Jodi skrev 2010-12-02 09:42:01 följande:
Nu har jag precis kommit hem från RUL. Allt såg bra ut förrutom en vit prick på hjärtat (kallas egogent hjärtfocus). Det ser man tydligen i 2-3 % av alla graviditeter och det försvinner av sig självt. MEN - det kan vara en indikation på kromosomfel!!! Det var ju inte så roligt att höra.... Är nu väldigt glad att jag gjorde KUB, risken har nu ökat, men den är ändå bara 1:6000.
Tror inte att det är nåt fel, men nu kommer jag ju gå och oroa mig resten av graviditeten.... Önskar att dom inte hade sagt nåt, i andra landsting säger dom tydligen inte nåt om de ser samma sak (stlm t ex).
Ingen annan som fått samma besked?
Usch, det här som skulle bli en glädjens dag!!

Vad svårt. Samtidigt hade jag blivit upprörd om de inte hade sagt något och det sedan visat sig att barnet har DS. Då har man ju ingen chans att förbereda sig mentalt.
Tror du att du kan försöka tänka att det med största sannolikhet är ett alldeles friskt barn, men ändå ha i medvetande att det kan ha DS - och att det säkert blir bra det med?
Det finns ju de som får en chock när barnet visar sig ha DS efter förlossningen. Jag tänker att man kan ha hjälp av att redan tidigare ha tänkt tanken och ställt in sig på att DS-barn blir fina människor de också.
Kram