• Sofi 79

BF maj 2011

Fröken Löken skrev 2010-11-23 16:29:00 följande:
    Alltså nu är jag lite smått förvirrad!

Allt såg bra ut, en livlig liten krabat! Men tydligen är jag inte så långt gången som jag trott. Bm trodde v 16 nu, det är ju två veckor!!!! Nytt datum ev 10 maj, det är 8 dagar... Nån som hänger med?
    Någon som kan hjälpa mig reda ut det.
    Senaste mens 26 juli.
    Positivt test 24 augusti, BIM -1 enligt mig.
    Det betyder ju att jag testade positivt typ innan jag nästan ens var gravid!!!
    FattAr ingenting...
    Men har du koll på din cykel då? Jag hade också sista mens 26 juli, men min menscykel är 35 dagar så jag räknar med att ha blivit gravid någon gång runt 16 augusti. Då borde jag ha kunnat testa positivt den 24, men väntade tills i början av september då mensen uteblev.
    På det här viset beräknar jag mig själv till den 8 maj, vilket ju stämmer ganska bra med det datum du har fått.
  • Sofi 79

Besöken hos BM blir tätare när det finns mer för henne "att göra". I början finns ju ingen mage att mäta, inget RUL att basera sig på och man brukar ju som sagt vänta lite med hjärtljuden. Då kan det ju räcka med att veta att man får ringa om man mår dåligt eller undrar över något.
    Sen, vart efter magen växer, blir det tätare med besöken.
    Sist hade jag mitt andra besök i typ vecka 22 och sen tror jag vi sågs var tredje vecka, varannan vecka och mot slutet varje vecka. Då mäter man magen, kollar blodprover, väger och lyssnar på hjärtljuden. Samt mot slutet känner hur bebisen ligger.
    Så lugn, du kommer att hinna med massor med BM-besök  

• Sofi 79
    Jodi skrev 2010-11-25 16:53:01 följande:
    Jag är från Uppsala.

Förresten, nån mer än jag som tycker att leverfläckarna har blivit större sedan plusset? Jag har tre st lite större utstående leverfläckar på kroppen och jag tycker de har blivit mörkare och står ut mer senaste veckorna. Kanske hormonerna påverkar?
    Förra graviditeten fick jag tre leverfläckar som plötsligt växte till det dubbla eller till och med tredubbla. Tog bort en, på halsen, och det ångrar jag i dag för satan vad det blödde och vilket fult ärr det blev. De andra två gick ner efter förlossningen, men en av dem växte igen i somras när det var varmt. Den blödde som tusan den också när jag tog bort den. Så min teori är att den ökade blodgenomströmningen gör  att vissa fläckar växer på grund av det.
    Den tredje fläcken har jag inte ens sett på två år nu. Men gissa vad? Nu är den tillbaka igen  
  • Sofi 79
    Sommarnatt2010 skrev 2010-11-25 21:12:56 följande:
    Jag bloggar men har inte avslöjat graviditeten där ännu...Funderar dock på att göra det i helgen. Jag håller på att virka en mobil till barnvagnen och första figuren är klar...=)  

Tänkte nog bara skriva nått i stil med att jag är stolt över min fina sköldpadda och att den kommer bli kanon o barnvagnen...

Är oxå halvdålig på att uppdatera. det är för mycket annat tyvärr :S 
    Min blogg hittar du på min personliga sida. Skriver inte jättemycket om graviditeten. Mer om familjelivet i övrigt. Men visst kommer graviditeten med på ett hörn också
  • Sofi 79

Oops, svarade på fel inlägg, skulle ju svara på inlägget från La vie en rose som Lakriz citerade.
    Jag virkar också. Håller just nu på med små tossor som man tovar i tvättmaskinen. Har gjort ett par som blev pyttesmå och säkert kommer passa till bebisen, ett par som ska bli lagom till min tvååring och har nu påbörjat ett par för lite större barn.
    Tänkte ge mig på att få in ett Hello Kitty-mönster (som jag haaatar) så att jag kan ge dem till våra kompisars dotter som äääälskar Hello Kitty  

• Sofi 79

Läser ikapp...
    Har varit på minismekmånad i London ett par dagar - så skönt.
    Mindre skönt dock med alla promenader. Hade glömt att jag inte har samma fysiska form längre. Plötsligt tog det bara tvärstopp och jag ville bara sätta mig och gråta mitt inne i city. Var nära att lappa till en vakt som inte lät mig sitta i trappen medan maken tittade på Ferrarileksaker
    Nåja, stackars mig som var tvungen att vara i London
    På fredag är det dags för RUL. Är lite nervös. Hade räknat med att känna bebisen mer vid det här laget, men minns å andra sidan att jag inte kände dottern tydligt förrän i vecka 19.

• Sofi 79
    Jodi skrev 2010-12-02 09:42:01 följande:
    Nu har jag precis kommit hem från RUL. Allt såg bra ut förrutom en vit prick på hjärtat (kallas egogent hjärtfocus). Det ser man tydligen i 2-3 % av alla graviditeter och det försvinner av sig självt. MEN - det kan vara en indikation på kromosomfel!!! Det var ju inte så roligt att höra.... Är nu väldigt glad att jag gjorde KUB, risken har nu ökat, men den är ändå bara 1:6000. 

Tror inte att det är nåt fel, men nu kommer jag ju gå och oroa mig resten av graviditeten.... Önskar att dom inte hade sagt nåt, i andra landsting säger dom tydligen inte nåt om de ser samma sak (stlm t ex).

Ingen annan som fått samma besked?

Usch, det här som skulle bli en glädjens dag!! 
    Vad svårt. Samtidigt hade jag blivit upprörd om de inte hade sagt något och det sedan visat sig att barnet har DS. Då har man ju ingen chans att förbereda sig mentalt.
    Tror du att du kan försöka tänka att det med största sannolikhet är ett alldeles friskt barn, men ändå ha i medvetande att det kan ha DS - och att det säkert blir bra det med?
    Det finns ju de som får en chock när barnet visar sig ha DS efter förlossningen. Jag tänker att man kan ha hjälp av att redan tidigare ha tänkt tanken och ställt in sig på att DS-barn blir fina människor de också.
    Kram
  • Sofi 79

1,5 timme kvar till RUL och jag förväntas jobba
    Är lite nervös. Har fått för mig att jag borde känna barnet tydligare nu i vecka 17+5. Samtidigt kände jag inte dottern tydligt förrän i vecka 19, så det är väl mest något jag fått för mig.
    Håll nu tummar och tår för att allt ser bra ut!

• Sofi 79

Ännu en som klarat RUL med bravur
    Hjärta, lever, njurar, mage, ryggrad, fingrar, fötter, hjärna. Allt satt där det skulle
    Barnmorskan var väldigt indiskret runt bäckenet så vi tyckte båda att vi såg något, frågan är vad? Maken tyckte det var en liten pojke. Jag är mer inne på en flicka. Tyckte också att barnmorskan sa "ja nu har vi väckt´na ordentligt". Nu får vi fortsätta att spekulera i fem månader till.
    5 maj blev det nya datumet, men jag håller nog fast vid den 8 ändå. Så får vi se vem som har rätt.

• Sofi 79

Angående kön: Jag tror jag väntar en flicka. Dels för något BM sa under RUL:et, dels för vad jag tyckte jag såg. Sen är det en sak till. När jag väntade min dotter tyckte jag mig ha sett att det var en pojke där inne. Men jag kände sånt motstånd när jag tänkte på att det skulle komma en pojke. Till och med så att jag var orolig för vilka känslor jag skulle ha för barnet när det kom ut. Den här gången känner jag att det skulle vara precis lika roligt med en pojke som med en flicka. Kanske ännu roligare att få en pojke. Ändå känner jag samma motstånd vid tanken på en pojke. Så kanske tyder det på att det är en tjej den här gången också.

Angående träning: Oh, skulle verkligen vilja och behöva träna mer. Nu går jag två tiominuterspromenader till och från jobbet varje dag. Utöver det blir det inget mer. Och jag orkar bara inte på kvällen när tjejen lagt sig. Jag hoppas kunna komma igång med yoga från en video jag har och att komma iväg och simma då och då. Men det bästa vore väl att komma iväg till gymmet och cykla och träna lite rygg och armar också. 

Svar på tråden BF maj 2011