• Wagram

Franska tråden

I den här tråden samlas vi som bor, har bott eller kommer att bo i Frankrike eller där omkring för att diskutera allt mellan himmel och jord, hjälpas åt och ha det allmänt trevligt. Frankofiler och/eller frankofoner är också välkomna!

Själv har jag precis flyttat till Paris efter tio år i USA, där jag studerade franska. Tidigare har jag också bott i Belgien och Quebec, så jag är både Frankrikebo, frankofon och frankofil!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-30 17:05
    Alla som bor i andra franskspråkiga länder än Frankrike är naturligtvis också välkomna!
  • Svar på tråden Franska tråden
  • Annaïck

Hej,

jag bor sedan snart fyra år tillbaka i Caen med mina två barn och franske sambo. Mannen fick jobb på universitetet och jag bestämde mig för att följa med.

Till Strid: kan du inte gå en franskakurs så lär du känna folk där?

• strid

Jag är med på den där sidan nu och har kollat in lite och även skrivit ett inlägg själv. De enda som svarar mig är typ 40åriga gubbar. Så nej tack :P

Ta franska kurs tror jag inte riktigt att jag hinner med då jag redan har ett barn och ett till som har BF om 20 dagar!

Har även frågat runt och kollat runt efter "öppna förskolan" saker här, frågat om det finns några träffar för föräldrar och barn osv. Men tyvärr gör det inte det, närmsta är i Angers och det ligger ju 40 min härifrån med bil och vi har ingen bil..

Alva 090114 Bebis BF 100917 www.evamy.se
  • Naunet

Vad kul med en fransk tråd! Det tog mig ett tag att hitta fram till svenskspråkiga resurser för folk boende i Frankrike.

Jag bor med min amerikanske man (själv är jag halvamerikansk och delvis uppvuxen i USA) och min ettårige son i Paris. Jag är "mammaledig" tillsvidare. Min son Max söker svenska lekkamrater och jag tycker också att det skulle vara jättekul att träffa några svenska väninnor. Vi bor i 16:e men är ofta i 17:e, i Parc Monceau och leker.

Är det någon som skulle tycka att det var kul att träffas så får ni gärna höra av er. Jag kan även tipsa om familjeforumet messageparis.org; en jättebra resurs för alla sorters frågor och funderingar vad gäller barn och att bo i Frankrike.

Hälsningar,
    Naunet (Tanya)

• Wagram
    strid skrev 2010-08-27 18:20:45 följande:
    Jag är med på den där sidan nu och har kollat in lite och även skrivit ett inlägg själv. De enda som svarar mig är typ 40åriga gubbar. Så nej tack :P

Ta franska kurs tror jag inte riktigt att jag hinner med då jag redan har ett barn och ett till som har BF om 20 dagar!

Har även frågat runt och kollat runt efter "öppna förskolan" saker här, frågat om det finns några träffar för föräldrar och barn osv. Men tyvärr gör det inte det, närmsta är i Angers och det ligger ju 40 min härifrån med bil och vi har ingen bil..
    Trist att det inte funkade! VI har varit på en picknick som anordnades via ovs, och det var jättetrevligt, men det beror kanske på vilken stad man bor i.
  • Pistou

Hoppar in och våldgästar er i Frankrike-tråden lite.

Jag har bott sammanlagt sju år i Paris (i två omgångar) men bor sedan knappt ett år tillbaka i den fransktalande delen av Schweiz. Även om livet i Paris är rätt så stressigt om man har barn (och tyvärr alldeles för dyrt), måste jag erkänna att jag saknar storstadslivet, det stora kulturutbudet som finns i Paris (även om jag kanske inte utnyttjade det till fullo när jag hade chansen) och att bara kunna promenera längs avenyerna och boulevarderna i timmar och upptäcka något nytt varje gång. Både mina svärföräldrar och min halvbror bor dock i Paris, så jag får ofta tillfälle att komma dit.

Många vanor och traditioner här i Valais (som vår kanton heter) påminner mycket om de som finns i Frankrike. Matvanorna påminner om varandra (här klassas en söt vetebulle med några bitar mjölkchoklad i och en "petit suisse" som ett fullgott mellanmål... hmmm), synen på barnuppfostran likaså (ja, ni vet säkert vad jag menar), etc. De flesta i den schweiziska tråden verkar bo i den tysktalande delen av Schweiz, så jag gör gärna studiebesök här hos er ibland om det går för sig.

Bon après-midi à toutes!

People don't care how much you know until they know how much you care.
  • Wagram

Pistou: Klart du får hänga med oss! 
    Jag hade faktiskt tänkt skriva något i trådstarten om att den även är för folk som bor i andra franskspråkiga länder, men så glömde jag bort det. Skall nog lägga till det nu.

Idag hade vi en städerska som vi har tänkt anställa på besök. Hon tar 11 euro i timmen vilket verkar normalt för mig, eller vad säger ni?  Tydligen kan man få göra någon typ av skatteavdrag för den typen av tjänster, är det någon som vet mer om det?

• Laurentia
    Wagram skrev 2010-08-30 17:04:43 följande:
    Idag hade vi en städerska som vi har tänkt anställa på besök. Hon tar 11 euro i timmen vilket verkar normalt för mig, eller vad säger ni?  Tydligen kan man få göra någon typ av skatteavdrag för den typen av tjänster, är det någon som vet mer om det?
    11 € är ett bra pris för Paris. Det är vad vi betalar här ute i förorten. Du får en skattekredit på 50% av dina utlägg, dvs hennes lön och alla sociala avgifter du betalar på det. Taket ligger på 16000 € om året, vilket du nog inte kommer upp i. Skattekredit innebär alltså att du drar av det från skatten du betalar och inte från den beskattningsbara inkomsten. Om du efter alla avdrag kommit fram till en negativ skatt får du pengar tillbaka.

Kolla upp systemet med chèques emploi service (CESU) hos din bank för att förenkla kontakten med URSSAF (de som tar emot arbetsgivaravgifter).
  • Wagram

Ni som har haft barn i CP här. Är det alltid så att föräldrarna inte får gå med in i klassrummet första dagen och att de börjar bara pang bom utan någon som helst inskolning? Jag tyckte det kändes jättehemskt när vi fick lämna av sonen i trappen första dagen och han fick gå en hel vanlig dag med en gång. Vi hade inte ens fått hälsa på maitressen innan och vid hämtning är det knappt hon hinner tala om hur det gick. Nu verkar allt gå relativt bra ändå, men det känns inte helt okej i mammahjärtat.

• Stinis Olsson

Hej allesamman,

tänkte höra om någon mer än jag har hört talas om "l'affaire Fleury"? Den franska hockeyspelaren som spelar i Västerås vars fru är misstänkt för missvård av sin son... Slog upp tidningen i morse (Isère) och läste en artikel som kändes antingen vinklad eller så är det en mycket lustig affär. Flera har frågat mig hur det kan vara möjligt att det får gå till såhär i sverige och det känns väldigt olustigt- ingen verkar tro att en känd hockeyspelares fru kan vara (märk kan vara) skyldig till att missvårda sitt barn. Dessutom så hittar jag ingen som helst information genom sverige för att få andra synvinklar på historian, hon har trots allt suttit fängslad i en månad...

Ville höra om det bara är jag som reagerar på detta och om någon vet något mer?

• Pistou
    Stinis Olsson skrev 2010-09-14 16:48:12 följande:
    Hej allesamman,

tänkte höra om någon mer än jag har hört talas om "l'affaire Fleury"? Den franska hockeyspelaren som spelar i Västerås vars fru är misstänkt för missvård av sin son... Slog upp tidningen i morse (Isère) och läste en artikel som kändes antingen vinklad eller så är det en mycket lustig affär. Flera har frågat mig hur det kan vara möjligt att det får gå till såhär i sverige och det känns väldigt olustigt- ingen verkar tro att en känd hockeyspelares fru kan vara (märk kan vara) skyldig till att missvårda sitt barn. Dessutom så hittar jag ingen som helst information genom sverige för att få andra synvinklar på historian, hon har trots allt suttit fängslad i en månad...

Ville höra om det bara är jag som reagerar på detta och om någon vet något mer?
    Stinis,

Jag såg ett kort inslag på de franska tv-nyheterna (tror det var på France 3) igår kväll om just denna historia, men har inte heller sett något i svenska media (fast jag läser mest de svenska tidningarnas nätupplagor och tittar inte på svenska webbnyheter eller så). Jag fick inte riktigt grepp om nyheten, då jag missade halva inslaget men frun är alltså misstänkt för misshandel, medan fadern säger att barnet har trillat från spjälsängen eller något liknande...
    People don't care how much you know until they know how much you care.
Svar på tråden Franska tråden