• Gravid2010

Kan man GÅ en mil på under 60 min?

I en annan tråd är det en människa som påstår att hon gjort detta ett flertal ggr.. Gått en mil på 58-59 min.

Jag anser att det är en omöjlighet. Det måste handla om att småspringa MINST SAGT. I annat fall är sträckan felmätt...

Vad säger du?

• Svar på tråden Kan man GÅ en mil på under 60 min?
  • Singel Man
    flixflax skrev 2010-08-24 11:15:54 följande:
    Jag har med hund så jag vet precis. Men man GÅR inte en mi lpå en timme. Gå i gåfart (inte halvspringa) en mil utan hund för skojs skull ska du se att det inte går på en timme.
    jag kallar min gång stil för gå, men kompisarna tycker jag går skit fort, men men.. är väl bara aceptera alla är olika... Nä snart dags dra skolan hämta dotter.  ha det gott...
  • Lavish
    ChoopChoopSong skrev 2010-08-24 11:17:10 följande:
    Det är också stor skillnad på terränglöpning och annan löpning. Min sambo har sprungit 5 km på 26 min på plan mark, men inte på skogsstigar.

Så allt beror ju på var man går, väder och vind etc. Men 1 mil på en timme med enbart gång, låter ändå osannolikt.
    Jo som fler skrivit, är man en riktigt hårdtränad elitidrottare kanske det går. Men för de allra flesta människor går det inte. Och då är det lite taskigt att mena att en vanlig människa ska klara det liksom...
  • augustisten

Hittade ett klipp från när milen fortfarande var tävlingsgren för damer. Nu går ju den sista klockade här på 51 min (men många av dem som går i klungan går nog på kring timmen eftersom bara de bästas målgång visas).

">

Jag ser framför mig alla fl-tjejer som knallar på med hundar och barnvagnar och den här lite speciella gångstilen. Härligt! Flört

• flixflax
     Iom att det finns elitidrottare som har gått en mil på en timme så måste det ju vara möjligt. Jag vet inte om man kan gå lika fort utan att vara elittränad? Kan inte nån här som påstår sig gå en mil på en timme filma sig själva hur det ser ut när de går? Jag är verkligen sjukt nyfiken! Ev filma på löpband, så att man kan zooma in hastigheten och se "bevis". Sen kan vi ju stänga den här debatten.
    Fast då handlar väl det om gång?  typ när man springer med fötterna konstant i markkontakt? Skulle med vilja se bildebevis, haha.
  • Singel Man
    Barret08 skrev 2010-08-24 11:18:12 följande:
    Försök att minska från 11 min/km till 6 min/km och se hur det känns.
    Good Luck...om du inte joggar.

varit nere på 8 .... men snitt är mellan 9 till 11 upp till 14 beroende på hur gott det luktar ute ...

nu iväg...

• Barret08
    Singel Man skrev 2010-08-24 11:23:45 följande:

varit nere på 8 .... men snitt är mellan 9 till 11 upp till 14 beroende på hur gott det luktar ute ...

nu iväg...

Men 8 räcker ju inte... Blir en mil på 1 timme och 20 minuter.
  • ChoopChoopSong

Om man går 1 mil på exakt 1 timme, måste man ju gå 10 km/h... Det är en väldigt hög hastighet för gång, måste jag säga. Särskilt om marken inte är helt plan (vilket den ju sällan är utomhus).

10 km/h, är ungefär vad man springer / joggar.

• Barret08
    ChoopChoopSong skrev 2010-08-24 11:31:09 följande:
    Om man går 1 mil på exakt 1 timme, måste man ju gå 10 km/h... Det är en väldigt hög hastighet för gång, måste jag säga. Särskilt om marken inte är helt plan (vilket den ju sällan är utomhus).

10 km/h, är ungefär vad man springer / joggar.
    Nej nu tänker du fel. 10 min per km gånger 10 km blir 100 minuter = milen på en timme och 40 min.
    För att gå en mil på en timme (60 min) måste 1 km ta 6 min.
    10 km gånger 6 minuter = 60 minuter 
  • Knugen2010
    Barret08 skrev 2010-08-24 11:34:21 följande:
    Nej nu tänker du fel. 10 min per km gånger 10 km blir 100 minuter = milen på en timme och 40 min.
    För att gå en mil på en timme (60 min) måste 1 km ta 6 min.
    10 km gånger 6 minuter = 60 minuter 
    10 km/h är LIKA MED 6 min/km
  • Barret08
    Knugen2010 skrev 2010-08-24 11:36:38 följande:
    10 km/h är LIKA MED 6 min/km
    Läste för snabbt får be om ursäkt
    Läste 10/km...
    Som sagt felläsning av mig.
Svar på tråden Kan man GÅ en mil på under 60 min?