FruganH skrev 2012-01-13 14:40:08 följande:
Okej, vad bra att du berättade att vågen inte alltid stämmer. Ska boka tid hos BVC för extra vägning och se hur det ser ut då. Agnes var ju tillväxthämmad när hon föddes, så hon är ju redan liten och nätt och har inte så mycket att ta av. Hon har följt sin kurva bra hittills och vägde 6800 g när hon var 8 månader. Är väl därför jag är lite extra orolig att hon skall börja gå ner i vikt eftersom hon redan är "smal"..
Amningen funkar väl helt okej (förutom att hon sedan hon var 4 månader ratar ena bröstet, men det finns ju mjök i det andra som tur är).
Vi har testat med ersättning, men det går inte hem alls. Försöker fortfarande med välling, men det gillas inte heller. Har även testat annat drickbart (t.ex. nyponsoppa) eftersom hon gillar att dricka vatten men icke.
Har inte ringt sjukvårdsupplysningen, antar att de bara hänvisar till BVC. Så jag får boka in mig där och ta upp problemet igen. Sist hade det ju inte hållt i sig mer än ca 14 dagar, men nu är vi ju uppe i över 1½ månad.
Tänkte också i början att man inte alltid är lika hungrig/sugen på mat, men inte är man så här osugen på mat så länge.
Har många gånger tänkt att jag ska ge upp eftersom jag bara mår dåligt efter varje måltid, men samtidigt känns det inte som att det skulle vara så bra heller. Brukar ta hjälp av min mamma ibland som kommer hit och försöker få i henne lite mat. Ibland går det att få i henne lite då, men oftast inte.
Får väl se vad BVC säger. Vet inte riktigt vad man skulle kunna göra, men känner ju att jag behöver stöd utifrån med det här. Risken är väl bara att de inte tar det på allvar om hon inte påverkats viktmässigt än.
Sen vet jag inte hur det ser ut heller med kurvorna, om de ska börja plana ut vid en viss ålder eller inte...
Vad innebär tillväxt hemmad? Vad vägde hon vid födseln (och i vilken vecka föddes hon)?
James var också jätteliten, 2885g (nästan 3kg) men 11dagar över tiden dvs BF+11 och på operationen talade dom om att det såg ut som han var yttligare en vecka längre gången är vad dom sett på UL. Dvs att han var 18dagar sen. Till den veckan är inte ens 3kilo väldigt lite. Han hade antagligen inte fått någon eller väldigt lite näring sista veckorna. I ca v 36 uppskattade dom hans vikt till 2,5kg och det kan ju stämma, om han efter det fick välidgt lite näring.
Nu är James 8månader och väger som sagt 8200g, ganska lite om man jämför med andra, men det ska man ju inte. Han följer sin kurva perfekt, med både vikt och längd (från 6½mån till han var 7mån och 10 dagar hade han endast gått upp 100g, men det var bra enlgt bvc.). Så det vi fått höra är att runt 8mån+ börjar vikten plana ut, för endel tidigare, endel senare. Dom ska inte stå stilla men dom går inte alls upp lika mycket som dom gjorde när dom var helt nya. James brukade gå upp 500g/vecka och senare 1kg per månad och det gör han verkligen inte längre. Runt 1-1½år brukar nästan alla barn väga ungefär lika mycket dvs allt emellan 10-13/14kg. Det är inte många barn som väger 15kg+ vid 1½ (även fast dom vägde 10kg vid 7mån) så dom börjar "plana" ut. Sen finns det såklart dom som väger lite mindre, men runt 12 har jag hört är "medel" ca.
Angående Nyponsoppa i nappflaska är det faktiskt ett dåligt alternativ, eftersom det innehåller mycket socker så förstör det tänderna lätt. Men jag förstår att du testar allt för att få i henne någonting, och det skulle jag också gjort! Blåbärs soppa, har du testat det också? Fortsätt ge vatten, det är vätska och det är ALLTID bra, och man klarar sig FAKTISKT ganska länge på "bara" vatten.
Alltså sjukvårdsrådgivningen kan se det hela mer allvarligt än bvcsköterskor (det är iochförsig väldigt olika) så jag skulle ringa och höra med dom OCKSÅ. Dom kan hjälpa dig och tex be dig boka in tid på barnakuten eller vad det heter, där dom kollar lite närmare på det hela. Tex följer en dag (att ni blir inlagda)och skriver upp hur mycket hon äter varje måltid, vilka klockslag och om hon kräks något, så skriver dom ungefärligt hur mycket hon kräktes/behållde. Det har vi gjort en gång när vi trodde James var magsjuk. Han kräktes ofantligt mycket, utan anledning. Allt var dock bra. Han måste bara ha krånglat, och vi (oroliga!) nästan tvingade i honom ersättning, för att vi ville att han skulle äta. Det resulterade i kaskadspyor.
Förstår att det känns jobbigt. Jag blir helt uppriven när mitt hjärta inte äter, eller om JAG tycker han äter för lite. Nu när han är/var sjuk så känns det verkligen hemskt. Jag vill inte vara ensam med honom, för jag blir så orolig och ledsen när han inte äter. Men det hör till. Både att barn inte äter ibland, och att vi mammor OCH ÄVEN PAPPOR blir oroliga och ledsna. Barnen är det bästa vi har, och vi månar om dom såklart.
Som jag skrev ovan, vikten börjar faktiskt plana ut runt 8mån och det är helt normal. Sen ska dom fortfarande följa sin kurva och inte sjunka för lågt, eller stiga för högt på kort tid. Jag tror att BVC är ganska uppmärksamma, OM DOM OROAR SIG. Men å andra sidan, var på lite så dom inte låter det gå för långt! Tala om att vatten är i stort sätt det enda som duger, och att du behöver tips och råd om VAD du kan ge för att få tillbaka din lilla flickas aptit. Kanske kan du testa ge bitar? Ge din mat? Alltså inte i puré form. Testa ge grönsakbitar (majs, ärtor, överkokt broccoli- i små bitar, kyckling, fisk, kött (inte grill/stek sidan) och även, pasta ris, och potatis) och se om det funkar? Låt kanske henne (även om det är kladdigt) att kladda med gröten/yoghurten med händerna, lite kommer nog in i munnen. Hon kanske får upp intresset att äta om hon tycker det är kul!? Jag har tyvärr inte så många råd, eftersom vi själva är i samma sits till och från. Jag blir lika orolig som du antar jag! Men det enda man kan göra ( så länge inte vikten går ner/står still för länge) är no gatt testa sig fram, med bitar, kladd och LEK vid maten. Sjunga när man försöker mata, busa och lek tex tittut när man matar. Försök också att inte smyga in skeden i munnen när hon skrattar/gråter för det kan skapa en dålig bild av mat, och matning.. Vi gör det dock ibland, när James skrattar om han är helt omöjlig och bara kniper med munnen och drar bort huvudet. Han tycker oftast det är jättekul när maten bara "finns" i munnen. Men för endel kan det vara "skräck" att någon bara trycker in maten..
Fortsätt amma, testa amma oftare, kanske 1gång/timme? Även om det cokså är jobbigt och kanske nästan omöjligt så är det bättre att hon äter småskvättar oofta än NÅGRa småskvättar. Hon kanske äter mycket? Har du testat pumpa ut mjölk och ge i flaska? Isåfall kan du testa och blanda i liite ersättning och sen öka, till BARA ersättning. Så ammar du OCH ger flaskan! =)? Då kanske hon får i sig lite mer. Och sen kanske börja blanda i välling? Eller blanda välling direkt med bröstmjölken.. Jag vet inte hur det blir. Ammade själv bara i 2mån..