17:05
    Alla som bor i andra franskspråkiga länder än Frankrike är naturligtvis också välkomna!
  • Svar på tråden Franska tråden
  • Siamüsen
    Wagram skrev 2010-10-12 22:56:45 följande:
    Ja, men i så fall är det väl där ni får sätta honom. Om han har en medicinsk anledning att gå där kanske det går lättare att få plats? Då räknas han kanske inte ens som en "vanlig" elev?
    Jag vet inte. Lite det jag vill kolla med overläkaren, men det verkar svårt att få in honom.
  • Laurentia
    Stinis Olsson skrev 2010-10-12 18:36:08 följande:
    Min dotter kommere vara 15 månader när hon får sitt lillasyskon nästa år så det kommer vara två riktigt små. Den första tiden så ska jag försöka "samåka" med någon vän som ska till sverige eller försöka pricka in det när min man kan följa med. Sen efter ett par månader så får jag försöka själv med de två, blir bara att vänta och se hur det kommer te sig =S
    Jag har 21 månader mellan mina äldsta och har flugit flera gånger själv med dem. Den enda gången vi flög med två barn under två år var dock även min man med, så det har jag ingen erfarenhet av. Första gången jag flög själv med dem båda var de 2,5 år respektive 9 månader. Jag har haft den yngsta i bärsjal och den äldsta i handen (och burit även henne vid behov). Vi har alltid tagit minimalt med handbagage, ingen vagn och bara flugit korta flygningar (drygt 2 timmar) utan byte. Det har funkat jättebra.

Nu har vi tre barn under 5 år och jag skulle absolut kunna tänka mig att flyga själv med dem.
  • Laurentia
    Siamüsen skrev 2010-10-12 20:26:17 följande:
    Kan man ga bara nagra dagar i veckan eller är det varje dag som gâller? Tänkte om hon gar Mandag-tisdag tex sa har ni ju resten av veckan fri och ostrulig.
    Jag har en kollega vars fru jobbar oregelbundna tider. De har en son som går i petite section i en vanlig kommunal förskola enligt ett eget schema. Eftersom man under första året lägger all "pedagogisk verksamhet" på förmiddagen, så går han två hela och två halva dagar (förmiddagar) i veckan. Går det inte att hitta en liknande lösning?
  • Wagram
    Laurentia skrev 2010-10-14 09:51:05 följande:
    Jag har en kollega vars fru jobbar oregelbundna tider. De har en son som går i petite section i en vanlig kommunal förskola enligt ett eget schema. Eftersom man under första året lägger all "pedagogisk verksamhet" på förmiddagen, så går han två hela och två halva dagar (förmiddagar) i veckan. Går det inte att hitta en liknande lösning?
    Nej, de har inte hela dagar, bara halvdagar antingen morgon eller eftermiddag.
  • madeleine i paris

hej

jag bor 1 mil utanför paris

• mass02

Hej jag heter Marléne och bor i Biviers utanför Grenoble. Vi kom hit i början av året och ska stanna tre år till att börja med. Vi har en dotter som fyller 6 år i december. Vi har haft tur tror jag med allt från boende, skolor till vänner. Någon som har tips angående "min region".

• Pompe Ryd

Hej!
    Jag har precis (=vi kom hit igår!) flyttat till Frankrike, Montbéliard, tillsammans med min sambo.
    Jag blev glad när jag såg att det fanns en Frankriketråd här, men är den aktiv, eller håller den på att "dö ut"...Obestämd
    Hoppas på det första.....!

• Wagram
    Pompe Ryd skrev 2010-11-18 12:04:52 följande:
    Hej!
    Jag har precis (=vi kom hit igår!) flyttat till Frankrike, Montbéliard, tillsammans med min sambo.
    Jag blev glad när jag såg att det fanns en Frankriketråd här, men är den aktiv, eller håller den på att "dö ut"...Obestämd
    Hoppas på det första.....!
    Välkommen hit! Tråden har varit lite seg ett tag, men kanske kan den få fart nu!
  • Pompe Ryd

Tackar!
    Hoppas oxå på lite fart i tråden!

• Stinis Olsson

Ni som har barn, jag antar att de har haft diarréer då och då och jag undrar om ni vet vad man kan ge här i Frankrike. Kanske finns det några bra husmorskurer som inte existerar i Sverige.
    Hon är ett år och just nu så testar vi Lactéol med en diarré ersättning, allt annat kommer ut oprocesserat om man kan säga så...
    Man ska inte ge mjölkprodukter, yoghurt osv...? Som vanligt tycker jag att de säger en sak i sverige och en helt annan här...

Svar på tråden Franska tråden