• mallanis

Vi över 30 som längtar efter första barnet

Finns det fler som är över 30 som försöker få ert första barn?
    Här kan vi som längtar efter att få pluss på stickan och äntligen få en knodd och titeln förälder prata!

Kanske har ni precis upptäckt att den berömda klockan gör sig påmind eller så har ni försökt ett tag och vägen dit kanske inte var så spikrak som man hade hoppats på.

Vill ni göra sällskap? Diskutera smått som stort och peppa varandra tills vi förhoppningsvis sitter där med en liten i famnen!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-01-04 12:31
    Fortsättningstråd för oss 30+ are som plussat, här kan vi fortsätta babbla:

www.familjeliv.se/Forum-2-14/m56466903.html

• Svar på tråden Vi över 30 som längtar efter första barnet
  • ceke
    AMC80 skrev 2010-11-29 19:51:12 följande:
    Ja men tack, då gör jag det =)

med önskan om att inte få dricka på nyårsfesten..
    Håller med alla tidigare skrivare om att du nog gott kan ta dig ett glas... jag sitter i lite samma dilemma och så tänker jag också.. Men jag kommer nog hålla mig till ett glas typ.. Har BIM ca 16 tror jag och ska ha en "nobelfest" hemma med en massa goa tjejer och tja... de vet ju i o f sig om att vi vill ha barn, men lite svårt att bortförklara med "jag ska köra hem" etc när vi är hemma hos mig Och så är väl ett glas inte hela världen en vecka innan BIM, hoppas jag...
  • L Maria

änglabitch - hur lång lutealfas har du...? Jag har tidigare nånstans i tråden funderat på det där med att vissa test säger att man kan testa si och så många dagar innan BIM - det är ju helt beroende på hur länge det är mellan äl och BIM... Jag, som räknar med att jag har 12 dagar mellan äl och BIM, skulle med de testerna du använt kunna testa fem dagar efter äl, men en person med 14 dagar emellan skulle då testa sju dagar efter äl, en med 16 dagar emellan nio dagar efter äl osv.
    Om jag inte tänker helt fel borde man väl räkna dagar efter äl, dvs säga att ett test kan visa positivt 7 dagar efter äl tex., för det är väl den tiden som bör vara densamma för alla - hur lång tid det tar från äl till dess att det befruktade ägget satt sig på plats? Obestämd

Essalady - har du nyligen slutat med p-piller...? Jag trodde att jag skulle klara mig den här gången, men nu, tre-fyra månader efter p-piller-stopp så har jag så jäkla mycket finnar...

Åldersnoja - jadå! Eftersom min make är flera år yngre än jag är, så har han kompisar som i sin tur har flickvänner som är yngre än dem - en av de närmsta är 8 år yngre än jag... Hehe, ibland känner man sig som värsta pensionisten, samtidigt som hon för ett tag sedan konstaterade "...jag träffade på en tjej som var 31 och som var så jäkla tantig i beteende och utseende och då tänkte jag, vilka andra känner jag som är 31, så tänkte på dig och du är ju inte aaaaalls sån!" Fick visa leg på systemet när jag var där för ett par veckor sedan och inte bara att hon tittade på datumet och sedan ett urskuldande leende, som det brukar vara, utan hon tittade på leget, sen på mig, sen på leget igen och sedan gav hon tillbaka det utan att röra en min...
    Men även om jag har mycket roligt ihop med de yngre flickvännerna också så märks det - jag (vi) är i en annan fas, även om vi nu inte gått ut och berättat det...men jag lovar, det är ingen av dem som tänker äl och BIM!

• L Maria

Min BIM infaller till helgen om två veckor och nästa helg ska vi på julfest - då kommer jag att dricka lite grann! Helgen då det är BIM är det julfest på jobbet, men eftersom jag bor och jobbar i olika städer är det ingen som kommer att ifrågasätta om jag kör hem på kvällen...
    Det är så himla många som har druckit innan man vetat om det så jag har svårt att tro att det ska påverka om man dricker nåt glas vin eller två... Och så har jag två kompisar som väntar i december respektive januari som hade rejäla bläckor innan de visste om det, och graviditeterna har fortskridit som de skulle!

• Gris78

Jag har just kommit på  att jag är på dag 27 vilket är mer än vad jag brukar ha. Precis som några av er har antytt...
    Lite pinsamt att ni har bättre koll än jag.

I allafall så fick jag just en liten blödning så jag tror inte att g-test är aktuellt.  :(

Nu ska jag ta en ipren tror jag 

• L Maria

Sorry att jag spammar tråden nu, men Ceke - kan jag känna igen dig från BT - din man fanns också där med nicket KeCe...?
    Vet inte om vi hängde i samma trådar precis, men reagerade på ditt nick när du dök upp här!

• Uppsara

Hade hoppats på ÄL idag men stickan visar inget, igår morse visade den starkt positivt, har nu haft sex Lördag morgon och Söndag kväll, finns någon chans för oss? Betyder ett positivt resultat att äl ska ske snart ller har skett? 

• Sanna77

Jag har funderat lite över alla.. rent ut sagt problem, som jag hade efter förra äl och som jag känner av den här gången också. Efter lite googlande hittade jag något intressant; Direkt efter din ägglossning börjar det produceras ett hormon som heter Progesteron. Progesteronets funktion är att bygga upp livmoderslemhinnan ytterligare i förberedelse för det möjliga befruktade ägget. I det här läget kan du komma att uppleva PMS-besvär som ömma bröst, svullnad, nedstämdhet och depression. Det är också progesteronet som gör att vi tappar humöret. När progesteronhalterna är höga blir vi ofta lättirriterade, arga och går igång på alla cylindrar över skitsaker. Om ägget inte har befruktats, minskar östrogen- och progesteronnvåerna eftersom de inte längre behövs. Det är då du får din mens och din nästa cykel börjar.

• Kattflickan

Uppsara (är du från Uppsala )

Om den visade starkt positivt igår, så har du väl redan haft ÄL? Och sexade ni lördag och söndag så borde ni ha lyckats pricka in! Det viktigaste är ju lite före!

Gris: Hoppas det inte är tant röd som är på gång.

Millan 

• Gris78

Millan- Jag tror blödningen e tant röd som är på ingång...tyvärr.  :(  Hoppas att du har rätt!! :)

Hur går det för dig? 

• L Maria

Jag har också ställt in mig på sex innan äl, men finessen med dem är ju att de (i alla fall 'ska') visa höjning av det där hormonet som kommer innan själva äl, dvs. när man har stegringen är det - enligt cb - 24-36 timmar tills man får äl. För oss äldre kan det tydligen vara kortare tid, men säg 12-24 timmar eller i sämsta fall 0-12 timmar. Om ägget sen lever i ca 12 timmar så har man minst 24 timmar på sig från positivt äl-test och, om det är by the book, upp till 48 timmar för att exakt pricka in äl...
    Hm...När man ser det så här så undrar man hur fan någon lyckas överhuvudtaget... Men i alla fall, det jag vill ha sagt är att jag inte tror det är för sent att köra både en och två dagar efter att äl-testet visat positivt. (Hoppas att jag kan bekräfta om det funkade sen - fick positivt fredag morgon och hade sex fredag kväll och lördag kväll...)

Svar på tråden Vi över 30 som längtar efter första barnet