• Gravid2010

Kan man GÅ en mil på under 60 min?

I en annan tråd är det en människa som påstår att hon gjort detta ett flertal ggr.. Gått en mil på 58-59 min.

Jag anser att det är en omöjlighet. Det måste handla om att småspringa MINST SAGT. I annat fall är sträckan felmätt...

Vad säger du?

• Svar på tråden Kan man GÅ en mil på under 60 min?
  • Barret08

Jag tror också att det handlar om att man inte vet hur långt en mil faktiskt är.
    Man har varit ute länge och då måste man ha gått "typ en mil minst".

Jag är inte snabb och tyvärr lite tjock men hade ändå tränat lite i alla fall inför Lidingö tjejlopp (1 mil).
    Mitt mål var att komma under timmen. Måste tyvärr erkänna att jag inte riktigt klarade det   Fast jag sprang nästan hela vägen, dock inte i Abborbacken. Men det finns ju lopp som det inte är lika många backar i så jag kämpar vidare på att komma under timmen!

Men det skulle vara lite knäckande om någon GÅR om mig på loppet

• ChoopChoopSong
    Barret08 skrev 2010-08-24 12:16:04 följande:
    Jag tror också att det handlar om att man inte vet hur långt en mil faktiskt är.
    Man har varit ute länge och då måste man ha gått "typ en mil minst".

Jag är inte snabb och tyvärr lite tjock men hade ändå tränat lite i alla fall inför Lidingö tjejlopp (1 mil).
    Mitt mål var att komma under timmen. Måste tyvärr erkänna att jag inte riktigt klarade det   Fast jag sprang nästan hela vägen, dock inte i Abborbacken. Men det finns ju lopp som det inte är lika många backar i så jag kämpar vidare på att komma under timmen!

Men det skulle vara lite knäckande om någon GÅR om mig på loppet
    Fast flera påstår ju att de har mätt sträckan. Men har de använt vanlig stegräknare, kan det ju hända att de har misstolkat "1 steg" som "1 meter"? Typ: "Oj, nu har jag gått 10 000 steg - alltså 1 mil!

De missar kanske att 10 000 steg, inte är detsamma som 10 000 meter - om man inte är 2 meter lång och tar jättekliv. Utan oftare ca 6 - 7 km...
  • Jennie med ie
    ChoopChoopSong skrev 2010-08-24 12:22:39 följande:
    Fast flera påstår ju att de har mätt sträckan. Men har de använt vanlig stegräknare, kan det ju hända att de har misstolkat "1 steg" som "1 meter"? Typ: "Oj, nu har jag gått 10 000 steg - alltså 1 mil!

De missar kanske att 10 000 steg, inte är detsamma som 10 000 meter - om man inte är 2 meter lång och tar jättekliv. Utan oftare ca 6 - 7 km...
    Och även om man mätt sina steg så kan det ju diffa en del, man tar olika långa steg beroende på hur trött man är, hur terrängen är o s v. T ex 1 dm per steg och 15.000 steg blir 1½ km fel.
  • Knugen2010
    MåsteHittaPåNågot skrev 2010-08-24 12:08:34 följande:
    Kan tillägga att då var hon 51 år gammal när de sa så. Hon var nästan 47 när hon cyklade till mig.
    Vilken krutgumma!
  • Fotavtryck

Svar på TS. Det hänger väl på underlaget. och lutning.
    själv går jag med barnvagn 8 km på en timme. Så jag tror klart att man kan gå 10 km på en timme.

• Knugen2010
    Fotavtryck skrev 2010-08-24 14:11:04 följande:
    Svar på TS. Det hänger väl på underlaget. och lutning.
    själv går jag med barnvagn 8 km på en timme. Så jag tror klart att man kan gå 10 km på en timme.
    Om det är nedförsbacke hela vägen eller?
  • Gravid2010
    Anghammarad skrev 2010-08-22 22:23:04 följande:
    58-59 minuter på 10 km är snubblande nära medalj på gångSM. 57.39 räckte i år. Det var för övrigt bara de tre medaljörerna som gick under timmen.

Jag säger alltså att, visst är det möjligt att gå en mil på under en timme men isnogood har knappast gjort det. 

Jo det är ung. så jag tänker också... Då borde man vara med i sm-laget...

Jag tvivlar inte på att det GÅR... Jag tvivlar på att människan faktiskt GÅR.
  • Fotavtryck
    Knugen2010 skrev 2010-08-24 14:12:22 följande:
    Om det är nedförsbacke hela vägen eller?
    Det är 50 50 o cykelväg hela vägen. Så det spelar ingen roll åt vilket håll man går. samma lika
    Den sträckan går jag en gång i veckan o 2 gånger blir det bara 6 km som tar mellan 35-45 min beroende på vilket humör jag är på.
  • Fotavtryck

jag är inte i toppform vil jag bara säga. har 10 kg kvar som skall bort!

• Barret08
    Fotavtryck skrev 2010-08-24 14:16:26 följande:
    Det är 50 50 o cykelväg hela vägen. Så det spelar ingen roll åt vilket håll man går. samma lika
    Den sträckan går jag en gång i veckan o 2 gånger blir det bara 6 km som tar mellan 35-45 min beroende på vilket humör jag är på.
    Går du 6 km på 35 min?!
Svar på tråden Kan man GÅ en mil på under 60 min?