• Sofi 79

BF maj 2011

Till alla er som funderar över det här med föräldrapenning. Kan bara rekommendera Försäkringskassans hemsida. När det kommande barnet är registrerat där går det att börja laborera med föräldrapenningen. Man skriver in bådas inkomster och kan räkna på hur många dagar som går åt och hur mycket pengar som kommer ut varje månad om man gör på olika sätt.
    Eftersom F-kassan bryter den 20 varje månad blir det olika mycket pengar månad till månad även om man tar ut exakt lika många dagar varje vecka. Så är man beroende av en viss inkomst varje månad (alternativt nöjer sig med en viss summa och vill spara dagar) kan det vara klokt att begära föräldrapenning månadsvis istället för hela ledighetsperioden. Man kan göra det vid ett och samma tillfälle ändå, det blir bara lite mer "klick".

• Sofi 79

Jag tycker att man gott kan vänta med inköp tills det börjar närma sig.
    Vad man behöver från början är ett babyskydd till bilen, en vagn, ett skötbord och ett ombyte kläder. Och glöm inte en liten mössa att ta med till förlossningen, annars är risken stor att bebisen får ett par sjukhuskalsonger på huvudet!
    Åtminstone min dotter sov inte i egen säng till en början och babysitter och babybjörn behövs ju inte heller förrän efter ett par veckor.
    Å andra sidan kan det vara skönt att ha hemma så att man slipper ge sig ut och shoppa den första tiden om man är medtagen, trött och har ont.

Jag har älskat vår tyska vagn med skivbromsar och vändbart handtag. Bromsarna för att det är skönt att ha i de branta backarna runt oss så att man slipper hålla emot hela vikten själv, det vändbara handtaget för att kunna parera solen och för att barnet helt enkelt vill sitta åt lite olika håll när det blir större.
    Den får antagligen hänga med till nästa bebis också.
    Men så funderar vi på att investera i en sån där vagn som man lätt gör om till cykelkärra eller skidsläde. Då kan båda barnen ligga där när man tar sig till och från dagis, joggar eller åker skidor. Tyvärr dyrt som satan och helt obefintligt på begagnatmarknaden.

• Sofi 79
    Lovelyness skrev 2010-12-19 12:24:00 följande:
    Har väldigt svårt för puttenuttiga kläder på flickor, ungefär lika svårt för blåa biltröjor på pojkar och gillar inte retromönster så jag vet inte hur det här ska gå riktigt... Det känns som att dom stora klädkedjorna har väldigt tråkigt och stereotypt utbud av kläder och ska man köpa annat blir det gärna dyrt, lagom trist.

Jag får väl köpa en symaskin kanske Flört
    Jag är exakt likadan! Fast jag hittade mycket fint på Lindex, faktiskt. Brukade gå dit med en tjej i mammagruppen och så delade vi på oss i barnhörnan - hon gick till tjejkläderna och jag till killkläderna De har mycket som jag skulle kalla könsneutralt på killavdelningen - 70-talsmönster med brunt, vitt, grönt och gult. Tryck med äpplen, djur etc.
    Sen har ju Polarn ett bassortiment som funkar på båda. Och när man ändå är inne på dyra spåret är kläder från Villervalla, Småfolk och Molto färgglatt och könsneutralt.
    Me&I heter ett företag som har jättefina kläder. De har bara hemförsäljning, men det är jättekul att ha en försäljare hemma och fika och kolla barnkläder  
  • Sofi 79
    TheLove skrev 2010-12-18 21:25:10 följande:
    Ni som har barn sen innan, hur gör ni med vagn? Köper ni syskonvagn eller ståbräda eller nått annat? Jag funderar på ståbräda men känns som den kommer vara ivägen för fötterna när man går...
    Vi lutar åt att köpa en kombinerad barnvagn och cykelkärra. Antingen Chariot eller Nordic Cab. Då kan min man cykla med stora till dagis och jag kan ha vår gamla vagn hemma till lilla. Sen tar jag lilla i selen när jag hämtar stora och kör hem båda två i kärran som då konverteras till vagn.
    Sen när båda går på dagis blir det ju lätt för min man att lämna med sin cykel och för mig att hämta med min.
    Vi får nämligen inte lämna vagnen på dagis, samtidigt som barnen sover i den, så vi är beroende av ett smidigt sätt att få med oss barn och vagn till och från dagis.
    Ska börja titta på de där cykelkärrebarnvagnarna nu under jul och se om de kan vara något för oss.

Vi hade hoppats att stora skulle klara sig utan vagn när lilla kommer, men hon älskar att åka vagn så hon får nog åka något halvår till. Därför känns det onödigt att köpa vanlig dubbelvagn när det rör sig om så kort tid. 
  • Sofi 79
    Lovelyness skrev 2010-12-19 15:18:01 följande:
    Jag får nog ta en runda i affärerna, det var rätt länge sen jag tittade. Jag hittade lite kläder från mini rodini som var väldigt fina, dyrare än i dom "vanliga" affärerna såklart men något plagg kan man ju alltid unna sig! Glömde säga att jag har svårt för tryck som bamse och barbapappa också haha, tur att man inte är så krånglig Flört
    Jag hatar Bamse och Barbapappa
  • Sofi 79

www.mediahyllan.se finns massor med Astrid-filmer till riktigt bra priser. Ingen box dock, men väsentligt billigare per styck än vad de kostar i leksaksaffären i alla fall.

• Sofi 79
    TheLove skrev 2010-12-20 09:12:03 följande:
    jag hatar bamse och barbapapa men min son älskar det så det finns på ett och annat plagg... Såklart ska han få ha det om han vill :) Misstänker att bebis kommer få lite sånt om sonen är med och handlar också... Såklart bestämmer han inte allt men att få vara med och bestämma anser jag vara bra :)
    Jo, jag gillar figurerna i bokform men inte som tryck. Men dottern har fått en Pippi-klänning av gammelmormor och den älskar hon så klart. Och häromsistens blev det trosor med Disney-motiv. Så jag har en känsla av att det blir ett och annat tryck här med vad det lider.
    Men det var skönt så länge man fick bestämma helt själv
  • Sofi 79
    Jodi skrev 2010-12-20 18:22:42 följande:
    Apropå kön, jag gjorde ett sånt könstest på www.babycenter.com. Det var rätt intressat, nu när man har facit. Och det stämde! Kan rekomenderas om man tycker sånt är kul!
    Kul! Det testet visade att jag väntar en pojke, liksom den kinesiska befruktningskalendern här på FL. Senare tänkte jag göra bröstmjölkstestet och sen är det bara att vänta och se
  • Sofi 79
    TheLove skrev 2010-12-21 07:12:48 följande:
    Grattis till er!

Jag är också lite extra lycklig idag (och igår eftermiddag)

Detta blir lite ot men hoppas det är okej:
    Min son har skelat ungefär 2 månader och vi vi har väntat på remiss till ögonläkaren ett tag (2 månader kvar ungefär) men skelningarna har försämrats extremt under helgen så jag ringde ögonmottagningen igår och fick en tid vid 13. Det konstaterades att han behöver glasögon och att skelningen antagligen kommer försvinna av glasögonen och vi slipper ögonlapp och operation... Det känns såå skönt! Det var ju en så enkel sak som glasögon! *lycklig*

Nu är det ju inte så att jag är överlycklig att han ska få glasögon men just att det faktiskt inte var något egentligt fel på honom är så skönt!

Idag älskar jag min fina pojke lite mer än vanligt och bryr mig faktiskt inte alls om lillen i magen. Skulle någonting hända så har jag ju ändå världens finaste kille som jag älskar mest i världen! Men såklart vill vi att han ska få sitt lilla syskon i maj :)
    Vad skönt att allt var bra! Vår tjej skelade lite också och vi fick remiss till Huddinge för att kolla. Vi trodde det bara rörde sig om behovet av lapp/glasögon eller inte. Men väl där visade det sig att doktorn letade efter cancer! Som tur var så var det bara lite vanlig skelning och vi skulle få ny remiss. Men den har vi inte sett röken av och tjejens ögon verkar ha stabiliserat sig av sig själva
  • Sofi 79
    Tiiinaa skrev 2010-12-22 01:02:35 följande:
    Hej mitt i natten! Jag kan inte sova :( Bebisen är vaken och sparkar på min blåsa Obestämd, samtidigt har jag en rejäl växtvärk i magen och så kommer det sammandragningar på sammandragningar :( Inte kul. Men det är ju såklart mysigt att bebisen sparkar ...fast inte på blåsan då..

Jag hade en fundering som jag tänkte dryfta med er. Vi har till typ 95% bestämt att vi kommer döpa den lille i magen till Elmer. Vi gillar namnet jättemycket men jag funderar lite på om det är konstigt att döpa honom till Elmer, speciellt med tanke på att sambon heter Emil. Kanske blir bebisens och hans pappas namn lite lika varandra? Vad tycker ni?
    Elmer är jättefint. Tycker inte alls att det är för likt Emil.
Svar på tråden BF maj 2011