• kajsaliten

ammar min tvååring, är jag konstig?!

rubriken är lite ironisk; jag känner mig inte alls konstig men ganska ensam. vår underbara tjej är två år och ammas fortfarande. inte nattetid, hon nattas av sin pappa i vår stora säng o sover sedan som en stock hela natten:) - men dagtid snuttar hon så fort hon kommer åt! hon njuter verkligen av närheten det ger henne, det är "hennes" tuttar (hon kallar dom den "stora" och den "lilla" hihi!) och vi trivs båda två med detta för det mesta. ibland kan jag känna att jag är ett enda stort bröst dock för henne...speciellt de senaste 2 v , hon har börjat på dagis 20 tim i v - älskar det! - men hon har regrederat lite o vill gärna snutta lite mer än vanligt. det är inga problem för mej , jag förstår att hon nu vill ha lite extra trygghet, men jag vill gärna hålla det på nivån att "tutte får du hemma i soffan" , något jag får kämpa med just nu.
    jag undrar nu om det inte finns andra som ammar så mycket som jag gör är barnet är såhär stort? och hur gör man när man väl ska sluta? jag kommer vara tvungen att sluta amma i december pga en massa orsaker, hoppas vi är redo då hela familjen!
    jag är tacksam för tankar råd o funderingar!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-11-21 09:03
    sedan en månad har jag inte ammat mer. avslutet blev perfekt, jag o min man satt oss ner med henne o sa att "nu är tutten slut, den måste vila. du får säga hejdå till tutten nu". vår dotter funderade ett tag, o sa att hon ville pussa tutten hejdå:) det fick hon förstås. efter det har hon frågat ibland, men på skoj. hon var helt enkelt redo, vi också! jag är glad att jag ammat så länge, det känns helt rätt. det känns också rätt att ha slutat nu! vill bara tacka alla som skrivit här, både negativa men framför allt alla positiva tankar. vi gör alla det vi tror är bäst för våra barn, dom är alla olika med olika behov. min dotter har mått bra av amningen, hon mår bra nu också!

• Svar på tråden ammar min tvååring, är jag konstig?!
  • k girl
    idiblon yes skrev 2010-09-01 15:55:12 följande:
    Ja, det är något som en vuxen borde ta initiativ till att avsluta. Att vissa dessutom sitter och gör det "i smyg" är ju ett tecken på att det egna behovet är större än barnets egentliga behov. Man till och med smusslar med det. (Som tur är iofs, om det nu tvunget måste ske. Det är ju bra om föräldern inte själv aktivt medverkar till att stämpla barnet inför omgivningen, eftersom det ju faktiskt är det som sker.)
    Nej, att somliga gör det "i smyg" beror naturligtvis på att amning över ett års ålder befinner sig utanför normen. Det är många som menar att man självklart ska sluta amma så fort barnet inte har "behov" av det, eller med andra ord så fort barnet får sin huvudsakliga föda från någonting annat än amningen. Så min fråga är då; hur ska "behov" definieras? Kan inte ett känslomässigt behov vara ett behov?
  • idiblon yes
    k girl skrev 2010-09-01 16:09:31 följande:
    Nej, att somliga gör det "i smyg" beror naturligtvis på att amning över ett års ålder befinner sig utanför normen. Det är många som menar att man självklart ska sluta amma så fort barnet inte har "behov" av det, eller med andra ord så fort barnet får sin huvudsakliga föda från någonting annat än amningen. Så min fråga är då; hur ska "behov" definieras? Kan inte ett känslomässigt behov vara ett behov?
    Det är ungefär som att säga att mitt matmissbruk är ett behov. Frågan är dessutom VEMS behov man tillgodoser.
    FL är guld.
  • k girl
    idiblon yes skrev 2010-09-01 16:15:36 följande:
    Det är ungefär som att säga att mitt matmissbruk är ett behov. Frågan är dessutom VEMS behov man tillgodoser.
    Jag håller inte alls med. Jag antar att det helt enkelt beror på vilken syn man har på amning och små barns utveckling. Jag tycker inte att det är självklart att det är mammans behov av tillfredsställelse som tillgodoses även om det förekommer, lika lite som jag tycker att det likt ett matmissbruk är skadligt för en tvååring att vilja amma, och tillåtas göra det.
  • jazzkatten

oj vilken konstig debatt! Jag håller med Sar om att det är mammans och barnets ensak hur länge man ammar - vad stör det mig om TS ammar sitt barn i flera år, eller flaskmatar från födseln från den delen?

Saxat från WHO:s webbplats

"Exclusive breastfeeding is recommended up to 6 months of age, with continued breastfeeding along with appropriate complementary foods up to two years of age or beyond."

Till två års ålder eller längre alltså. Nu är dessa rekommendationer kanske viktigast för folk i u-länder där undernäring är vanligt, men varför skulle amning till tvåårsåldern vara äckligt i västvärlden och fullkomligt normalt i andra delar av världen?

jämförelsen med godis haltar också. Det är ju inte nyttigt för barnet att äta sig mätt på godis, så även om det skulle vilja det måste man ju som förälder hindra det för att man vet bättre än barnet i den frågan. Men på vilket sätt skulle det vara dåligt eller onyttigt för barnet att amma om det vill det? (och kom inte med några obekräftade "sanningar" om att barnet blir osjälvständigt eller annat som ni inte har belägg för) 

• MammaNr1

Jag ammade min dotter tills hon va 5år. Sen när minstingen kom till världen så fick hon smaka en skvätt på den mjölken också. Jag tror det är nyttigt för barn att amma länge. Det stärker förhållandet mellan mor och barn!

• Lingonflickan

TS jag förstår att hon tycker om det och en del barn slutar inte självmant. Jag ser inget fel i att du ammar en 2-åring men uppfattar det som att du behöver sluta. Det kan gå lättare än du tror och det kan bli svårt så om du måste ha slutat i december så bör du kanske börja i november. Säg att det är slut, tomt när hon kommer och vill ha. Stå på dig även om det känns tufft.  För annars tror hon inte på dig vid nästa försök.
    Lycka till!

Rör min familj och du släpper löst ett vilddjur!
  • JBC

Vilka tråkiga svar du får TS! Fattar inte varför folk måste skriva enbart för att vara elaka. Men folk är ju som folk är.

Din dotter är ju ändå så pass stor att hon förstår vad du pratar om. Du får försöka att helt enkelt börja förklara att du av en eller annan anledning inte kommer att kunna amma henne mer snart. "Stor flicka"-argumentet är ju inte helt fel här och säkert tjata in det lite så att hon verkligen kan förså vad det är som händer och kommer att hända. Tror det är det lättaste eftersom hon är så pass stor även om hon väl inte kommer att gilla idén från början.
    Säkert nån som har gett samma tips tidigare, men jag skriver det igen. ;)

• Kärllek

Hörde från en tandläkare att de inte alls är bra att små snutta bröstmjölken eller saft ur nappflaska när man är så stor o har så många tänder det fräter på dem! Men vem vet om det stämmer alla säger ju olika:)

• Pix Maniac

Ja, jag tycker du är ganska konstig.

• Plutteli

Hej!
    Vilka förjävlia svar du har fått från som liga TS!
    Vår tjej ammade till hon var 23 månader (2 månader sen) då slutade hon av sig självt, HON behövde närheten, inte jag och avslutet gick superlätt när HON var redo för att sluta! Fortsätt så länge det känns bra att amma, hon slutar när hon är redo och om du känner för att sluta tidigare så kommer du lösa det då. Betänk att den NATURLIGA amningslängden för människor är 2-6 år! Att barn i dagsläget inte ammar mer än ett år är egentligen onaturligt och ett påfund av oss i väst för att amning är så förknippat med bröst och bröst såå förknippat med sex! Har en vän från Nigeria, hon tycker vi är skitskumma här i Sverige som inte låter barnen amma så länge de själva vill, hon är van vid att barn ammas MINST två år!

Om du söker på Långtidsamning under Amningsforumet så hittar du en tråd jag skapat för alla mammor som ammar lite äldre barn! <3

Svar på tråden ammar min tvååring, är jag konstig?!