• Wagram

Franska tråden

I den här tråden samlas vi som bor, har bott eller kommer att bo i Frankrike eller där omkring för att diskutera allt mellan himmel och jord, hjälpas åt och ha det allmänt trevligt. Frankofiler och/eller frankofoner är också välkomna!

Själv har jag precis flyttat till Paris efter tio år i USA, där jag studerade franska. Tidigare har jag också bott i Belgien och Quebec, så jag är både Frankrikebo, frankofon och frankofil!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-30 17:05
    Alla som bor i andra franskspråkiga länder än Frankrike är naturligtvis också välkomna!
  • Svar på tråden Franska tråden
  • Wagram
    Wagram skrev 2010-10-12 15:29:13 följande:
    Kanske skall tillägga att jag trots allt tycker att de får göra mycket roligt i skolan också, så alldeles anti är jag inte.
    Grejen är väl att jag egentligen inte tycker att det är så superduperviktigt egentligen, men jag tror ändå att det skulle vara bättre än alternativet (som inte på något sätt är dåligt). Man vill ju alltid det bästa för sina barn, men någonstans måste man ju göra en avvägning också. Även om vi behåller barnvakten skulle det bli lite krångligt med hämtning och lämning (speciellt hämtning, då jag skulle få dra med mig Elliot) och tiden är ju inte heller idealisk.
  • Wagram
    Wagram skrev 2010-10-12 15:32:19 följande:
    Grejen är väl att jag egentligen inte tycker att det är så superduperviktigt egentligen, men jag tror ändå att det skulle vara bättre än alternativet (som inte på något sätt är dåligt). Man vill ju alltid det bästa för sina barn, men någonstans måste man ju göra en avvägning också. Även om vi behåller barnvakten skulle det bli lite krångligt med hämtning och lämning (speciellt hämtning, då jag skulle få dra med mig Elliot) och tiden är ju inte heller idealisk.
    Hoppsan, det där skulle jag ha postat i en annan tråd. Jag håller på att överväga att sätta min dotter i en förskola, men det skulle innebära en massa annat strul, så jag vet inte hur jag skall göra.
  • Stinis Olsson
    Annaïck skrev 2010-10-12 15:19:41 följande:
    Till StinisOlsson: 

Jag har rest mycket själv med mina barn som nu är 4 och 2 år. Visst kan det vara himla jobbigt och det blir många svordomar när man ska genom säkerhetskontrollen med grejer och barn osv.. men det går! Hur gamla är dina?
    Wagram skrev 2010-10-12 15:28:17 följande:
    Apropå resan, så har jag rest själv till USA med mina två när de var nästan fem och nästan två. Det var jobbigt men gick trots allt bra. Beroende lite på hur stora dina barn är så borde en så kort resa gå utan större problem. Hade valet stått mellan att åka själv med två barn eller att stanna hemma hade jag inte tvekat att åka!
    Min dotter kommere vara 15 månader när hon får sitt lillasyskon nästa år så det kommer vara två riktigt små. Den första tiden så ska jag försöka "samåka" med någon vän som ska till sverige eller försöka pricka in det när min man kan följa med. Sen efter ett par månader så får jag försöka själv med de två, blir bara att vänta och se hur det kommer te sig =S
  • Wagram
    Stinis Olsson skrev 2010-10-12 18:36:08 följande:
    Apropå resan, så har jag rest själv till USA med mina två när de var nästan fem och nästan två. Det var jobbigt men gick trots allt bra. Beroende lite på hur stora dina barn är så borde en så kort resa gå utan större problem. Hade valet stått mellan att åka själv med två barn eller att stanna hemma hade jag inte tvekat att åka!
    Min dotter kommere vara 15 månader när hon får sitt lillasyskon nästa år så det kommer vara två riktigt små. Den första tiden så ska jag försöka "samåka" med någon vän som ska till sverige eller försöka pricka in det när min man kan följa med. Sen efter ett par månader så får jag försöka själv med de två, blir bara att vänta och se hur det kommer te sig =S
    Okej, de är så små båda två. Ja, då är det ju lite skillnad. Det är nog smart att försöka ta hjälp av någon då.
  • Siamüsen

Halloj i strejken. Nagon som märkte av den idag?

• Annaïck
    Stinis Olsson skrev 2010-10-12 18:36:08 följande:
    Det ena barnet måste vara två år för att du ska få flyga ensam med barnen. Man får bara ha ett barn under 2 år.
  • Siamüsen
    Wagram skrev 2010-10-12 15:33:58 följande:
    Hoppsan, det där skulle jag ha postat i en annan tråd. Jag håller på att överväga att sätta min dotter i en förskola, men det skulle innebära en massa annat strul, så jag vet inte hur jag skall göra.
    Mina gar inte i förskola alls. Tycker klasserna är för stora. Hur är det hos er?
  • Wagram
    Siamüsen skrev 2010-10-12 19:34:10 följande:
    Mina gar inte i förskola alls. Tycker klasserna är för stora. Hur är det hos er?
    Sonen går i Grande Section, vilket väl räknas som förskola. Lillan har precis fått plats halvdagar på en tvåspråkig förskola där de tar emot barn som är lite över två som yngst (hon fyllde två i juni). Klasserna är ganska små, bara 18 barn på tre vuxna. Det verkar jättebra, men skulle bli lite struligt med hämtning och lämning (plus att vi precis anställt en engelskspråkig barnvakt två dagar i veckan) så jag tvekar lite.
  • Siamüsen
    Wagram skrev 2010-10-12 20:06:39 följande:
    Sonen går i Grande Section, vilket väl räknas som förskola. Lillan har precis fått plats halvdagar på en tvåspråkig förskola där de tar emot barn som är lite över två som yngst (hon fyllde två i juni). Klasserna är ganska små, bara 18 barn på tre vuxna. Det verkar jättebra, men skulle bli lite struligt med hämtning och lämning (plus att vi precis anställt en engelskspråkig barnvakt två dagar i veckan) så jag tvekar lite.
    Jag är med.. Vet dock ite vad jag ska råda dig till, om du ens vill ha råd. Kan ni inte testa i nagra veckor och se exakt hur struligt det blir och om det kanns som om det är vârt det?

Är det mest för att uppehålla engelskan?
Svar på tråden Franska tråden