• jakeline

BF maj 2011

maj09 skrev 2011-03-23 10:31:42 följande:

Är det bara jag som tycker att det känns bra att vara några dagar på patienthotell eller BB efter förlossningen? Jag kommer inte att stressa hem - även om jag älskar vårt hem - för jag tycker det känns så tryggt och skönt att vara där hjälp finns i några dagar.. Senast stannade vi i tre dagar. Själv ville jag nästan stanna en natt till för att amningen skulle komma igång ännu bättre, men det var så mycket förlossningar vid den tidpunkten, så vi kände att vi var tvungna att lämna plats åt andra.. Jag hoppas på att få vara kvar i minst två-tre dagar den här gången i alla fall!

jag gillar verkligen inte sjukhus och sist åkte vi ju hem pga nyår. Funkar allt så vill jag hellre hem till sonen och vovven än att ligga kvar där. Tror att det där är väldigt individuellt hur man känner helt enkelt. Hade det inte funkat så bra som det gjorde hade vi så klart stannat kvar. Man måste ju känna efter vad som funkar bäst för sig själv.  
    ~*♥ mewithpeanuts.blogspot.com ♥*~ Stolt mamma till Éomer f. 081229 ♥ Bönan BF. 110520♥*~
  • jakeline
    maj09 skrev 2011-03-23 10:49:36 följande:
    Jag förstår dig absolut! Jag tror att jag kommer att vilja vara kvar på patienthotellet om min man och dotter kan få komma dit, men om jag får stanna på BB så kanske längtan hem (speciellt till dottern) blir för stor, så till och med jag vill åka hem tidigare. Men jag tror att en del kanske skyndar sig hem och ångrar det i efterhand. En del (inte ni här i tråden, men folk man pratar med) verkar tycka att det är en merit i sig att få åka hem samma dag. Om man känner sig osäker, kanske främst med det första barnet så tycker jag absolut att det är att rekommendera att vara kvar tills man har fått svar på sina viktigaste frågor och tills man har fått igång amningen - om man nu önskar det.
    Iom att jag blev snittad sist så låg vi inte på Patienthotellet, kan tänka mig att det är lite skillnad än att ligga på avdelning liksom. fick dock ett bakslag andra natten hemma då jag bara grät och grät, för sonen bara grät och jag tyckte inte amningen, som funkat klockrent tidigare, funkade... Men efter samtal till BVC och ett besök där och "uppammning" så var allt bra igen. Nu har man ju lite mer koll och är mer säker i sig själv som mamma, så det blir nog inte samma grej...
    ~*♥ mewithpeanuts.blogspot.com ♥*~ Stolt mamma till Éomer f. 081229 ♥ Bönan BF. 110520♥*~
  • jakeline
    Kottemor skrev 2011-03-23 12:05:25 följande:
    Det blir operation! Ska vara där kl.14.00, shit vad nervös jag är!
    lycka till! det kommer nog gå jättebra! 
  • jakeline
    Saso87 skrev 2011-03-23 12:53:15 följande:
    Okej =) men du väntar bebis nr. 2? Det är första barnet för mig och man är helt ny i gamet =) Skönt är att han har lagt sig med huvudet neråt och nu är det ovanligt att de försöker snurra runt mer. Låt det bli maj snart =) men tiden går ganska fort tycker jag... jobbar fortfarande och då flyger dagarna iväg..
    japp det är andra och första kom på BF. just nu tycker jag att det går rätt långsamt. Men vill minnas att jag kände så sist också. :P fast då var det ju vinter, nu har man iaf vår att se framemot. :P Tror att ettan också lade sig nedåt rätt tidigt förra gången, nu känns det som om denna snurrar runt lite fortfarande, men oftast nedåt tror jag. 
  • jakeline
    Kottemor skrev 2011-03-23 18:42:21 följande:
    Tack tjejer, vad gulliga ni är!
    Är hemma nu, blev lite väntan, det kom in ett akutfall som fick gå före.

Operationen gick bra och han tror att jag kommer bli väldigt hjälpt utav operationen. Jag hade en kraftig inflammation nämligen och dubbla senfack, därav har kortisonet inte hjälp mig. Så det känns verkligen toppen trots att det gör ont!
    vad härligt! 
  • jakeline
    Angi07 skrev 2011-03-24 08:42:03 följande:

jag  var  orolig igår kväll, hade onda Sd,har bricanyl vid behov, så det hjälpte lite. Det första sak jag gjorde imorse var att teckna en gravid försäkring hos Trygg Hansa som gäller till och med när bebisen fyller 6 månader.

hoppas det lugnat ner sig nu. Jag har haft grav-försäkring sen i höstas och från i jan snart född försäkring som täcker upp tills barnet är 6 månader. Känns tryggt. Båda hos IF. 
  • jakeline
    Angi07 skrev 2011-03-24 09:16:37 följande:
    Det har blivit lite lugnare idag men jag sov dåligt . Bricany gör mig illamående men det är bättre så än de onda Sd.
    ibland är det pest eller kolera... :P 
  • jakeline
    Ewima skrev 2011-03-24 11:40:09 följande:
    Jag håller med dig, det beror nog helt på vilket sjukhus man tillhör och NÄr man får barn.
    Jag fick min dotter i mars 2008 då det var RS-virussäsong samt förlossningen&BB var helt underbemannade. Allt var stressigt opersonligt och kändes som en anstalt då jag inte fick gå ut och ingen fick komma in på BB. Sambon hade besökstid!?Förvånad mellan 10:00-20:00, sen fick han snällt gå hem. Jag var i upplösningstillsånd då dottern (som många nyfödda gör) sov HELA dagen, men var vaken ist HELA natten.

Men, hade det funnits ett Patienthotell med trevlig miljö där hela familjen kan lära känna sin nyaste medlem och få stöd och hjälp - Då hade jag kunnat stannan en månad
    men fy vilken upplevelse. Jag var ju på avdelning och där får pappan sova kvar, för typ 300 kr/natt plus mat, så han stannade bara en så sov jag själv andra natten. 
  • jakeline
    glit skrev 2011-03-24 12:33:24 följande:
    Finns det siffror nu? I min omgivning har det verkligen vart babyboom, 6 stycken minst i min närhet som har några veckors/dagar gamla bebisar hemma och resten som ska föda inom väldigt snar framtid. Helt vansinnigt vad många som är på smällen hah :P
    jag vet också många som är gravida eller precis har fått. verkar vara ett bebistätt år iaf. 
  • jakeline
    FruganH skrev 2011-03-28 10:59:58 följande:
    Ja, herregud vad vätska jag samlar på mig!! Började för redan 1 månad sen och det  blir bara värre och värre. Har något krux med högerfoten med, så den är extra svullen.
    Köpte ett par skor i slutet av februari som var en storlek större än jag normalt brukar ha. Men nu kan jag knappt få på mig dom längre (särskilt inte den högra). Hade behövt köpa en ännu större högersko, men det går ju inte riktigt att köpa skor i olika storlekar tyvärr Rynkar på näsan
    Jag hoppas verkligen att svullnaden i fötter, händer och ansikte går ner rätt fort efter förlossningen. Hade varit skönt att kunna använda sina gamla vanliga sommarskor och inte behöva köpa en massa nytt.
    Känner inte alls för att lägga ut massa pengar på skor som man kanske inte kan ha sen om fötterna blir normala igen....
    vätskan brukar försvinna inom någon vecka efter förlossning. De flesta gravidsymptom försvinner mirakulöst efter bebisen tittat ut. :P 
Svar på tråden BF maj 2011