• mallanis

Vi över 30 som längtar efter första barnet

Finns det fler som är över 30 som försöker få ert första barn?
    Här kan vi som längtar efter att få pluss på stickan och äntligen få en knodd och titeln förälder prata!

Kanske har ni precis upptäckt att den berömda klockan gör sig påmind eller så har ni försökt ett tag och vägen dit kanske inte var så spikrak som man hade hoppats på.

Vill ni göra sällskap? Diskutera smått som stort och peppa varandra tills vi förhoppningsvis sitter där med en liten i famnen!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-01-04 12:31
    Fortsättningstråd för oss 30+ are som plussat, här kan vi fortsätta babbla:

www.familjeliv.se/Forum-2-14/m56466903.html

• Svar på tråden Vi över 30 som längtar efter första barnet
  • mallanis

Men tråden...jösses så mycket som skrivsMEN var är alla fina pluss, nu får det vara slut med allt mensande!!!

Ernlia- Bra att skrapningen är över! Du det här med dubbla budskap det är bara att vänja sig och det gäller inte enbart att BM säger olika, läkarna gör det också!  Jag blir så trött.......... ja smått förbannad! Men man får gå efter vad man själv tror i mångt och mycket....och ha en stor portion tålamod och fråga igen OCH säga till dem va de andra sagt...

Ceke och essalady- Jag säger som till Ernlia ovan ALLA säger olika. Har läst att en kort fas kan göra att hormonerhalterna inte blir tillräckliga för att ägget ska fästa i tid.... Min akupuntör har också haft den åsikten... men sen vet jaginte (och hoppas verkligen inte ) att den är för kort för dig! Jag har för mig att MD77 fick hormoner just för att hon hade kort fas kommer dock inte ihåg hur lång/kort hon hade. men har för mig att det var betydligt kortare.... kolla vad de sa till henne?

Tredje gången gillt!?
  • ceke
    ifyouweremine skrev 2010-11-30 22:34:22 följande:
    Det var betryggande att höra, hoppas hon har rätt! Då kanske man inte behöver oroa sig för att det är det som är fel i alla fall.. och i så fall har jag hellre en kort menscykel än lång, så slipper man vänta lika länge..
    precis! Tror vi lite till mans (kvinns) oroar oss lite för mkt för det mesta. Det kan i a f jag skriva under på.... Har dock intalat mig själv att jag ska lägga oron åt sidan och tänka positivt på typ... allt! Tänka att jag funkar som jag ska, att läkarna kan sin sak, att en kort lutealfas är helt ok, att mellanblödningarna inte kommer va lika mkt, att det snart blir ett plus, att jag ska ta nya tag i jobbet nu efter icke-operationen, att tja... allt ska gå bra!

Så... känns som mer jag att va positiv istället för att leta problem. Så nu ska neggo-cissi bort och positiv-cissi krypa fram ur skuggan igen! Öch i denna övertala-mig-själv-fas får ni nog stå ut med lite klämkäcka svar. Hehe

Jag och gubben jobbar för tillfället på för fullt inför ÄL! Har haft sex fyra dagar i rad och ÄL ska väl va på torsdag om jag inte misstar mig... så här ska sexas några dagar till har köpt vitaminer till oss båda, givit honom mer eller mindre badförbud och haha.. att han står ut, min kära kece,  är ju underbart!  
  • Längtan81

Angående cykeldag så sa min gynekolog att det man räknar normalt är mellan 25-35 dagar MEN sen finns det alltid stora variationer och det måste inte vara ngt fel om man har typ 24 dagar, det är ju bara statistik...  

Ernlia - skönt att det är över och att det gick bra! Förstår att det känns tungt....plusset kommer igen!

Gris78 och Daniela01 - tråkigt att tanten kom...

Snart så sinar tant röd för min del då ska här mysas på som lite "övning" inför ÄL-veckan....Skrattande Nu hoppas vi på plusregn i december.....Glad

• Sanna77
    Daniela01 skrev 2010-11-30 20:19:43 följande:
    fan mensen kom, vad besviken jag blir.. snyft... jag hade inbillat mig alla 20symptomer som man kan ha för graviditet.. nu börjar jag känna mig lite smått psyko.. Helt otroligt, jag mådde illa, kännde mig snurrig och hade ont i brösten.. Urs nu börjar jag bli less på det här
    Jag håller med dig att man känner sig smått psyko, kan inte förstå hur kroppen kan lura en så mycket med alla symptomer? Själv har jag metallsmak i munnen, kan man verkligen innbilla sig det?!

Jag googlade lite... 

Metallsmak i munnen kan bero på;
    Lågkolhydratkost                       äter bröd/pasta/ris/potatis varje dag
    Pinjenötter                                   har jag inte ätit
    Bieffekt av diverse mediciner   enda medicin jag åt var P-piller
    Njursvikt                                        hoppas verkligen inte det!
    Gravid                                             ??

• Polarlantis

Tanten håller på att gemed sig här också...dags att börja övningsmysa inför nästa helg, spännande! Är dock rädd ag ska få blåsor p åäggstockarna, har haft det innan och det gör så ONT!! URK Men det har jag inte tid med nu inte, här ska göras bäbis ;) Nästa helg är grejen...och vi är tokupptagna alla dagarna...morr...VEM har planerat detta? (hmm...jag kanske?) Blir snabbisar när chansen finns helt klart :)

• Astrogirl

Hej allihopa!

Har nu gjort spolningen. Kändes nästan ingenting. Gjorde inte ont iallafall. Läkaren sade att det gick lätt för det verkade inte finnas några hinder i äggledarna att spola bort. Jätteskönt att höra.

På VUL-et kunde han se att jag också hade flera äggblåsor på G, så det lät ju också lovande. Så skönt att det gick så bra och allt så bra ut.

Blir genomgång av blodprovs- och spermaprovssvar samt summering av utredningen den 15 dec.

• emmafemma

Och nu kom min mens också! Vad tråkigt! Jag lägger till mig lite längre ner i decemberlistan. Skönt med 2 BIM i samma månad i alla fall. Det känns bättreSkrattande

Solig {#emotions_dlg.flower} BIM-lista, vi som längtar.. {#emotions_dlg.flower} Baby

Tomte DECEMBER  Tomte
    X-- Saftochbulle (sjunde försöket)
    4 -- SannaK ÄL ca 20 nov (flera försök, 1 MA)
    6 -- Ansi30 ÄL 21-23 nov (8e försöket)
    6 -- änglabitch ÄL 21 nov (2:a försöket)
    7 -- Sanna77  ÄL 25 nov (försök nr 3)
    7 -- AnnJan ev ÄL 23 nov (1:a föesöket)
    ~8 -- Irmelie Ev ÄL 21-24 nov (MA på 3:e försöket, 1:a försöket efter MA)
    ~10 -- MariaF79  ÄL 26 nov (försök nr 3)
    10 -- Inna ÄL 28 nov (5:e försöket)
    12 -- Pingla77 ÄL 28 nov (7:e försöket)
    16 -- FruKM ÄL ~2 dec (tredje försöket)
    16 -- Finlandssvenska ÄL 2 dec ( andra försöket)
    16 -- simtim ÄL ~2 dec (femte försöket)
    16 -- Ceke ÄL ~2 dec (sjätte månaden sedan p-ringstopp, ev 5 försöket)
    17 -- 18 Lillamilla Äl 3 dec (15:e försöket )
    22 -- Längtan81 ÄL 9-10 dec (11 försöket)
    23 -- Jojjo55 ÄL 9 dec (2:a försöket)
    24 -- Millan75 ÄL ca 7 dec (försök nr 2 )
    25 -- Gris78 ÄL 11 dec (försök nr 4)
    26 -- Essalady ÄL 12 dec (försök nr 5)
    26 -- Polarlantis ÄL 13 dec (första försöket)
    27 -- Astrogirl  ÄL 13 dec (försök nr 11) 
    27 -- emmafemma  ÄL ~ 11-12 nov (försök nr 3)
    30 -- Kaprifolen1979 ÄL 15 dec (försök nr 2)
    29 -- Daniela01 ÄL ~ 14 nov (massa försök)
    31 -- Bäbis201008  ÄL 14-15 dec (försök nr 5)

PlusGRAVIDA MED FÖRSTA BARNET Gravid
    Mallanis: BF 5 juni 2011. (Försökt ca ett år ett ma och mf på vägen.) 
    Drömmen om Elin: BF 23 juni 2011
    MD77:  BF 9 juli 2011 (Bestämde mig för ca 5 månader sen, lyckades på 3:e försöket)
    Rosavit:  BF 11 juli (Tredje försöket)

• ernlia03

Hej alla! Nu drar jag iväg till London för en lite längre weekend tillsammans med svärföräldrarna. Inte jättelust att åka, tanken var att berätta för dem att de skulle bli farföräldrar. Nu vill inte maken (och egentligen inte jag heller) att de ska få veta nåt innan vi är gravida igen. Får väl se hur bra jag håller ihop för att kunna hemlighålla det...

Se till att få in lite plus i tråden när jag är borta! Tungan ute 

• MD77

Såg att ni diskuterat lutelfasen. Allt mellan 10-16 dagar anses normalt. Jag hade bara 9 dagar villket var under gränsen, min gynekolog trodde däremot inte att det var någon fara men jag sa att jag ville pröva att förlänga den för att se vad som hände. Jag tog då progesteron, började 2 dagar efter ÄL, och fortsatte med det fram till plusset som jag lyckligtvis fickGlad Min personliga teori är att om kroppen redan efter 8-9 dagar börjar minska progesteronet i kroppen för att förberede för slemhinnan ska stötas ut så hinner inte ägget fästa ordentligt om det nu är ett ägg som fäster lite senare. Ägget fäster mellan dag 7-10 och om då ägget börjar fästa dag 10 så har redan progesteronet börja sjunka och förbereda för mens och ägget hinner inte fästa. Börjar ägget fästa dag 7 så är det nog inga problem.
    Så min slutsats är att jag tror att det kan vara bra att pröva att fölänga lutealfasen om den är kortare än 11 dagar. De gynekologer jag pratat med angående progesteron och lutealfas så verkar de skeptiska men det funkade för  mig och jag är glad att jag fick det! Om 7 månader kommer resultatetGlad

Svar på tråden Vi över 30 som längtar efter första barnet