Pistou skrev 2010-09-15 10:37:55 följande:
Stinis,
Jag såg ett kort inslag på de franska tv-nyheterna (tror det var på France 3) igår kväll om just denna historia, men har inte heller sett något i svenska media (fast jag läser mest de svenska tidningarnas nätupplagor och tittar inte på svenska webbnyheter eller så). Jag fick inte riktigt grepp om nyheten, då jag missade halva inslaget men frun är alltså misstänkt för misshandel, medan fadern säger att barnet har trillat från spjälsängen eller något liknande...
Har inte hört något mer sedan ett par dagar så jag vet inte heller vad som sker. Vet bara att det är en skum historia...
Fredrika1 skrev 2010-09-18 10:10:25 följande:
Hej,
Jag bor i Frankrike sedan 6 âr tillbaka. Bor med sambo och 2 barn i Maine-et-Loire i ett hus pâ landet.
Ni som inte bor i Paris, hur har det gâtt för er pâ arbetsmarknaden? Har ni hittat jobb som motsvarar er svenska utbildning. Jag hâller pâ att bli tokig, hittar inget intressant (bara interim och CDD) och gör jag det sâ är det sâ sjukt dâligt betalt att jag närapâ förlorar pâ att jobba med ett litet barn pâ dagis.
Börjar fâ ganska mycket hemlängtan, men med en sambo som inte pratar svenska och inte vill flytta sâ är det inget alternativ.
Jag bor som du i ett hus på landet fast strax utanför Lyon. Jag är nu gravid med nummer två och jobbar tillsammans med min man. Jag tror att jag kommer ta en congé parental d'éducation efter föräldraledigheten och möjligtvis studera lite under tiden. Har haft funderingar på att ändra yrkesinriktning och det känns som det kan vara ett bra tillfälle att göra det nu.
Yrkesmässigt så jobbar jag fortfarande med samma produkt som i sverige men på ett annat sätt. Jag jobbade med vinförsäljning och gjorde vinlistor till restauranger som jag jobbade för och nu jobbar jag i produktionen istället. Kändes inte alls lockande att fortsätta jobba inom restaurang och försäljning när jag flyttade ner så det blev en stor ändring från början och kanske snart igen.
Vad jobbar du i för bransch?