• Anonym (En av många)

    Vi som levt i ett förhållande med psykisk misshandel.

    Jag tänkte att det var dags att starta en tråd för oss som levt i ett förhållande med psykisk misshandel.
    Det kan vara svårt att gå ifrån ett sådant förhållande och när man väl lyckats med det är det kanske inte en självklarhet att man mår 100% bra efter detta.

    Personligen har jag blivit väldigt osäker av mig själv när det kommer till somliga ämnen och eftersom vi har barn ihop, måste jag fortfarande träffa mannen en gång/vecka.

    Jag tänkte att tråden kunde vara till som en stöttepelare. Dels för oss som klivit ur förhållandet, men också för de som befinner sig i en sådan relation nu.

    Vad är psykisk misshandel? www.psykiskmisshandel.se/

  • Svar på tråden Vi som levt i ett förhållande med psykisk misshandel.
  • Anonym (Sarah)
    Kuratorn82 skrev 2015-04-20 21:53:27 följande:

    Får jag fråga er som skrivit i denna tråd några frågor?

    Vad har hindrat er från att berätta om er situation till en vän/professionell/annan?
    - Rädslor, Tankar, känslor

    Har ni fått frågan från någon om du blir/blivit utsatt för psykiskt-, sexuellt-, fysiskt eller annat våld av partner?
    - Tankar, känslor
    - Svarade ni med sanningen?
    Om ja: Hur kom det sig?
    Om nej: Hur kom det sig?


    Svar på dina frågor:

    Då jag inte kände att jag hade någon där och så min egen stolthet försrås, har alltid fått klara mig själv sedan barnsben. Bröt relationen i ren panik då jag var rädd att fysiskt skada mig själv eller honom. 

    Har inte fått frågan men valt att berätta för ett visst fåtal. 
    Det har tagits emot med förståelse, säkerligen på grund av att jag känt att dessa individer litar jag hundra procent på.

    Motfråga; hur kommer det sig att du undrar? 
  • Anonym (Sarah)
    Anonym (:() skrev 2016-03-20 14:30:34 följande:

    Vet inte om den här tråden är aktiv längre men behöver skriva av mig. Jag är ensam, var tidigare i ett förhållande med en kille som misshandlade mig och isolerade mig och jag vägrade tro att det fanns fler killar som han så jag ignorerade tecknen hos min nya kille. Nu har vi varit ihop i 3 och ett halvt år och jag är i samma sits igen. Han misshandlar mig inte men får mig att vilja dö ändå. Jag är isolerad och deprimerad och allt. Kan skriva en händelse som hände igår, det är typ så det alltid ser ut.

    Han skulle på fest, han jobbar HELA tiden och ska vara borta hela veckan (sova borta också) så jag var nere för att vi aldrig spenderar nån tid ihop, har inte sett honom mer än kanske 30 min per dag på ett halvår. Han gick till festen och jag var ledsen, han ringde mig strax efter att han gått och sa att han skulle komma hem. Han hade ingen bensin och hörde att jag var ledsen så han skulle komma hem istället. Jag väntade, det tar kanske 3 minuter att gå från parkeringen hem och han hade inga nycklar så jag skulle slänga ner dem från fönstret. Satt och väntade 20 minuter, sen ringde jag honom. Inget svar. Ringde flera gånger och tänkte sen att han kanske fastnat nånstans med bilen utan bensin så jag gick till parkeringen för att kolla. Han var inte där så jag gick till macken som ligger några hundra meter bort men han var inte där heller. Jag fortsatte ringa och efter en timme svarar han och säger ?vad fan vill du, jag är på fest?!?. Jag blev ledsen och sa att jag väntat och letat och han sa ?jag kommer hem? och la på luren. Han kom och tog med mig i bilen och sen vet jag inte vad som hände men han började vråla åt mig. Först sa han förlåt att jag fått vänta, sen blev han arg över att jag inte förstått själv att han ringt sin mamma och bett om bensinpengar och därför åkt till festen ändå. Hade jag haft en hjärna hade jag förstått det sa han. Han skrek att jag förstörde hans kväll, att jag skämde ut honom inför hans vänner för att han tvingats åka från festen, att alla visste att jag var ett psykfall och att ?det här är anledningen att jag vill lämna dig?. Sen skulle han ringa min mamma som är cancersjuk och säga åt henne att komma och ta hand om mig och jag blev arg och skrek att han inte skulle blanda in min stackars mamma, hon behöver inte mer oro. När jag blev arg öppnade han bildörren och skrek ut ?HALLÅ KAN NÅN HJÄLPA MIG? som om jag var ett hot mot honom eller nåt. Han fortsatte skrika hur värdelös och äcklig jag var och jag grät och sa till honom att det var slut. Han sa ?jaha, ska du gå och ta livet av dig, är det det du menar? och ?det här är enda anledningen att jag stannar med dig, att du inte ska ta livet av dig så jag får skulden?. Han drog även upp mitt ex som misshandlat mig och sa att han visste vems felet var nu, antar att han menade att det var mitt eget fel.


     


    Idag har han bett om ursäkt och gråtit och sa att han ?sa sådär för att han fick panik? och var stressad över att han inte ?fick? gå på festen. Jag fattar inte hur han fick panik och hur han kunde sitta där i en timme och bara vråla såna saker åt nån som är ledsen och gråter och inte ens säger nåt tillbaka. Såhär är det jämt. Nu när han bett om ursäkt några gånger är han sur över att jag är ledsen, säger åt mig att inte se ut som en jävla zombie, att skärpa mig osv.


    Oj.. haft en liknande resa med två riktigt destruktiva relationer bakom mig. Det låter urjobbigt som du har det! Får jag fråga lite om din bakgrund, förutom den verbalt misshandlande sambon. Jobbar du? Hur ser övriga familjeband ut..? Ingen du kan prata med?
  • Anonym (Sarah)

    Läst lite mer i tråden och blir mörkrädd över allas historier..! Hoppas ni tar er ur dessa helveten snabbt! 

  • Rödtjärnens Anna

    Min historia är tragiskt men slutar lyckligt.

    Jag träffade min exman då jag var 20, det var en såndär våldsam förälskelse. Han var ett år äldre och bodde då hemma hos föräldrarna. Jag bodde i en liten etta och studerade på högskola, svärmor tyckte att det var min tur att ta hand om hennes son och kastade ut honom (trots att de bodde i en stor villa).

    Så jag fick med min lilla inkomst från csn försörja oss båda. Första tiden var det bra trots att vi inte hade pengar, vi hade varann och flyttade till något större.

    Inom sex månader var vi sambos och förlovade.

    Ett år in i förhållandet drabbas min sambo av diabetes. Svärmor beskyllde mig, att det var min mat och mitt sätt att leva som gjort att hennes son fått diabetes. Som ung och osäker tog jag till mig. Under flera år framöver pratade svärmor skit om mig inför släkt och "på byn" (bor i ett litet samhälle). Jag fick aldrig möjlighet att bemöta kritiken, jag var förbjuden att närvara då svärmor var i samma byggnad.

    Som en omtänksam sambo lärde jag mig allt om diabetes som jag kunde. Och det var då den psykiska misshandeln började. Allt jag gjorde var fel, jag gjorde äcklig mat, jag fick inte lägga mig i hans sjukdom som jag såg att han misskötte grovt. Det enda jag var bra för var att jag var den som fick in pengar. Pengar som jag sällan såg röken av.. de gick till hans cigaretter (har själv inte rökt ett bloss), till de räkningar han ville betala (mina kunde ibland inte betalas om det fanns annat han ville ha tex datagrejer). Fick några hundra till mat varje månad.. åt sällan mig mätt och fick alltid höra hur äcklig maten var.

    Min sambo blev ännu sjukare och han fick följdsjukdommar pga sin misskötta diabetes. Åter igen var det mitt fel att jag inte skötte honom rätt. Det var bara hand farmor som stod på min sida. Min egen familj bodde 60 mil bort försökte hjälpa mig så gott det gick.

    Jag insjuknade själv i en psykisk sjukdom (bipolär sjukdom) och det var mitt eget fel. Jag var så pass nedtryckt att jag nu inte orkade ta mig ur.... och vem lämnar någon som är sjuk??

    Hade två jobb under några år, och där träffade jag en man som fick mig att lämna min sambo efter 14års förhållande. Denna man hade jobb, ordnat liv och vi delade intressen. Han visade sig vara ett riktigt bottennapp. Denna man var besatt av porr. Han kunde ligga brevid mig och titta på porr på morgon då jag vaknade. Han jämförde mig med porraktriserna. Han ringde sexlinjer för att få tillfredsställelse då jag inte var tillräcklig. Jag blev ännu mer nedbruten. Och helt plötsligt gör han slut.. Jag blev förtvivlad för nu var jag ju ensam för första gången på 15 år.... Men vad var egentligen bäst, singel eller tillsammans med skitstövlar?

    Men min lycka vände. Några månader senare träffade jag en man.. eller vi hade kollat in varann några år, men jag var ju upptagen.

    Han visade sig vara mitt första ens tremänning och visste redan delar av min historia (genom exets farmor). Dessutom hade hans fd flickvän varit tillsammans med ex nr 2 och visste en del om honom.

    Min nya man stöttar mig till 110 procent och jag har börjat läka och få tillbaka självkänslan. Jag kan inte ha fått det bättre.

    Ta ingen skit. Lämna så fort du blir kränkt. Det finns ingen som vinner på att du mår skit.Ensamhet är faktiskt bättre än att må dåligt i förhållandet.Jag vet att livet kan vända, jag är ett livs levande exempel.

  • Anonym (:()
    Anonym (Sarah) skrev 2016-03-23 00:57:44 följande:
    Oj.. haft en liknande resa med två riktigt destruktiva relationer bakom mig. Det låter urjobbigt som du har det! Får jag fråga lite om din bakgrund, förutom den verbalt misshandlande sambon. Jobbar du? Hur ser övriga familjeband ut..? Ingen du kan prata med?
    Jag pluggar heltid och jobbar deltid. Har tidigare varit sjukskriven på pga depression pga var den fysiskt misshandlande exfästmannen gjorde mot mig, men har inte råd att vara sjukskriven längre så jag pluggar och jobbar. Den enda familj jag har är mamma och en syster som bor långt bort. Syrran har nån gång sagt att jag kan prata med henne men de få gånger jag försökt har hon kallat mig dramaqueen och sånt. Mamma är som sagt sjuk i cancer och har en massa egna saker att oroa sig för så henne vill jag inte prata med om det här. Hon mådde så dåligt för min skull sist jag var i ett sånt här förhållande. Några vänner har jag inte.
  • Anonym (:()
    Kuratorn82 skrev 2015-04-20 21:53:27 följande:

    Får jag fråga er som skrivit i denna tråd några frågor?

    Vad har hindrat er från att berätta om er situation till en vän/professionell/annan?
    - Rädslor, Tankar, känslor

    Har ni fått frågan från någon om du blir/blivit utsatt för psykiskt-, sexuellt-, fysiskt eller annat våld av partner?
    - Tankar, känslor
    - Svarade ni med sanningen?
    Om ja: Hur kom det sig?
    Om nej: Hur kom det sig?


    Den första killen som misshandlade mig på alla sätt gjorde mig till ingenting så därför kunde jag inte berätta. Jag var helt säker på att ingen skulle tro mig och att jag skulle stå på gatan utan någon i hela världen som skulle bry sig. Jag hade ingen. Med killen jag har nu är det nog skammen som gör att jag inte berättar, plus att jag inte har nån att berätta för. Men om jag hade det hade jag skämts över att jag hamnat här igen och stannat så länge, igen.

    Jag fick aldrig frågan om mitt ex misshandlade mig, trots att jag flera gånger sökte akutvård för skador, och han var med varje sekund. Ingen frågade mig. Inte ens polisen frågade mig när de kom hem till mig en gång när jag försökte ringa dem och exet istället tog telefonen och sa till dem att komma för att jag skadade mig och försökte ta livet av mig. I själva verket var det han som skadat mig och försökte ta livet av mig men han övertygade mig om att polisen inte skulle tro mig om jag berättade, och de frågade inte heller utan trodde bara på honom.
    När jag berättat för läkare om exet har jag ibland fått frågan om min nuvarande misshandlar mig och det gör han ju inte, men de frågar aldrig om psykiskt våld så det har jag inte behövt svara på. Jag har inte tagit upp det själv pga anledningen i första stycket.
  • Fluortanten
    Hej! Jag har precis haft ett gräl med min sambo där jag, återigen blir kallad "jävla fitta" och att jag är ointelligent/ korkad, bara för att jag inte tycker som han tycker. Försöker väl få rätsida på ifall jag lever i en relation där jag blir verbalt misshandlad. Hade jag sett detta ur et utifrån perspektiv hade jag insett det direkt. Samtidigt; för att jag är så jädra förstående hela förbannade tiden..Det är bara när han blir uppjagad som han kallar mig sådant. Han har nog impulskontrollproblem, aggresionsproblem som inte har med mej att göra. Men jag ska ju inte behöva ta smällarna av det. Han blir snabbt irriterad när jag gör minsta "fel" enligt honom. Som ifall inte bordet står helt rätt. Om jag inte torkat av diskbänken tillräckligt bra. Han använder ofta förminskande uttryck om mig, även om de bara är på "skoj ". Får ofta ett missnöjt suckande över hur jag gjort något fel. Jag ber honom att inte göra så för hur det får mig att må och han lovar att sluta med det. Men det kan han kanske inte? Han har tidigare i relationen haft sönder en hel del saker och varit våldsam mot mej vid några tillfällen, men då det inte hänt på ett tag, är jag rädd för att jag vill se det hela som att "det blivit bättre", trots att jag mår dåligt av hur han tydligen ser mig. (Även om han senare, efter grälen och när han nyktrat till ber om ursäkt för vad han kallat mig och försäkrar mig om att han absolut inte ser mig som lägre stående/ mindre intelligent utan att jag är det absolut finaste som finns.) .. Är förvirrad, osäker och lite olycklig för tillfället.. Försöker tänka att han inte menar det. Att han har problem. Men samtidigt hade jag aldrig accepterat om det vore jag själv som tog ut min frustration på någon på liknande sätt; genom att trycka ned dem. Jag har varit mobbad i flera år under min skolgång och hade aldrig velat få någon annan att må så. :-/
  • Anonym (Jag vet)
    Fluortanten skrev 2016-04-27 01:15:22 följande:

    Hej! Jag har precis haft ett gräl med min sambo där jag, återigen blir kallad "jävla fitta" och att jag är ointelligent/ korkad, bara för att jag inte tycker som han tycker. Försöker väl få rätsida på ifall jag lever i en relation där jag blir verbalt misshandlad. Hade jag sett detta ur et utifrån perspektiv hade jag insett det direkt. Samtidigt; för att jag är så jädra förstående hela förbannade tiden..Det är bara när han blir uppjagad som han kallar mig sådant. Han har nog impulskontrollproblem, aggresionsproblem som inte har med mej att göra. Men jag ska ju inte behöva ta smällarna av det. Han blir snabbt irriterad när jag gör minsta "fel" enligt honom. Som ifall inte bordet står helt rätt. Om jag inte torkat av diskbänken tillräckligt bra. Han använder ofta förminskande uttryck om mig, även om de bara är på "skoj ". Får ofta ett missnöjt suckande över hur jag gjort något fel. Jag ber honom att inte göra så för hur det får mig att må och han lovar att sluta med det. Men det kan han kanske inte? Han har tidigare i relationen haft sönder en hel del saker och varit våldsam mot mej vid några tillfällen, men då det inte hänt på ett tag, är jag rädd för att jag vill se det hela som att "det blivit bättre", trots att jag mår dåligt av hur han tydligen ser mig. (Även om han senare, efter grälen och när han nyktrat till ber om ursäkt för vad han kallat mig och försäkrar mig om att han absolut inte ser mig som lägre stående/ mindre intelligent utan att jag är det absolut finaste som finns.) .. Är förvirrad, osäker och lite olycklig för tillfället.. Försöker tänka att han inte menar det. Att han har problem. Men samtidigt hade jag aldrig accepterat om det vore jag själv som tog ut min frustration på någon på liknande sätt; genom att trycka ned dem. Jag har varit mobbad i flera år under min skolgång och hade aldrig velat få någon annan att må så. :-/


    Inte ok hans beteende.Du lever i destruktivt förhållande.Tyvärr kommer han nog inte sluta med sitt dåliga beteende.Lämna,hitta glädjen nån annanstans .
  • Fluortanten
    Någonstans inser jag nog det: Att folk är som de är och sällan ändrar sig. Som det där citatet från Toni Morrison (tror jag det är) "When people show you who they are; believe them." 
    Det är så svårt när han å ena sidan kan vara jättego och stöttande och i nästa förminskande och nedvärderande. Hade varit lättare att lämna ifall han varit konsekvent i sina otrevligheter. Jag underlättar för honom genom att ursäkta, förstå, vilja hjälpa att rehabilitera med kärlek. Fastnar i tänkandet att "han inte menar det" utan bara har problem med impulskontroll/ aggression. 
    Hade tex min systerdotter berättat detta för mig, hade jag gett rådet att lämna honom. Hade sagt till henne att du inte kan rädda någon annan, han måste ta ansvar för sig själv och att hon är så mycket mer värd än någon som behandlar henne så. Känner mig så korkad att jag inte kan inse detta när det gäller mig själv.
  • Fluortanten

    Okej.. Lyssnade precis av telefonsvararen (är hemma hos min mamma) på vilken han, sur över att jag lämnade lägenheten igår kväll, (efter att jag blivit nedvärderad och kallad en "jävla fitta") pratat in att; vad inbillar jag mig att jag har att erbjuda någon annan? att jag borde vara väldigt glad och tacksam över att jag har honom som pojkvän, fattar jag detta? 
    Har skrivit ett argt mejl tillbaks till honom i stora feta bokstäver att han behöver skaffa hjälp med att tackla sina agressioner och impulskontrollproblem och hjälp att inse att det inte är det bästa att mixa dessa två med alkohol. Att det inte är okej för mej, och inte borde vara okej för honom, att använda mig som verbal eller fysisk slagpåse. Har varit här förr dock..Där jag trots allt godtar hans ursäkter utan något krav på att han börjar gå i terapi.

Svar på tråden Vi som levt i ett förhållande med psykisk misshandel.