• Sofi 79

BF maj 2011

Jag har varit på Ikea i dag, främst för att få möbler till de stora barnens rum. LItet drama när dottern ramlade och slog hål ipannen på ett av podierna.
    Sen har vi lekt i snön och monterat ett hopplöst skrivbord (brukar inte ha problem, men det här rådde knappt starke grannen på). Så nu säger mina höfter åt mig att det är dags att nanna sängen

• Sofi 79

Appropå blöjor så använde vi faktiskt tygblöjor till dottern till cirka 50%. Bestämde oss för att prova och trodde kanske inte att vi skulle orka, men fann båda att vi tyckte mycket bättre om tygblöjorna än pappersvarianten.
    Kändes faktiskt fräschare mot rumpan och så var det skönt att alltid ha blöjor hemma och slippa köpa hela tiden.
    Äckligt var det inte heller. Bara att skölja ur, lägga i en tvättpåse och tjoffa in i tvättmaskinen cirka var annan dag. Luktade ingenting.
    Och vi hade större problem med läckage på pappersblöjorna så det var också en fördel.
    Sen använde vi så klart pappersblöjor när vi skulle i väg någonstans. Använde helt enkelt de blöjor som passade bäst för situationen.

• Sofi 79
    talare skrev 2011-01-17 11:01:43 följande:
    måste man ha något inlägg i tygblöjorna eller hur funkar det? har varit inne på tygblöjor men vet inte alls hur det funkar. svårt att vika dom eller finns det modeller som man slipper vika?
    Man kan ha inlägg i tygblöjorna, ett rispapper som man lyfter ur och slänger i toaletten (fast avloppet blir väl inte överförtjust av pappret direkt) Men vi skippade det rätt snabbt. Dels för att det kändes som att man slösade papper när det bara var kiss i blöjan, dels för att det ändå kom bajs i själva blöjan. Då var det enklare att bara spola av i toaletten med duschslangen om det var löst, eller skaka ur det när det blev fast.

Vikblöjor tyckte jag var jättebra, de gick att vika upp bra runt rumpan. Inte alls svåra att vika när man lärt sig, men lite pyssel är det ju. Bra tv-underhållning
    Annars finns det både all-in-one som man tvättar som de är och pocketblöjor där man lägger i "bindor" efter behov. Fästes som en vanlig blöja, till och med barnvakten klarar av det

Jag tycker inte att blöjor luktar äckligt efter tre dagar, men sen är det nog dags att tvätta. Gäller bara att man sköljer ur ordentligt och förvarar dem luftigt så att kisset inte rötar sig. Man kan ju också lägga dem i en stor gryta och koka om det blir kris och om man har en gryta som man vill använda till sånt.

Ska tillägga att min man tittade på mig som om jag vore knäpp när tygblöjor först kom på tal. Men sen blev han lika entusiastisk som jag när han väl lärt sig
  • Sofi 79
    talare skrev 2011-01-17 18:05:51 följande:
    jo jag har heller ingen att fråga om tygblöjor, men skulle gärna vilja prova det. men då börjar man med att köpa 1-2st för att testa om det är något för en. låter lite mer krävande än engångs, men det är ju bättre för ekonomin
    Sofi 79 skrev 2011-01-17 17:24:36 följande:
    Man kan ha inlägg i tygblöjorna, ett rispapper som man lyfter ur och slänger i toaletten (fast avloppet blir väl inte överförtjust av pappret direkt) Men vi skippade det rätt snabbt. Dels för att det kändes som att man slösade papper när det bara var kiss i blöjan, dels för att det ändå kom bajs i själva blöjan. Då var det enklare att bara spola av i toaletten med duschslangen om det var löst, eller skaka ur det när det blev fast.

Vikblöjor tyckte jag var jättebra, de gick att vika upp bra runt rumpan. Inte alls svåra att vika när man lärt sig, men lite pyssel är det ju. Bra tv-underhållning
    Annars finns det både all-in-one som man tvättar som de är och pocketblöjor där man lägger i "bindor" efter behov. Fästes som en vanlig blöja, till och med barnvakten klarar av det

Jag tycker inte att blöjor luktar äckligt efter tre dagar, men sen är det nog dags att tvätta. Gäller bara att man sköljer ur ordentligt och förvarar dem luftigt så att kisset inte rötar sig. Man kan ju också lägga dem i en stor gryta och koka om det blir kris och om man har en gryta som man vill använda till sånt.

Ska tillägga att min man tittade på mig som om jag vore knäpp när tygblöjor först kom på tal. Men sen blev han lika entusiastisk som jag när han väl lärt sig
    vet du om det finns någon typ av bruksamvisning eller handledning/beskrivning tillgängligt någonstans? lite om hur man gör rent praktiskt och vad det finns för olika typer av tygblöjor? eller någon bild så man kan se de olika varianterna. hur vet man vilken tyg som man ska ha till en viss ålder?
    Jag tycker att Imse vimses hemsida är bra. Där finns fakta om tygblöjor, bland annat en anvisning om hur man gör: http://www.imsevimse.se/

Jag köpte själv en laddning vikblöjor begagnat. Typ 20 stycken för 350 spänn. Kändes som en lagom utgift om jag inte skulle vilja ha dem. Sen kompletterade jag med några färdigvikta samt en uppsättning pocketblöjor och blöjbyxor.

Jag trodde som sagt också att det kunde kännas äckligt att hålla på och slabba, men det var det inte. Det som däremot var äckligt är hur de vanliga pappersblöjorna luktade när de blev blöta, för att inte tala om blöjhinken efter två dagar... Då kändes tygblöjorna faktiskt fräschare. Plus att det kändes bra för miljösamvetet

Ni får jättegärna vända er till mig med alla frågor och funderingar. Bara att inboxa
  • Sofi 79
    tove83 skrev 2011-01-20 20:28:11 följande:
    håller på med min beskrivning av en arbetsdag,för havandeskaps penning tänkte höra vad ni tycker...min chef har redan fyllt i allt han behöver göra samt att det inte går att omplacera mig,så jag vill bara ha synpunkter på brevet samt om det är nåt jag ska tänka på?? allt annat är klart;)

Beskrivning av en arbetsdag för på Ikea.

jag jobbar väldigt olika tider, så allt mellan klockan 06:00 till klockan 20:00 kvällen, även varannan helg på detta. Jag har ingen fast position/avdelning på varuhuset utan täcker upp där det behövs t.ex. vid sjukdomar, på mitt arbete så är det väldigt mycket gående samt stående, enda chanser till att ta en paus eller sätta sig ner för att vila är på rasten, på en normal dag så går jag ca 25 000 steg, brukar ha stegräknare på mig.

så i min tjänst så innebär detta att jag kan ena stunden stå i kassan och ta emot kunder för att sedan gå vidare och fylla på varor på Logistik/ varupåfyllnad, för hand. Varor som väger allt mellan 1-80 kg dvs. byråer skåp tallrikar, krukor osv.

för att i nästa plocka varor åt kund på varutlämningen, där är det för det till större delen bara tunga saker att plocka såsom vitvaror soffor 120-160 cm sängar garderober och dessa plock sker under en viss tidspress då varje plock inte får ta för lång tid tills det kommer ut till kund.

det ingår även i min tjänst att jag får stå i vår informationsdisk, är inte helt ovanligt att man står där mellan klockan 10-20 där man hjälper kunden till rätta i varuhuset, svarar på frågor etc. eller hjälper till vid barnpassningen som vi tillhanda håller för våra minsta besökare mellan 3-10 år.

jag får även ta hand om våra kundreturer som kommer till huset, ståendes som innebär många och tunga lyft.

det är inte helt ovanligt att man får göra alla dessa arbetsuppgifter under en och samma arbetsdag, vilket kan vara väldigt stressande samt påfrestande för en. Och på helgerna brukar vi ha uppemot 10-13 000 kunder per dag, och oftast så är man själv på avdelningen/avdelningarna, och man måste alltid förbereda våra produkter för morgondagens inleveranser som sker dagligen.

Antal lyft per arbetsdag är mellan 150-400st och då lyfter jag allt mellan 1-80 kg för hand.Detta är en sammanställning av hur en arbetsdag kan se ut för mig.

Bara lite språkligt : Skala bort lite "så" och andra onödiga småord som gör texten pratig. Den känns mer skarp om den är "renare". Och så ska du skriva 10 000 - 13 000 kunder. För jag antar att ni inte har bara 10 kunder på en dag?

Förlåt kanske banala synpunkter men jag jobbar med text och tycker själv att det är bra om det man lämnar in till myndigheter är så korrekt som möjligt.
  • Sofi 79
    FruMadde4barnTätt skrev 2011-01-21 10:57:53 följande:
    en liten bebis kan kräka mycket i början och det är bra att ha lite ombytes kläder.

8-10 bodys är nog inte fel att ha, kan ha några med kort ärm och några med lång ärm
    underbyxor använder man väl inte, det gör inte vi i alla fall väntar tills de är blöjfri då börja de med trosor eller kalsonger.
    2 tunna mössor är säkert bra, kanske någon liten hatt sen i sommarvärmen.
    8-10 byxor med fötter är praktiskt och bra tycker jag men finns ju även utan fötter på och då kan man ta strumpor på.
    5 strumpor
    kan ju behöva någon varm tröja eller jack tröja med dragkedja.
    filtar

våra bebisar kommer ju på våren, så det är väl inte jättekallt.
    Bodys tyckte jag var guld. Byxor med strumpor kan vara onödigt till sommarbarn. Jag skulle komplettera med lösa strumpor vid behov och kanske bara ha några strumpbyxor.
    Köp inte för mycket i storlek 56, bara så ni klarar er hem från BB. Dels kommer ni att få, dels växer de ur den storleken på en månad om de alls kommer i den.

Vad jag tyckte var ovärderligt var en "munkjackeoverall" som jag köpte på Lindex. Som mjukisbyxor och luvtröja i ett. Bara att slänga ner bebisen i för kvällspromenad eller om man skulle åka i bilen. Utan att det blev allt för varmt, liksom.
  • Sofi 79

Jag älskar vår kombivagn som dessutom har vändbart handtag.
    Det var skönt att det var så enkelt att lyfta ur liggdelen, även om vi bor i villa. Och sen när hon växte ur den var det bara att fortsätta med sittdelen som ju var dold där under. Ingen extra insats att förvara på plats vi inte har. Och då kunde stora delar av mjukliften byggas om till en åkpåse.
    Det vändbara handtaget använder vi fortfarande dagligen. Snäckan vill ofta se mig när vi går från dagis så att vi kan prata på vägen hem. I går däremot ville hon åka åt andra hållet så att hon slapp få solen i ögonen.

• Sofi 79
    Minglanu skrev 2011-01-24 11:03:49 följande:

När vår dotter föddes köpte vi en Emmaljunga duo vagn. Den var underbar att promenara med, men enbart om man körde efter en någorlunda rak väg. Körde jag inne i stan eller efter en promenadstig eller så med mycket svängar fick jag oerhört ont i ryggen pga att man ständigt måste trycka ned handtaget för att svänga vagnen. Och den var tung! Till slut köpte vi en Teutonia S3, en trehjulig vagn med snurrhjul fram. Jag är fullkomligt kär i denna vagn. Den tar sig fram i princip överallt, genom snö och slask och man kan köra och vända den med ett enhandsgrepp. Säkert inte så bra i sand, men där går vi inte ofta ;-D
    Nu när vi väntar en till bebis så snart igen måste vi köpa en dubbelvagn. Usch och blä så trist, spelar ju ingen roll vilken modell man väljer så är det tunga och otympliga och tar en massa plats.

Vi tittar på en Nordic cab. Egentligen en cykelkärra som man lätt ställer om till barnvagn. Eller skidsläde. Den är hyfsat lätt i materialet, rullar lätt pga stora hjul och är max 80 cm bred så den går igenom alla dörrar.
    Minus dock för liggkomforten för det stora barnet och att ryggstöden inte kan fällas separat. Plus att det lilla barnet sitter både lågt och framåtvänt vilket väl gör kontakten något sämre.
    Jag har tänkt använda vår gamla barnvagn för det mesta, men ha NC:n när jag behöver ha båda med mig eller när vi ska på utflykt.
  • Sofi 79
    Sommarnatt2010 skrev 2011-01-25 13:35:41 följande:
    Jag är lite inne på att testa bärsjal...Ska nog låna av en kompis i början, hennes son trivdes inte alls så kan ju vara bra att testa innan man lägger en massa pengar på det...Har ingen aning om märke el så.

Dock vill nog mannen har bärsele så får se om vi köper en sådan o låna sjalen...
    Jag hade en lånad bärsjal till min dotter. Jag tyckte att den var superbra. Använde den inte så ofta, men när jag behövde den så var den kanon. Blev dock lite varm efter ett tag. 
    En kompis hade en Manducca, det är mer en bärsele, men med sjalens mjukhet och närhet. Så en sån står högt på min önskelista  
  • Sofi 79
    Kottemor skrev 2011-01-26 10:15:53 följande:
    Skulle mer tro att det är ischias. Har det själv just nu och har ont som HELL i skinkan, strålar en bit upp i ryggen och ner i benet. Att sitta gör ont, att stå gör ont, att ligga gör ont, att gå gör ont... haha! Ja, det mesta alltså

Ta kontakt med en sjukgymnast, Vilket även jag sjävl borde.. så kan hon/han hjälpa dig.
    Det finns också en liten muskel djupt inne i skinkan som kan bli lite ledsen ibland. Lägg upp onda benet över andra knäet när du sitter och luta dig framåt. Se om det kan stretcha ut det lite. Då kommer man åt att massera det onda också.
Svar på tråden BF maj 2011