• Hjärtat längtar

Sydafrika-tråd!

Hej!
    Jag ville starta en tråd där vi som är intresserade, ska eller har adopterat från Sydafrika kunde samlas oss prata lite Glad ge varandra råd och tips m.m

Vi vill adoptera från Sydafrika, men har bara köat hos AC ett halvår.  

• Svar på tråden Sydafrika-tråd!
  • Flybe

Inga goda nyheter, mer än att hon hoppas, liksom vi, på att det ska komma ett antal bb snart eftersom det inte hänt något sen de första två bb. Hon har informerat Abba om vår situation och hon berättade också att vi inte är ensamma om att ha tidspress på oss, det är visst flera vars medgivanden går ut under våren och sommaren och som inte kan få förnyade medgivanden. Hon berättade dock att så vitt hon vet så har det alltid löst sig tidigare för familjer i liknande situationer. Även om de har fått bb för sent för att hinna hem så har socialnämnderna gått med på att de får fullfölja adoptionen. 

• Qermit
    Flybe skrev 2012-02-27 10:08:05 följande:
    Inga goda nyheter, mer än att hon hoppas, liksom vi, på att det ska komma ett antal bb snart eftersom det inte hänt något sen de första två bb. Hon har informerat Abba om vår situation och hon berättade också att vi inte är ensamma om att ha tidspress på oss, det är visst flera vars medgivanden går ut under våren och sommaren och som inte kan få förnyade medgivanden. Hon berättade dock att så vitt hon vet så har det alltid löst sig tidigare för familjer i liknande situationer. Även om de har fått bb för sent för att hinna hem så har socialnämnderna gått med på att de får fullfölja adoptionen. 
    Stor kram till er!

Jag tycker att det känns så jobbigt att de inte kan få minsta vink om varför det dröjer så. Vad är det som händer därnere egentligen?! Just nu känns SA som ett mycket osäkert adoptionsland...
  • Flybe
    Qermit skrev 2012-02-27 13:27:09 följande:
    Stor kram till er!

Jag tycker att det känns så jobbigt att de inte kan få minsta vink om varför det dröjer så. Vad är det som händer därnere egentligen?! Just nu känns SA som ett mycket osäkert adoptionsland...

Ja, som det är i dagsläget så rekommenderar jag inte SA som adoptionsland. Sorgligt eftersom det fungerat så fint så länge. Lite grann känns det som att så snart vi får våra papper skickade till landet så tillstöter det massor med problem. Det var likadant förra gången. :(
  • gracel79
    Flybe skrev 2012-02-27 16:47:12 följande:

Ja, som det är i dagsläget så rekommenderar jag inte SA som adoptionsland. Sorgligt eftersom det fungerat så fint så länge. Lite grann känns det som att så snart vi får våra papper skickade till landet så tillstöter det massor med problem. Det var likadant förra gången. :(

Visst känns det sorgligt. Den nya lagen verkar endast vara till nackdel för många barn. Undra hur många barn som får föräldrar i SA tack vara den lagen. I nuläget skulle vi inte välja SA som adoptionsland. Hoppas att det ändrar sig igen. Vår förra adoption gick bra, tog endast 7 mån till BB.
  • Hjärtat längtar

Jag tycker verkligen det är tråkigt att det går så trögt i Sydafrika! Jag hoppas verkligen ni alla här inne ska få era barn snart!
    Jag är glad att vi upptäckte det i tid och kunde välja ett annat land. Ni som vill adoptera ytterligare ett barn sedan, vilka länder funderar ni på då?  

• storåliten
    Hjärtat längtar skrev 2012-02-27 17:21:04 följande:
    Jag tycker verkligen det är tråkigt att det går så trögt i Sydafrika! Jag hoppas verkligen ni alla här inne ska få era barn snart!
    Jag är glad att vi upptäckte det i tid och kunde välja ett annat land. Ni som vill adoptera ytterligare ett barn sedan, vilka länder funderar ni på då?  
    Håller med!
  • Flybe

ingen som hört något idag heller? Sparkar till den centrala myndigheten lite och hoppas att det hjälper.

• Kwela

Segt verkar bara vara förnamnet i SA Vi hoppas trots detta på syskon från SA i framtiden. Även om det är år dit så drömmer vi om att få åka tillbaka och uppleva allt igen.

• Qermit

Är det så att det är 5 veckor sedan det kom bb förra gången nu?!

Snart spränger vi 21-månadersgränsen ... Tänk om man hade vetat att det skulle bli såhär för två år sedan när vi glatt startade med att sätta samman vår ansökan. Det var nog tur kanske att vi inte visste det iof. Då trodde vi naivt att längre än 18 månader behöver vi inte vänta på att få bli en familj.

• gracel79
    Qermit skrev 2012-02-28 21:05:41 följande:
    Är det så att det är 5 veckor sedan det kom bb förra gången nu?!

Snart spränger vi 21-månadersgränsen ... Tänk om man hade vetat att det skulle bli såhär för två år sedan när vi glatt startade med att sätta samman vår ansökan. Det var nog tur kanske att vi inte visste det iof. Då trodde vi naivt att längre än 18 månader behöver vi inte vänta på att få bli en familj.

Det var 5 veckor sedan i måndags som det senaste BB kom. Och i måndags passerade vi 21 månaders väntan. Inte klokt det här.....Nu måste det snart hända något!
Svar på tråden Sydafrika-tråd!